Nissanem pojedziesz bez trzymania kierownicy

Nissan zaprezentował pierwszą na świecie technologię wspomagania kierowcy, która umożliwia jazdę autostradową z nawigacją oraz jazdę jednym pasem ruchu bez trzymania kierownicy.

Publikacja: 22.05.2019 19:53

Nissanem pojedziesz bez trzymania kierownicy

Foto: Podczas jazdy bez trzymania kierownicy system monitorowania w kabinie nieustannie sprawdza, czy kierowca skupia uwagę na drodze. Technologia ProPILOT 2.0 z przeznaczeniem na rynek japoński – system monitorowania nieustannie sprawdza czujność kierowcy.

Tak brzmi pierwsze zdanie komunikatu prasowego Nissana. Zdawać by się mogło, że Japończycy mają na myśli nic innego jak wprowadzenie na rynek auta przeznaczonego do autonomicznej jazdy. Technologia ma być oparta na systemie ProPILOT i zadebiutuje na japońskim rynku jesienią 2019 roku w modelu Skyline.

""

Technologia ProPILOT 2.0 zadebiutuje jesienią 2019 roku w japońskiej wersji modelu Skyline.

Foto: moto.rp.pl

Nowy system, ma umożliwić jazdę odcinkiem autostrady – od wjazdu do zjazdu i wykorzystuje pokładową nawigację do sterowania samochodem zgodnie z ustaloną trasą na drogach ekspresowych i autostradach. Po raz pierwszy system umożliwia także jazdę bez trzymania kierownicy, o ile kierowca nie zamierza zmieniać pasa ruchu. Aby skorzystać z tej funkcji, kierowca musi najpierw określić w systemie nawigacji miejsce docelowe i zaprogramować trasę podróży. Gdy samochód znajdzie się na autostradzie, sterowanie przejmuje system.

""

Technologia ProPILOT 2.0 z przeznaczeniem na rynek japoński – jazda w trybie wspomaganym, bez trzymania kierownicy.

Foto: moto.rp.pl

Po aktywacji na zaprogramowanej trasie ProPILO będzie pomagał kierowcy w przejeździe wielopasmową autostradą aż do następnego zjazdu na tej trasie. Pomoc dotyczy wyprzedzania oraz zmiany i opuszczania pasa ruchu. Nowy system ma umożliwić także jazdę bez trzymania kierownicy w obrębie jednego pasa ruchu. Kiedy pojazd zbliża się do rozwidlenia drogi lub gdy możliwe jest wyprzedzanie wolniejszego pojazdu, system – na podstawie informacji z systemu nawigacji i czujników monitorujących otoczenie w promieniu 360 stopni – oblicza odpowiedni czas na zjazd w odpowiednim kierunku lub na manewr wyprzedzania. Kierowca otrzymuje wskazówki akustyczne i wizualne, nakazujące mu położyć obie ręce na kierownicy i potwierdzić rozpoczęcie manewru specjalnym przełącznikiem.

""

Podczas jazdy bez trzymania kierownicy system monitorowania w kabinie nieustannie sprawdza, czy kierowca skupia uwagę na drodze.

Foto: moto.rp.pl

Samochód wykorzystuje dane z kamer, radarów, sonarów, GPS i map 3D w wysokiej rozdzielczości do ustalania w czasie rzeczywistym sytuacji w otoczeniu pojazdu w promieniu 360 stopni oraz precyzyjnego położenia pojazdu na drodze. Informacje te służą zapewnieniu płynności jazdy na poziomie odpowiadającym doświadczonemu kierowcy. System monitorowania w kabinie nieustannie sprawdza, czy kierowca skupia uwagę na drodze.

""

Technologia ProPILOT 2.0 z póki co oferowana będzie wyłącznie na rynku japońskim.

