Volvo Cars po raz pierwszy udostępnia swą wiedzę dotyczącą bezpieczeństwa w centralnej cyfrowej bibliotece i zachęca branżę motoryzacyjną do jej wykorzystywania. Volvo za darmo całkowicie podzieli się z innymi producentami wiedzą, którą zdobywało przez kilkadziesiąt lat badań. Wszystko to ma na celu podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach.

""

Bezpieczeństwo w Volvo zawsze odgrywało kluczową rolę.

moto.rp.pl

Wprowadzony przez Volvo w roku 1959, trzypunktowy pas bezpieczeństwa uratował, według szacunków badaczy, ponad milion ludzi na całym świecie. Ocaleni to nie tylko kierowcy Volvo, ale także kierowcy i pasażerowie aut innych marek, które za zgodą Volvo skopiowały to rozwiązanie. Szwedzi nie skorzystali ze sposobności, aby zbić fortunę na patencie trzypunktowego pasa bezpieczeństwa. Zamiast na nim zarabiać i ograniczyć jego stosowanie udostępnili bezpłatnie swoje rozwiązanie całej branży motoryzacyjnej.

""

moto.rp.pl

Aby uczcić ten kamień milowy i podkreślić, że tradycja dzielenia się wiedzą jest ważniejsza od patentów i fizycznych produktów, Volvo Cars uruchomiło Project E.V.A. Inicjatywa ta jest ucieleśnieniem 60 lat dzielenia się wynikami badań nad bezpieczeństwem samochodowym z całym światem, ale również podkreśla całej branży pewne luki w zakresie rozwijania projektów motoryzacyjnych.

Mamy dane o dziesiątkach tysięcy wypadków drogowych, które miały miejsce w realnym świecie, dzięki czemu możemy sprawić, by nasze auta były tak bezpieczne, jak to możliwe w każdej sytuacji drogowej – mówi profesor Lotta Jakobsson, jeden z czołowych ekspertów bezpieczeństwa Volvo Cars. – Oznacza to, że nasze auta są projektowane z myślą o chronieniu ludzi, niezależnie od płci, wzrostu czy figury, nie tylko tzw. „przeciętnych osób” reprezentowanych przez manekiny badawcze.

""

Project E.V.A. – inicjatywa jest ucieleśnieniem 60 lat dzielenia się wynikami badań nad bezpieczeństwem samochodowym z całym światem

moto.rp.pl

Project E.V.A. ilustruje na podstawie własnych danych badawczych Volvo Cars oraz kilku innych programów testowych, że kobiety są bardziej narażone na niektóre obrażenia w wypadkach samochodowych. Na przykład różnice w anatomii i sile mięśni karku między przeciętną kobietą a mężczyzną sprawiają, że kobiety są bardziej narażone na urazy typu urazy szyjnego odcinka kręgosłupa, często pojawiające się, gdy w tył auta z dużą prędkością wjeżdża inny pojazd.

ZOBACZ TAKŻE: Volvo V60 Cross Country D4 AWD: Kombi lepsze od SUV-a

W oparciu o te badania i własne dane z wypadków, Volvo stworzyło wirtualne manekiny do testów zderzeniowych, aby lepiej rozumieć te wypadki i opracować technologie bezpieczeństwa, które pomogą chronić w równym stopniu mężczyzn, jak i kobiety. Pierwszą technologią opracowaną w wyniku tego programu był WHIPS zabezpieczający przed obrażeniami odcinka szyjnego kręgosłupa wprowadzony w roku 1998.

W latach 80-tych Volvo zaczęło się skupiać na uderzeniach bocznych po tym jak mnóstwo ludzi odniosło poważne obrażenia w takich wypadkach ze względu na niewielką odległość między punktem uderzenia, a ciałem pasażera. W efekcie w latach 90-tych przeprowadzono szereg innowacji, jak system ochrony w zderzeniach bocznych SIPS, boczne airbagi i kurtyny powietrzne. Wszystkie te innowacje, bazujące na danych badawczych Volvo, są dziś standardem w branży.

""

SIPS – Side Impact Protection System .

moto.rp.pl

Badania Volvo Cars wykazały, że urazy lędźwiowego odcinka kręgosłupa dotyczą wszystkich pasażerów, niezależnie od płci i rozmiarów ciała. Dogłębniejsze analizy i badania przeprowadzone przez markę skupiają się na niebezpieczeństwach związanych z wypadnięciem pojazdu z drogi. Technologie, które opracowano na ich podstawie, wprowadzono po raz pierwszy wraz z premierą w nowym modelu XC90, a potem we wszystkich modelach bazujących na platformie SPA – to konstrukcje pochłaniające energię w fotelach, wykraczające daleko poza wymogi przepisów dla producentów aut.

""

Volvo Cars safety innovations – a timeline

moto.rp.pl