Dobry listopad dla aut w Europie

W listopadzie w krajach Unii zarejestrowano 1.216.702 nowych samochodów osobowych, o 5,9 proc. więcej niż rok temu, a po 11 miesiącach dynamika rynku wyniosła4,1 proc. — podała organizacja producentów ACEA

Publikacja: 15.12.2017 08:12

Dobry listopad dla aut w Europie

Foto: Bloomberg

W krajach Unii (bez Malty) listopada okazał się tak samo dobrym miesiącem jak październik (+5,9 proc.,) głównie dzięki dodatkowemu dniowi roboczemu; rynek razem z krajami EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria) wyniósł 1.256.220 pojazdów o 5,8 proc. więcej. Po 11 miesiącach sprzedaż w Unii wzrosła o 4 proc. do ponad 14 mln, a w Unii + EFTA o 4,1 proc. do 14,49 sztuk

Prawie wszystkie główne rynki UE osiągnęły dużą poprawę, dwucyfrową Hiszpania (+12,4 proc.) i Francja (+10,3), Niemcy (+9,4) i Włochy (+6,8). Wielka Brytania zanotowała ósmy kolejny miesiąc spadku (-11,2).

Po 11 miesiącach najlepiej wypadły Włochy (+8,7) i Hiszpania (+7,8), przed Francją (+5,3) i Niemcami (+3,0). Popyt na samochody w Wielkiej Brytanii zmalał o 5 proc od początku roku. W Polsce sprzedano w listopadzie 41 210 sztuk (+30) a po 11 miesiącach 417 170 (+17,4).

W rankingu marek grupa PSA zanotowała skok w listopadzie o 83 proc. do 200 211 samochodów, bo rok temu nie mogła doliczyć sprzedaży Opla/Vauxhalla przejętych w sierpniu, po wzroście o 74 proc. w październiku i o 24,2 proc. od 1 stycznia. Renault poprawił się o 9,5 proc. do 139 335 sztuk i o 6,6 proc. po 11 miesiącach, a jego partner w sojuszu, Nissan miał gorszy listopad (-6,2 proc.), natomiast wypadł lepiej po 11 miesiącach (+3,3).

Największa w Europie grupa Volkswagena sprzedała 310 647 samochodów (+4,8 proc) i może chwalić się 1,7 proc. po 11 miesiącach, BMW zanotował odpowiednio 1,9 i 0,1 proc., Daimler 2,1 i 5,5 proc. Toyota po skoku sprzedaży o 20,5 proc. w październiku teraz miała 8,9 proc. i 11,9 od 1 stycznia. Fiat Chrysler sprzedał 74 568 samochodów (-0,9 proc.), bo Alfa Romeo i Jeep straciły po 20 proc.; po 11 miesiącach ma na koncie 982 414 sztuk, +6,9 proc.

Produkcja pojazdów wszystkich kategorii w Czechach wzrosła po 11 miesiącach o 4,5 proc. do 1,314 mln, w tym 1,307 mln osobowych, o ok. 50 tys. więcej niż rok temu — podała agencja CTK.

Prognoza dla Chin

Chiński rynek największy na świecie zwolni w 2018 r. tempo wzrostu do 3 proc. — powiedział Xu Haidong z chińskiej federacji producentów. W bieżącym roku zakłada wzrost sprzedaży o 3,5 proc., początkowo mówiono o 5 proc., bo w listopadzie sprzedano o 0,7 proc. więcej, a po 11 miesiącach 25,8 mln sztuk (+3,6 proc.).

W 2016 r. rynek zwiększył się o 13,7 proc., ale wtedy władze nie nakłaniały do produkcji i kupowania aut elektrycznych i hybrydowych.

W krajach Unii (bez Malty) listopada okazał się tak samo dobrym miesiącem jak październik (+5,9 proc.,) głównie dzięki dodatkowemu dniowi roboczemu; rynek razem z krajami EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria) wyniósł 1.256.220 pojazdów o 5,8 proc. więcej. Po 11 miesiącach sprzedaż w Unii wzrosła o 4 proc. do ponad 14 mln, a w Unii + EFTA o 4,1 proc. do 14,49 sztuk

Prawie wszystkie główne rynki UE osiągnęły dużą poprawę, dwucyfrową Hiszpania (+12,4 proc.) i Francja (+10,3), Niemcy (+9,4) i Włochy (+6,8). Wielka Brytania zanotowała ósmy kolejny miesiąc spadku (-11,2).

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką