Przychody 30 największych firm z polskim kapitałem działających w branży motoryzacyjnej wzrosły w 2016 roku o 14 proc. w stosunku do poprzedniego roku, do 9,6 mld zł – wynika z raportu BZ WBK, Bisnode i Polskiej Izby Motoryzacji. Przedsiębiorstwa te są nie tylko coraz silniejsze w kraju, ale coraz lepiej radzą sobie także za granicą.
– Największe wrażenie robią wyniki producentów pojazdów specjalnych. Przychody trzech firm z naszego zestawienia, w ujęciu łącznym, podwoiły się – ocenia dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacyjnego w Banku Zachodnim WBK Wojciech Żuk. Chodzi o ISS Wawrzaszek (501 mln zł przychodów), Jelcz (213 mln zł) i Bocar (88 mln zł). Wśród pozostałych producentów pojazdów dwucyfrową dynamika mogą pochwalić się także Wielton i KH-Kipper, specjalizujące się w naczepach i zabudowach do samochodów ciężarowych.
Odpowiadający za sprzedaż w Grupie Wielton Tomasz Balcerzak wskazuje, że firma coraz lepsze wyniki osiąga za granicą, a zwyżki sprzedaży przekraczają średnią dla rynku, np. we Włoszech (42 proc., gdy tymczasem średnia to 23 proc.) czy Francji (20 proc./9 proc.) w stosunku do 2016. Producent wywrotek KH-Kipper szacuje, że obecny rok przyniesie 10-procentowy wzrost produkcji, do 1500 sztuk. – Na eksport trafi 90 proc. produkcji; nasze zabudowy trafiają do odbiorców w Europie, Azji, Afryce, Ameryce Południowej, a nawet w Australii i Oceanii – wylicza rzeczniczka Ewelina Ptak.
Wytwarzający różnego rodzaju kształtki z polipropylenu spienionego Izoblok, 90 proc. produkcji lokuje za granicą. Spółka podaje, że po przejęciu niemieckiego konkurenta SSW PearlFoam zdobyła jedną czwartą europejskiego rynku. 90 proc. produkcji czterech zakładów firmy trafia do branży motoryzacyjnej. W pierwszym półroczu PearlFoam powiększyła przychody o blisko 11 proc., do ok. 44 mln zł, uzyskując 6 mln zł zysku netto.