Dobry styczeń we Włoszech, lepszy w Hiszpanii

Sprzedaż nowych samochodów we Włoszech wzrosła w styczniu o 3,4 proc., a w Hiszpanii skoczyła o 20,3 proc.

Publikacja: 03.02.2018 16:09

Dobry styczeń we Włoszech, lepszy w Hiszpanii

Foto: Bloomberg

Włoski resort transportu poinformował, że dzięki dodatkowemu dniowi roboczemu sprzedaż nowych samochodów doszła do 177 822 sztuk, chociaż prognozy na najbliższe miesiące nie są tak różowe.

Styczeń okazał się złym początkiem roku dla największej grupy we Włoszech, Fiata, który zmniejszył sprzedaż o 8 proc. do 34 470, choć Alfa Romeo osiągnęła wzrost o 28,3 proc., a całą grupa Fiat Chrysler zanotowała poprawę o 0, 5 proc. dzięki skokowi Jeepa i Dodge o 108 proc.

Jedynym producentem, który może być zadowolony jest Peugeot: sprzedaż wzrosła o 14,5 proc., a wraz z Citroenem (+23,4) i Oplem sprzedał 28 575 samochodów. Grupa Volkswagena poprawiła sprzedaż o 7,4 proc. do 23 885 sztuk, zapracowały na to Skoda (+33,1), Audi (14,1) i Seat (+11,2), a główna marka wypadła stabilnie: liczba 13 382 aut dała jej wzrost o 0,8 proc. Grupa Renault mimo dwucyfrowej dynamiki Daci i Nissana straciła 5 proc.

Styczeń potwierdził tendencję obserwowana we Włoszech od kilku miesięcy: maleje udział klientów indywidualnych (w styczniu o 6,3 proc.), a rośnie udział przedsiębiorstw (25,7) i firm rent-a-car (15,5). Najbardziej popularnymi samochodami były Fiat Panda, Fiat 500X i Ford Fiesta.

Gian Primo Quagliano z Centro Studi Promotor stwierdził, że wyniki stycznia świadczą, iż zaczyna mieć wpływ tendencja odraczania decyzji o ważnych zakupach, co zwykle pojawia się przed ważnymi wyborami, w tym wypadku wyborami do parlamentu 4 marca.

Hiszpania

Według organizacji producentów ANFAC, w pierwszym miesiącu roku sprzedano 101 661 nowych samochodów, podobnie jak tego samego miesiąca w 2008 r. (101 621 sztuk). Wtedy zaczął się głęboki kryzys, który nękał gospodarkę Hiszpanii przez 5 lat. Zdaniem ANFAC, jest to kolejny sygnał, że rynek samochodów osobowych wrócił do normalności.

„Jeśli porównać liczby z ubiegłego miesiąca ze styczniem 2007, zanim zaczął się kryzys, to hiszpański rynek samochodów jest nadal mniejszy o 12,7 proc. do tamtego, kiedy sprzedano 116 423 auta” — stwierdziły ANFAC i dwie pozostałe organizacje branżowe, sprzedawców GANVAM i dealerów Faconauto.

Klienci indywidualni kupili 52 253 samochody (+15,6 proc.), przedsiębiorstwa 33 189 (+26,4) i firmy rent-a-car 16 219 (+24). Trzy organizacje wyjaśniły, że te ostatnie zaczęły wymianę floty przed początkiem sezonu turystycznego liczonego zwykle od Wielkiego Tygodnia, który w tym roku wypada w końcu marca.

W rankingu marek najlepiej wypadł VW (8909), przed Seatem (8540) i Peugeotem (7518). Ubiegłoroczny lider, Renault, spadł na 6 miejsce z liczbą 6166 aut. Najbardziej popularnymi modelami były VW Gold (3334), Seat Leon (3160) i Dacia Sandero (2452).

Pod względem rodzajów napędu silniki benzynowe stanowiły 51,7 proc. rynku, diesle 41,8 proc., a hybrydowe 6,5 proc. Najwięcej kupiono kompaktów (22 755), przed SUV (20 692) i dostawczymi (19 710).

Włoski resort transportu poinformował, że dzięki dodatkowemu dniowi roboczemu sprzedaż nowych samochodów doszła do 177 822 sztuk, chociaż prognozy na najbliższe miesiące nie są tak różowe.

Styczeń okazał się złym początkiem roku dla największej grupy we Włoszech, Fiata, który zmniejszył sprzedaż o 8 proc. do 34 470, choć Alfa Romeo osiągnęła wzrost o 28,3 proc., a całą grupa Fiat Chrysler zanotowała poprawę o 0, 5 proc. dzięki skokowi Jeepa i Dodge o 108 proc.

Pozostało 81% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana