Samochód elektryczny jest świetny, ale z różnych względów nie jesteś jeszcze na niego gotowy? Sprawdź hybrydę, ale nie taką zwykłą, a niezwyczajną – ładowaną z gniazdka. Co to jest PHEV i dlaczego wszyscy się tym zachwycają?

Większość z nas wie, czym jest samochód hybrydowy. Ma silnik spalinowy, elektryczny i dzięki temu, przynajmniej w teorii, auto zużywa mniej paliwa. W przypadku hybrydy plug-in pojawia się więcej pytań. Trudno się dziwić, bo to rozwiniecie tradycyjnego układu hybrydowego zbliżające go, do napędu elektrycznego.

Zatem, co zmienia niewielki dodatek „plug-in”? Zmienia wiele. Samochód PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle – ang. hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in), czyli hybryda plug-in, nadal ma silnik spalinowy i silnik elektryczny, ale pojawia się w nim także zestaw dodatkowych akumulatorów. Z angielskiego „plug-in” to podłączenie, zatem hybryda plug-in to hybryda, którą można dodatkowo podłączyć do zewnętrznego źródła prądu i naładować.

Co ciekawe akumulatory można ładować z domowej sieci elektrycznej 230V, czyli z normalnego gniazdka elektrycznego lub ze stacji szybkiego ładowania. Wszędzie tam, gdzie tego potrzebujemy i gdzie jest nam wygodnie.

Tankuj za darmo

Najnowsza Skoda Octavia, oprócz wersji benzynowej, wysokoprężnej i miękkiej hybrydy, po raz pierwszy w historii, doczekała się także odmiany plug-in. Akumulatory o pojemności 13 kWh z domowego gniazdka „zatankujemy” za niespełna 8 złotych. Pozwala to przejechać nawet 60 km. A jeśli w domu mamy panele fotowoltaiczne, „tankujemy” całkowicie za darmo. Dystans wspomnianych 60 kilometrów, czyli tyle, ile średnio przejeżdża statystyczny europejski kierowca dziennie, pokonamy bez jakichkolwiek opłat.

Skoda Octavia iV z napędem hybrydowym typu plug-in dostępna jest w dwóch wersjach. Klasycznej, wtedy moc układu napędowego to 204 KM i 350 Nm i usportowionej. Znana Octavia RS iV ma wtedy 245 KM i potężne 400 Nm momentu obrotowego.

W obu przypadkach silniki spalinowy i elektryczny są takie same. Benzynowy 1.4 TSI o mocy 150 KM oraz elektryczny o mocy 115 KM. To gwarantuje ponadprzeciętne osiągi i niesamowitą frajdę z jazdy.

No właśnie, a jak się hybrydą-plug in jeździ?

To auto, które łączy wszystko, co najlepsze w samochodzie tradycyjnym z autem elektrycznym. Mamy w nim przestronne wnętrze, duży bagażnik, komfortowe fotele, wszelkiego rodzaju systemy elektroniczne wspierające jazdę, a przy tym olbrzymią moc i moment dostępne od samego startu i niczym nieograniczony zasięg.

Z punktu widzenia obsługi, hybrydą plug-in jeździ się tak, jak normalnym samochodem. Z punktu widzenia ekologii jednak, przez 60 km możemy jeździć w trybie bezemisyjnym, a to oznacza, że w tym czasie nie „produkujemy” żadnych spalin. A do tego trzeba dodać, że jazda na prądzie nie generuje żadnych hałasów, co znacząco podnosi komfort jazdy.

Jednak wydawać by się mogło, że zasięg hybrydy plug-in w bezpośredni sposób zależy od pojemności akumulatora. Im większa, tym dalej zajedziemy. Zgoda, ale zasięg można wydłużyć, umiejętnie obchodząc się z pedałem przyspieszania, a w przypadku hybrydy plug-in także i hamulca. To nic innego jak rekuperacja, czyli odzysk energii kinetycznej np. z hamowania.

Służy temu tryb skrzyni biegów „B”. Efekt jest taki, jakbyśmy hamowali silnikiem, wtedy a cała odzyskiwana w ten sposób energia trafia prosto do akumulatorów. Odpowiada za to alternator specjalnej konstrukcji. To zadziwiające, ale także podczas równomiernej jazdy np. na autostradzie, część energii zasila akumulatory. Wystarczy zdjąć nogę z gazu, by poczuć, jak auto hamuje i to bez użycia hamulców.

Normalny bagażnik

Podczas jazdy kierowca ma do dyspozycji różne tryby jazdy od hybrydowego, czyli w pełni automatycznego, w którym to komputer wybiera, czy napęd pochodzi z silnika elektrycznego, czy spalinowego, po czysto spalinowy lub wyłącznie elektryczny.

Utarło się przekonanie, że hybrydy plug-in z uwagi na duże akumulatory mają mały bagażnik. To nieprawda. W przypadku Skody Octavii iV kufer to nadal imponujące 450 litrów w przypadku hatchbacka oraz 490 l. w wersji kombi, ze specjalnie wydzielonym miejscem na przewody do ładowania, by utrzymać porządek w bagażniku.

Hybryda plug in to więc lepsza wersja hybrydy, bardziej uniwersalna i funkcjonalna. To połączenie samochodu elektrycznego pozwalające na jazdę w trybie bezemisyjnym np. w mieście, z samochodem spalinowym idealnym na długie trasy, wykorzystującym oszczędny silnik spalinowy.

Materiał Promocyjny 

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Topowy SUV Volkswagena i Audi dostępne będą w wersji hybrydowej plug-in

Do gamy modeli Volkswagena Touarega oraz Audi Q8 dołącza hybryda typu plug-in. Napęd będzie ...

Do 1000 złotych kary za nieprzerejestrowanie samochodu

Do 1000 złotych kary zapłaci ten kto nie zarejestruje po przywiezieniu do Polski auta ...

Europa ma stać się zieloną wyspą

Pod koniec 2019 roku Komisja Europejska przedstawiła nowy projekt, którego celem jest m.in. realizacja ...

Bruksela chce obowiązkowo wyposażyć auta w nowe systemy bezpieczeństwa

System utrzymywania samochodu na pasie ruchu, czy automatycznego hamowania przed przeszkodą, systemy detekcji pieszych ...

Nowy Opel Mokka otrzyma elektryczny napęd

Nowa generacja Opla Mokki, która pojawi się w 2021 roku będzie bazowała na Corsie ...

Godziny dla seniora tak, ale nie wszędzie

Nowe obostrzenia wprowadzone przez rząd zmieniają podejście do wielu codziennych czynności, jak chociażby zakupy ...