Japońskie koncerny motoryzacyjne Toyota i Mazda i producent części Denso założyły w czwartek firmę EV C.A. Spirit, która przygotuje technologię do budowy samochodów elektrycznych. Trzej wielcy producenci łączą siły w celu opracowania projektu auta zasilanego prądem, a także jego produkcji i sprzedaży. Niespełna trzy tygodnie wcześniej plan e-ofensywy przedstawił Volkswagen, który w seryjną produkcję aut na prąd zainwestuje ponad 20 mld euro.
Do globalnego trendu upowszechniania e-samochodów chce się szybko przyłączyć także rząd Beaty Szydło. Tymczasem – zdaniem ankietowanych przedstawicieli polskiego przemysłu motoryzacyjnego – zakładanych celów jego programu nie da się zrealizować. Taki wniosek przynosi sporządzony na podstawie prognoz branży raport MotoBarometr 2017, do którego dotarła „Rzeczpospolita”. Przygotowała go zajmująca się kontrolą jakości firma Exact Systems.
Branża bez wiary
Z raportu wynika, że sprzedaż samochodów elektrycznych w Polsce będzie rosła dużo wolniej, niż zakłada Ministerstwo Energii. Na przeszkodzie stanie nie tylko brak infrastruktury, ale także niska świadomość ekologiczna społeczeństwa oraz słaba popularyzacja tego rodzaju pojazdów.
Rządowy Plan Rozwoju Elektromobilności za nierealny uważa przeszło dwie trzecie z blisko 200 badanych firm. Zaledwie co czwarty ankietowany przedsiębiorca daje mu szanse powodzenia.