Premier Dmitrij Miedwiediew skierował do Dumy projekt ustawy znoszącej obowiązek płacenia podatku od kupowanych środków transportu przez firmy (osoby prawne). Nowe zasady mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r. Obejmą samochody wyprodukowane w Rosji po 1 stycznia 2013 r.
– Liczymy, że to rozwiązanie pobudzi spółki, przedsiębiorstwa i instytucje do odnowy swojego parku transportowego, dzięki czemu pojawi się dodatkowy popyt na rodzimą produkcję motoryzacyjną. A to pomoże naszej branży i firmom, które z nią współpracują – cytuje premiera porta Lenta.
W połowie lipca Denis Manturow minister przemysłu i handlu mówił, że w tym roku kupno co drugiego samochodu jest dokonywane przy wsparciu państwa. W kwietniu rząd zdecydował o przeznaczeniu blisko 138 mld rubli (2,13 mld dol.) z budżetu na wsparcie producentów aut w ramach planu antykryzysowego. Pomimo to sprzedaż spada. ma być niższa o co najmniej 10 proc. rok do roku. W tym roku na utrzymanie miejsc pracy zakłady motoryzacyjne dostaną 50,4 mld rubli, w przyszłym 54,1 mld rubli a za dwa lata 57,9 mld rubli. Do tego dochodzi 81 mld rubli w ciągu trzech lat na produkcję aut zgodnych z normami paliwa Euro-4 i Euro-5. I wreszcie 19 mld rubli kompensacji wydatków na prąd i inne nośniki energii.
Według danych Rosstat za siedem miesięcy tego roku produkcja samochodów osobowych zmniejszyła się w Rosji o 18 procent rok do roku i wyniosła 611 tysięcy. W ciągu I półrocza sprzedano w Federacji 672 tys. samochodów; rok temu było to dużo więcej – 782 tysiące.