Volkswagen: rosną koszty afery

Skandal z fałszowaniem testów emisji spalin drogo kosztuje koncern. Poniósł w III kwartale stratę operacyjną wynoszącą aż 3,48 mld euro.

Publikacja: 28.10.2015 21:00

Volkswagen: rosną koszty afery

Foto: Bloomberg

W takim samym okresie rok wcześniej Volkswagen miał 3,23 mld euro zysku operacyjnego. Strata za III kwartał okazała się większa od średniej prognoz analityków mówiącej, że koncern będzie 3,26 mld euro na minusie.

Końcówka roku również może być kiepska dla Volkswagena. Spółka poinformowała w środę, że zysk operacyjny za cały rok będzie znacząco niższy od tego, którego się wcześniej spodziewała.

– Wyniki pokazują z jednej strony siłę Grupy Volkswagen, z drugiej skutki obecnej sytuacji. Straty stają się coraz wyraźniejsze. Zrobimy wszystko co w naszej mocy, by odzyskać zaufanie, które utraciliśmy – zapewnia Matthias Mueller, od niedawna prezes koncernu Volkswagen.

Reakcja rynku na wyniki Volkswagena była zadziwiająco pozytywna. Akcje spółki rosły w ciągu dnia na giełdzie we Frankfurcie nawet o ponad 3 proc., choć po południu zwyżka była już mniejsza niż 1 proc. Sama strata nie była bowiem dla rynku dużym zaskoczeniem.

– Inwestorzy uznali, że skupią się na pozytywnych aspektach, co skutkowało wzrostem cen akcji. Oczekiwania dotyczące sprzedaży w przyszłym roku są wciąż dosyć dobre, choć decyzja o wstrzymaniu w Japonii premiery nowej serii samochodów z silnikami dieslowskim może być niepokojącym precedensem – twierdzi Alastair McCaig, analityk z firmy IG Markets.

Papiery Volkswagena są wciąż o około 30 proc. tańsze, niż były w połowie września, czyli przed wybuchem dieselgate.

Problemem dla Volkswagena może się okazać popyt na jego produkty w przechodzących spowolnienie gospodarcze Chinach. Kryzys na rynkach wschodzących przyczynił się już do tego, że Volkswagen sprzedał od początku stycznia do końca września 2015 r. o 1,5 proc. mniej samochodów niż w takim samym okresie przed rokiem. Spadek ten zaczął się jeszcze na długo przed wykryciem afery z fałszowaniem testów emisji spalin.

Czynnikiem ryzyka w przypadku Volkswagena są również duże koszty prawne, jakie spółka będzie musiała ponieść w związku ze skandalem. W środę koncern poinformował, że odłoży na ten cel 6,7 mld euro.

Ten fundusz może się jednak okazać za mały w stosunku do potrzeb. Wszak inwestorzy szykują pozew przeciwko koncernowi, w którym będą się od niego domagali odszkodowania sięgającego nawet 40 mld euro. Pracująca nad pozwem kancelaria Quinn Emanuel namawia do przyłączenia się do niego dużych akcjonariuszy Volkswagena, w tym państwowych funduszy inwestycyjnych z Norwegii i Kataru.

W takim samym okresie rok wcześniej Volkswagen miał 3,23 mld euro zysku operacyjnego. Strata za III kwartał okazała się większa od średniej prognoz analityków mówiącej, że koncern będzie 3,26 mld euro na minusie.

Końcówka roku również może być kiepska dla Volkswagena. Spółka poinformowała w środę, że zysk operacyjny za cały rok będzie znacząco niższy od tego, którego się wcześniej spodziewała.

Pozostało 82% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana