Jens Ocksen- prezes Zarządu VW Poznań (spółki będącej właścicielem fabryki) – informuje, że w oficjalnie otwieranym właśnie zakładzie zdołano wytworzyć już 670-680 Crafterów nowej generacji. Fabryka jest w fazie rozruchu i pracuje wyłącznie na jedną zmianę.
Prezes Ocksen tłumaczy, że wciąż nie obowiązuje tu dzienna ilość produkcji. Wiadomo tylko, że w obecnym tygodniu powstanie 120 pojazdów, a w przyszłym już 150 aut. Łatwo więc obliczyć, że tysięczny Crafter spod Wrześni opuści linie produkcyjne gdzieś w tygodniu po 5-listopada. Do końca roku będzie takich aut już 2250, a w kolejnych 12- miesiącach ok. 60 tys. Wprowadzenie drugiej zmiany w fabryce w Białężycach planowane jest na przełom lat 2017- 2018 a osiągnięcie pełnych mocy wytwórczych (100 tys. pojazdów rocznie) i trzyzmianowego systemu pracy nastąpi w 2018 r.
Oficjalnie otwarta w poniedziałek, a wybudowana w ciągu 23 miesięcy, fabryka w Białężycach kosztowała 800 mln euro (ok. 3,44 mld zł) Według kierownictwa VW Poznań, spełnia ona wszystkie wymogi ochrony środowiska, w tym „restrykcyjne wymagania Niemieckiego Stowarzyszenia Budownictwa Zrównoważonego. Powiązana jest ona ściśle z realizowanym od 5-lat przez VW Pojazdy Użytkowe programem Crafter. W ramach tego projektu powstał nowy model auta dostawczego dla produkcji którego wybudowano fabrykę w Białężycach. Docelowo będzie pracować nim ok. 3 tys. osób. Szacuje się jednak, że funkcjonowanie tej fabryki będzie stymulatorem powstania dalszych 15 tys. miejsc pracy. Zakładane możliwości wytwórcze tego zakładu sięgają 100 tys. aut rocznie w 69 wariantach dostosowanych do oczekiwań klientów. Przedstawiciele niemieckiego koncernu sens największej zagranicznej inwestycji w Polsce tłumaczyli wzrostem światowego rynku samochodów dostawczych. Ich zdaniem, rozwija on się szybciej niż pozostałe segmenty motoryzacji. W dodatku, każdy samochód jest tu dostosowywany do biznesu klienta.
W otwarciu fabryki w Białężycach uczestniczyło blisko tysiąc osób. Rząd reprezentował Tadeusz Kościński- podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju. Dziennikarze od niego usłyszeli, że inwestycja VW ma ogromne znaczenie dla naszej gospodarki, zwłaszcza w generowaniu kolejnych przedsięwzięć gospodarczych i nowych miejsc pracy. Przedstawiciel Ministerstwa Rozwoju podkreślał, że branża motoryzacyjna jest priorytetem w polityce rządu, jako najbardziej innowacyjna. To, że stawia się na pojazdy elektryczne, jako specjalizację naszego kraju, nie oznacza- jego zdaniem- lekceważenia motoryzacji z tradycyjnymi silnikami i dużej liczby polskich firm tym się zajmujących.
Tadeusz Kościński był najwyższym rangą przedstawicielem Rządu wśród biorących udział w oficjalnym otwarciu fabryki VW w Białężycach.