Poprzednia najwyższa kara nałożona przez National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) w podobnej sprawie wynosiła 70 milionów dolarów. Zapłacił ją w ubiegłym roku japoński koncern Honda za montowanie w swoich autach wadliwych poduszek powietrznych.
„Nałożona grzywna powinna stanowić ostrzeżenie dla producentów aut, że rząd będzie podejmować stanowcze działania jeśli nie potraktują oni poważnie swojej odpowiedzialności za naprawę wad samochodów zagrażających bezpieczeństwu” – oświadczył sekretarz transportu Anthony Foxx informując o karze, jaka dotknęła koncern Fiat Chrysler.
Włosko-amerykański koncern w ramach ugody z rządem przyznał się do naruszenia przepisów dotyczących szybkiego ogłaszania wezwań do napraw i informowania o nich zarówno kierowców, jak i sprzedawców. Fiat Chrysler zobowiązał się także do odkupienia części odwołanych z rynku pojazdów i przekazania nadzoru nad swoimi procedurami bezpieczeństwa niezależnej organizacji. Na ten cel ma zostać przeznaczonych 15 milionów dolarów ze 105-milionowej grzywny.
W najbardziej drastycznym z 23 przypadków naruszenia bezpieczeństwa, Fiat Chrysler będzie musiał odkupić ponad pół miliona aut z wadliwymi zawieszeniami. Dodatkowo właściciele ponad miliona jeepów z zagrożonymi wybuchami zbiornikami paliwa umieszczonymi w tyle pojazdu będą mogli korzystnie wymienić swoje auta na nowsze modele.
„Praktyki Fiata Chryslera naraziły na niebezpieczeństwo zarówno milionów swoich konsumentów, jak i wszystkich kierowców” – oświadczył szef NHTSA Mark R. Rosekind. Według władz federalnych koncern samochodowy zaniedbał zarówno obowiązek powiadomienia konsumentów, jak i dokonania obowiązkowych napraw w wyznaczonym terminie.