Dobra motopassa

Firmy związane z rynkiem motoryzacyjnym rosną coraz szybciej.

Publikacja: 30.07.2017 19:02

Dobra motopassa

Foto: 123RF

Przychody 30 największych firm z polskim kapitałem działających w branży motoryzacyjnej wzrosły w 2016 roku o 14 proc. w stosunku do poprzedniego roku, do 9,6 mld zł – wynika z raportu BZ WBK, Bisnode i Polskiej Izby Motoryzacji. Przedsiębiorstwa te są nie tylko coraz silniejsze w kraju, ale coraz lepiej radzą sobie także za granicą.

– Największe wrażenie robią wyniki producentów pojazdów specjalnych. Przychody trzech firm z naszego zestawienia, w ujęciu łącznym, podwoiły się – ocenia dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacyjnego w Banku Zachodnim WBK Wojciech Żuk. Chodzi o ISS Wawrzaszek (501 mln zł przychodów), Jelcz (213 mln zł) i Bocar (88 mln zł). Wśród pozostałych producentów pojazdów dwucyfrową dynamika mogą pochwalić się także Wielton i KH-Kipper, specjalizujące się w naczepach i zabudowach do samochodów ciężarowych.

Odpowiadający za sprzedaż w Grupie Wielton Tomasz Balcerzak wskazuje, że firma coraz lepsze wyniki osiąga za granicą, a zwyżki sprzedaży przekraczają średnią dla rynku, np. we Włoszech (42 proc., gdy tymczasem średnia to 23 proc.) czy Francji (20 proc./9 proc.) w stosunku do 2016. Producent wywrotek KH-Kipper szacuje, że obecny rok przyniesie 10-procentowy wzrost produkcji, do 1500 sztuk. – Na eksport trafi 90 proc. produkcji; nasze zabudowy trafiają do odbiorców w Europie, Azji, Afryce, Ameryce Południowej, a nawet w Australii i Oceanii – wylicza rzeczniczka Ewelina Ptak.

Wytwarzający różnego rodzaju kształtki z polipropylenu spienionego Izoblok, 90 proc. produkcji lokuje za granicą. Spółka podaje, że po przejęciu niemieckiego konkurenta SSW PearlFoam zdobyła jedną czwartą europejskiego rynku. 90 proc. produkcji czterech zakładów firmy trafia do branży motoryzacyjnej. W pierwszym półroczu PearlFoam powiększyła przychody o blisko 11 proc., do ok. 44 mln zł, uzyskując 6 mln zł zysku netto.

Rafał Orłowski, analityk przemysłu motoryzacyjnego, zauważa, że na europejski rynek wchodzi coraz większa grupa przedsiębiorstw z polskim kapitałem. – Przedsiębiorcy wiedzą, że muszą się rozwijać, bo także w tej branży następuje konsolidacja. Barierą są jednak kapitały i możliwości organizacyjne – stwierdza.

Wiele firm, takich jak np. Sanok Rubber, wykorzystując koniunkturę, realizuje ambitne inwestycje. Przychody części samochodowej spółki sięgnęły w 2016 roku 515,5 mln zł. W ubiegłym roku sanockie przedsiębiorstwo rozpoczęło realizację nowych projektów o rekordowej wartości ponad 30 mln euro, dwa razy większej niż w 2012 roku. Nową hutę aluminium, wartą 120 mln zł, stawia na Węgrzech Alumetal, który część swojej produkcji dostarcza do segmentu motoryzacyjnego. Grupa zanotowała w 2016 roku 1,27 mld zł przychodów oraz zysk netto 90 mln zł. Firma zakłada, że po 2018 roku zdobędzie pierwsze miejsce w Europie i 7,5 proc. rynku z produkcją 210 tys. ton aluminium, przy 159 tys. ton sprzedanych w 2016 roku. Rosną także nowi gracze: zajmująca się kompozytami krakowska spółka New Era Materials ma szansę na zdobycie zamówień producentów aut. Uruchamia halę produkcyjną o powierzchni 3 tys. mkw.

Orłowski studzi jednak optymizm. – Koncerny samochodowe stawiają na dużych globalnych dostawców, z którymi mogą rozwijać nowe produkty. Projektowanie, rozwój i modernizacja komponentów to wyzwanie dla firm z rodzimym kapitałem, zarówno pod względem finansów, wyposażenia, jak i zasobów ludzkich – kończy Orłowski.

Przychody 30 największych firm z polskim kapitałem działających w branży motoryzacyjnej wzrosły w 2016 roku o 14 proc. w stosunku do poprzedniego roku, do 9,6 mld zł – wynika z raportu BZ WBK, Bisnode i Polskiej Izby Motoryzacji. Przedsiębiorstwa te są nie tylko coraz silniejsze w kraju, ale coraz lepiej radzą sobie także za granicą.

– Największe wrażenie robią wyniki producentów pojazdów specjalnych. Przychody trzech firm z naszego zestawienia, w ujęciu łącznym, podwoiły się – ocenia dyrektor kredytowy ds. sektora motoryzacyjnego w Banku Zachodnim WBK Wojciech Żuk. Chodzi o ISS Wawrzaszek (501 mln zł przychodów), Jelcz (213 mln zł) i Bocar (88 mln zł). Wśród pozostałych producentów pojazdów dwucyfrową dynamika mogą pochwalić się także Wielton i KH-Kipper, specjalizujące się w naczepach i zabudowach do samochodów ciężarowych.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy