Mniejsza danina za tankowanie flot

Od 1 lipca przedsiębiorcy będą mogli odliczyć połowę VAT od zakupionego paliwa.

Publikacja: 15.06.2015 14:37

Nowe przepisy podatkowe porządkują kwestie rozliczeń wykorzystania aut firmowych do celów prywatnych

Nowe przepisy podatkowe porządkują kwestie rozliczeń wykorzystania aut firmowych do celów prywatnych i zwiększają zainteresowanie jednoosobowych firm zakupami samochodów

Foto: Fotorzepa, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

Od 1 lipca zmienią się zasady korzystania ze służbowych aut. Dotychczas właściciele firmowych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, używanych zarówno w działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych, mogli odliczać 50 proc. kwoty VAT naliczonego od wydatków związanych z nabyciem lub importem czy wydatków dotyczących użytkowania pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy albo leasingu, a także od wydatków dotyczących eksploatacji. Jednak wyjątek stanowił zakup paliwa. – Zgodnie z obowiązującymi przepisami do końca czerwca br. podatnikom nie przysługuje prawo do żadnych odliczeń z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego czy gazu do określonego typu pojazdu – przypomina dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski.

1 lipca wyjątek ten zostanie wyłączony – przedsiębiorca jeżdżący samochodem do 3,5 tony i korzystający z niego zarówno w pracy, jak i poza nią, będzie mógł od faktury za paliwo odliczyć połowę zapłaconego VAT – zaznacza dyrektor ZPL.

Uporządkowanie liczenia kosztów

To już kolejna zmiana w zasadach rozliczania kosztów aut firmowych używanych do celów prywatnych. 1 stycznia weszła w życie znowelizowana ustawa o podatku dochodowym (PIT), która w art. 12 ust. 2a reguluje zasady opodatkowania nieodpłatnego udostępniania służbowego samochodu do celów prywatnych. Ustawodawca ustalił ryczałtowo wartość świadczenia na 250 zł miesięcznie, gdy samochód ma silnik o pojemności poniżej 1600 cm sześc., i 400 zł miesięcznie powyżej tej pojemności.

W sytuacji gdy samochód firmowy nie jest użytkowany przez pracownika do celów prywatnych w pełnym zakresie, a jedynie w wybranym czasie, np. podczas urlopu czy też w święta, zgodnie z nowymi przepisami do obliczenia przychodu należy wówczas za każdy dzień przyjąć 1/30 zryczałtowanej kwoty 250 zł lub 400 zł, czyli odpowiednio: 1,5 oraz 2,4 zł.

Zatem pracownik wykorzystujący samochód służbowy do celów prywatnych zapłaci każdego miesiąca przy 18-procentowej stawce 45 zł podatku dochodowego w przypadku samochodów z silnikiem do 1600 cm sześc., a powyżej tej pojemności – 72 zł.

Trzeba pamiętać, że nowe przepisy obejmują jedynie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę i nie dotyczą innych form zatrudnienia, takich jak np. umowy-zlecenia czy kontrakty menedżerskie. Mimo to uporządkowały sytuację prawno-podatkową użytkowników aut firmowych. Wcześniej przedsiębiorcy mieli problem z rozwiązaniem kwestii opodatkowania prywatnego wykorzystywania pojazdów służbowych.

„Misie” kupują więcej aut

Porządkowanie przepisów przełożyło się na ruch w salonach samochodowych i wzrost zakupów dokonywanych przez małe, jednoosobowe firmy należące do MŚP, czyli tzw. misie. – W Polsce zauważamy coraz więcej indywidualnych klientów, kupujących auto na REGON. Te auta są bogato wyposażone, znacznie lepiej niż w Niemczech – zapewnia rzecznik marki Volkswagen Tomasz Tonder.

Dodaje, że różnice są doskonale widoczne w dwóch najpopularniejszych modelach marki, to jest w Golfie i Passacie. W Niemczech najpopularniejszą linią wyposażenia jest Trendline, natomiast w Polsce zdecydowanie Highline. – Jeżeli widzę poprzedniego Passata bez ksenonów, to mam pewność, że został sprowadzony z Niemiec, bo w Polsce nikt nie kupiłby takiego samochodu. Podobnie jest z nową generacją Passata, która w podstawowej wersji ma halogeny, ale takiego egzemplarza jeszcze nie sprzedaliśmy. Klienci zamawiają wyłącznie wersje z diodami świetlnymi – zapewnia rzecznik marki.

Podobnie jest z golfem, który w Polsce znajduje uznanie przede wszystkim w wersji Comfortline, gdy w Niemczech w Trendline. Tonder przekonuje, że klienci chętnie kupują także SUV-y. – W pierwszym kwartale ub.r., gdy można było kupić samochód z kratką i odliczyć VAT, nabywcy decydowali się na bogate wersje i w salonach był szał – wspomina.

Także w Audi widoczny jest wzrost zainteresowania dobrze wyposażonymi samochodami. W przypadku luksusowej marki przybiera to postać dużego odsetka wersji o indywidualnie przygotowanym wyposażeniu, według oferty Audi Exclusive.

W 2014 roku Polska zajęła trzecie miejsce na świecie za Dubajem i Chinami pod względem wielkości wydatków na wyposażenie Individual w przeliczeniu na samochód. – Klienci cenią sobie unikalny wygląd wnętrza i samochodu – przekonuje rzecznik Audi Leszek Kempiński. Oferta Audi Individual rozciąga się od specjalnych lakierów po niepowtarzalne materiały wnętrza. Jest do obejrzenia i wyboru u 15 dealerów w całym kraju, w kącikach Audi Exclusive.

Klienci Audi równie chętnie korzystają z dodatkowego wyposażenia i pod tym względem w przeliczeniu na samochód Polska jest na drugim miejscu w Europie za Wielką Brytanią.

Przedstawiciele Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych podkreślają, że zasady wykorzystywania samochodów służbowych przez pracowników powinny być precyzyjnie uregulowane w dokumencie omawiającym politykę flotową. Opisuje on zakres i sposób użytkowania aut firmowych oraz np. zakres odpowiedzialności w przypadku szkody komunikacyjnej czy zniszczeń.

– masz pytanie, wyślij e-mail do autora: r.przybylski@rp.pl

Adela Roszkowski | Brand Manager w Departamencie Sprzedaży Volkswagen Bank

Samochód – a szczególnie firmowe auto – z upływem czasu traci na wartości. Tę utratę można zminimalizować dzięki nowoczesnym produktom finansowym opartym na wysokiej wartości końcowej pojazdu, takim jak leasing EasyDrive w marce Volkswagen.

W EasyDrive – w ramach zbliżonego miesięcznego budżetu – przedsiębiorca może sobie pozwolić na wyższy model lub lepsze wyposażenie auta niż przy tradycyjnych formach finansowania. Dzieje się tak, ponieważ nabywca w okresie umowy spłaca jedynie wartość, którą samochód w tym czasie utracił, a nie całą cenę pojazdu. Dzięki temu miesięczna rata jest zdecydowanie niższa niż w klasycznym leasingu. Zaoszczędzone w ten sposób środki można przeznaczyć na inwestycje, bieżącą działalność czy rozwój firmy.

W umowie leasingu EasyDrive Volkswagen Bank gwarantuje odkup samochodu za ustaloną cenę. Klient nie ponosi wówczas ryzyka niepewnej ceny auta podczas przyszłej odsprzedaży. Dodatkowo, wybierając nowy samochód, może skonfigurować go w całości zgodnie ze swoimi oczekiwaniami, np. wybrać dowolny kolor czy najbardziej nietypowe wyposażenie. W przypadku tradycyjnego finansowania lub przy zakupie za gotówkę, wybierając pojazd, należy się liczyć z opinią osoby lub firmy, która za kilka lat zdecyduje się odkupić takie auto.

Leasing EasyDrive zapewnia więc łatwy dostęp do nowego, lepiej wyposażonego Volkswagena, z którego można swobodnie korzystać, płacąc jak najniższe miesięczne raty.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana