Samochody bez kierowcy to dziś jeden z najgorętszych trendów w motoryzacji. Tzw. autonomiczne auta całkowicie zmienią obraz wielu branż, w tym kurierskiej.
Sektor ten boryka się bowiem z wysokimi kosztami dostaw i brakiem pracowników. Tego typu samodzielnie przemieszczające się pojazdy-roboty mogą być skuteczną odpowiedzią na takie wyzwania operatorów.
Roboty mają ogromny potencjał w logistyce. Według analiz firmy ZF Friedrichshafen małe „automaty” dostawcze to idealne rozwiązanie do transportu przesyłek na tzw. ostatniej mili – zwłaszcza na ostatnim odcinku 3–5 km od docelowego miejsca odbioru.
Eksperci ZF szacują, że takie maszyny mogłyby wykonywać od 2030 r. w samych tylko Niemczech aż 400 mln dostaw rocznie. Wskazują, że pracę wykonywałyby całkowicie samodzielnie, choć część robotów pełniłaby również rolę robotów-pomocników, asystujących listonoszom i kurierom.
Właśnie na takie urządzenia stawia Deutsche Post. Narodowy operator na rynku kuriersko-pocztowym zamierza wdrażać tzw. PostBota – autonomiczny wózek na paczki, który podąża za pracownikiem, wioząc do 150 kg ładunku: listów i paczek.