Foto: moto.rp.pl

O możliwości skorzystania z funkcji wspomagania jazdy kierowca jest informowany sygnałem akustycznym i wizualnym (z chwilą wjazdu na autostradę, o ile w systemie nawigacji zaprogramowano trasę podróży). Kierowca może wówczas specjalnym przełącznikiem włączyć tryb jazdy wspomaganej. Po aktywacji system pomaga kierowcy w utrzymywaniu pojazdu pośrodku danego pasa ruchu oraz pilnuje odległości od pojazdu poprzedzającego, uwzględniając limit prędkości zaprogramowany przez kierowcę. Jazda bez trzymania kierownicy jest możliwa w obrębie jednego pasa, pod warunkiem, że uwaga kierowcy jest skupiona na drodze oraz że jest on gotowy do przejęcia manualnej kontroli nad kierownicą, gdy wymagają tego warunki na drodze, sytuacja w ruchu drogowym lub pojazd.

""

Technologia ProPILOT 2.0 z póki co oferowana będzie wyłącznie na rynku japońskim.

Foto: moto.rp.pl

Jeżeli pojazd poprzedzający porusza się wolniej niż wynosi prędkość zaprogramowana przez kierowcę, a system stwierdzi, że warunki pozwalają na wyprzedzanie, kierowca zostanie o tym poinformowany akustycznie i wizualnie. Kierowca może wyrazić zgodę na manewr wyprzedzania, kładąc obie ręce na kierownicy i używając odpowiedniego przełącznika. Po uzyskaniu potwierdzenia od kierowcy system płynnie zmienia pas na sąsiedni. Gdy po zakończeniu wyprzedzania system rozpozna możliwość powrotu na wcześniej zajmowany pas, ponownie pyta kierowcę o zgodę na wykonanie stosownego manewru. Aby zainicjować zmianę pasa ruchu, kierowca musi położyć obie ręce na kierownicy i włączyć kierunkowskaz. Pojazd zmieni pas, gdy system uzna, że jest to możliwe.

""

Technologia ProPILOT 2.0 z przeznaczeniem na rynek japoński – jazda w trybie ręcznym, z dłońmi na kierownicy.

Foto: moto.rp.pl

Kiedy pojazd zbliża się do zjazdu z autostrady na zaprogramowanej trasie, kierowca jest informowany sygnałem akustycznym i wizualnym, że jazda w trybie wspomaganym wkrótce się zakończy. Po dotarciu do zjazdu z autostrady tryb ten jest wyłączany i kierowca musi przejąć pełną kontrolę nad samochodem. System ProPILOT w pierwszej wersji, umożliwiający jazdę autostradową bez zmiany pasa ruchu, zadebiutował w 2016 roku na rynku japońskim w minivanie Nissan Serena.

""

Nissan Serena model z 2016 roku.

Foto: moto.rp.pl

ProPILOT (ProPILOT Assist w USA) jest dostępny w kilku modelach Nissana oferowanych w różnych regionach świata, w tym w 100‑procentowo elektrycznym Nissanie LEAF oraz modelach Qashqai, X‑Trail, Altima i Rogue.

ZOBACZ TAKŻE: Test | Nissan Leaf: Tydzień pod prądem

Tak brzmi pierwsze zdanie komunikatu prasowego Nissana. Zdawać by się mogło, że Japończycy mają na myśli nic innego jak wprowadzenie na rynek auta przeznaczonego do autonomicznej jazdy. Technologia ma być oparta na systemie ProPILOT i zadebiutuje na japońskim rynku jesienią 2019 roku w modelu Skyline.

Nowy system, ma umożliwić jazdę odcinkiem autostrady – od wjazdu do zjazdu i wykorzystuje pokładową nawigację do sterowania samochodem zgodnie z ustaloną trasą na drogach ekspresowych i autostradach. Po raz pierwszy system umożliwia także jazdę bez trzymania kierownicy, o ile kierowca nie zamierza zmieniać pasa ruchu. Aby skorzystać z tej funkcji, kierowca musi najpierw określić w systemie nawigacji miejsce docelowe i zaprogramować trasę podróży. Gdy samochód znajdzie się na autostradzie, sterowanie przejmuje system.

Pozostało 84% artykułu
Materiał Promocyjny
Opony premium – innowacje, które budują przewagę na drodze
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
Seat i Cupra. Doświadczenie budowane latami
Na drodze
Grupa Volkswagen nie zwalnia. 30 nowości to dopiero początek.
Materiał Partnera
Kongres Nowej Mobilności jedzie do Katowic
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Partnera
Elektromobilność dotyczy także samochodów ciężarowych