Używane ciężarówki konkurują z nowymi

Przewoźnicy mają szansę na tańsze zakupy. Na rynku przybywa poleasingowych samochodów, często w bardzo dobrym stanie.

Publikacja: 05.03.2017 20:57

Używane ciężarówki konkurują z nowymi

Foto: Bloomberg

– Pokontraktowe samochody to dla mnie szansa na rozbudowę firmy – mówi przewoźnik z Podlasia, który zaledwie po roku działalności przymierza się do powiększenia swojej floty. I daje przykład: – Trzylatek z kontraktu serwisowego kosztuje w leasingu 200 tys. zł, a w nowy musiałbym zainwestować 300 tys. – tłumaczy.

Rzeczniczka MAN Trucks & Bus Polska Marta Stefańska przyznaje, że samochody używane sprzedają się coraz lepiej. – W 2016 roku sprzedaliśmy 1040 takich aut, gdy rok wcześniej 844 – porównuje.

Jednak boom na samochody pokontraktowe nie wszystkim się podoba. Dyrektor zarządu Volvo Group Trucks Baltic Sea Market Małgorzata Kulis obawia się, że rosnące zapasy dwu- i trzyletnich ciężarówek zagrażają sprzedaży nowych. Używane pochodzą z wynajmu długoterminowego, który staje się coraz popularniejszym sposobem firm transportowych na pozyskanie taboru. Samochody wynajmowane są na trzy, a coraz częściej nawet na dwa lata lub rok. Najemca płaci stałą ratę pokrywającą koszty finansowania zakupu oraz obsługi samochodu, a po upływie umowy oddaje pojazd importerowi.

Wynajem oznacza, że każdego roku do importerów wraca po kilka tys. samochodów, które trafiają na wtórny rynek. – Zdarzają się nawet samochody sześciomiesięczne, które wracają do firm leasingowych, a następnie są oferowane za niskie stawki. To podcina sprzedaż nowych samochodów – ostrzega dyrektor z Volvo.

Zajmująca się wyceną firma Eurotax przewiduje duże spadki wartości używanych samochodów, szczególnie modeli z silnikami Euro V, których sprzedaż zakończyła się w 2015 roku. Trzyletni ciągnik siodłowy Euro VI wyceniany jest na ponad 230 tys. zł, podczas gdy rówieśnik Euro V jest o ponad 50 tys. zł tańszy.

Paweł Paluch ze Scania Polska wskazuje, że z wynajmu korzystają zazwyczaj duże floty. – Trzeba dobrze skalkulować taką umowę, bo nie ma możliwości łatwego pozbycia się kilkuset używanych ciężarówek, które naraz wracają z takiego kontraktu – podkreśla. – Klienci wymuszają przygotowanie tego typu oferty – dodaje.

Popularność najmu wynika z niskich kosztów za kilometr przy jednoczesnym przeniesieniu ryzyka finansowego i technicznego na dostawcę. – Koszt do trzech lat (pierwszy duży przegląd jest po tym czasie) jest przy tym najniższy. Przewoźnicy wolą oddać stary tabor i wziąć nowy – tłumaczy Zbigniew Kołodziejek z DAF Trucks Polska. Dodaje, że nie widzi w tym zagrożenia dla rynku nowych pojazdów. Szacuje, że w 2017 r. w Polsce sprzeda się 24,5–25 tys. nowych ciężkich samochodów. Polska jest czwartym rynkiem w Europie, wartym blisko 2 mld euro.

Opinia

Piotr Warmuła, Raiffeisen Leasing

Główną barierę wzrostu sprzedaży nowych samochodów ciężarowych widzę w kształtowaniu się rynku wtórnego tych pojazdów i jego wpływie na spadek wartości końcowych pojazdów. W dzisiejszym portfelu firm leasingowych jest to spora grupa transakcji. Obniżki wartości końcowych istotnie wpłyną na wysokości czynszów miesięcznych. To może spowodować ograniczenie inwestycji firm transportowych i tym samym zmniejszenie zapotrzebowania na nowe pojazdy i ich finansowanie.

– Pokontraktowe samochody to dla mnie szansa na rozbudowę firmy – mówi przewoźnik z Podlasia, który zaledwie po roku działalności przymierza się do powiększenia swojej floty. I daje przykład: – Trzylatek z kontraktu serwisowego kosztuje w leasingu 200 tys. zł, a w nowy musiałbym zainwestować 300 tys. – tłumaczy.

Rzeczniczka MAN Trucks & Bus Polska Marta Stefańska przyznaje, że samochody używane sprzedają się coraz lepiej. – W 2016 roku sprzedaliśmy 1040 takich aut, gdy rok wcześniej 844 – porównuje.

Pozostało jeszcze 84% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Partnera
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście