Volkswagen kończy Dieselgate

Rada nadzorcza Volkswagena zapoznawała się w środę z projektem ugody wynegocjowanej z wymiarem sprawiedliwości USA, przewidującej zapłatę 4,3 mld dolarów za zakończenie postępowań ws. oszustw z emisjami spalin.

Publikacja: 11.01.2017 18:57

Volkswagen kończy Dieselgate

Foto: AFP

Projekt ugody ws. postępowań cywilnych i karnych wynegocjowany z resortem sprawiedliwości, o czym VW podam dzień wcześniej,  jest nowym etapem w działaniach podjętych przez niemiecką grupę samochodowa mających zamknąć sprawę Dieselgate.

W ramach ugody VW zapłaci grzywnę 4,3 mld dolarów i zobowiąże się do podjęcia istotnych reform i podda się przez 3 lata kontroli przez niezależnego obserwatora.

Inwestorzy przyjęli z  zadowoleniem tę wiadomość, akcje VW zyskały znowu we Frankfurcie, tym razem nawet 2,9 proc.

Serial  wywołany największym skandalem w historii firmy z Wolfsburga, trwający od 16 miesięcy, nie ma jeszcze końca. FBI zatrzymała w sobotę na Florydzie członka kierownictwa VW, sąd w Miami zarzucił mu współudział  w oszustwie przeciwko Stanom, policja nadal poszukuje osób odpowiedzialnych za oszustwo. Grupa z Wolfsburga ma ponadto do czynienia ze  śledztwami władz i wymiaru sprawiedliwości w Europie i Azji.

– To częściowy sukces Volkswagena, bo nie można  mówić o całkowitym wyjściu z afery – uważa  Ingo Speich, zarządzający funduszami w Union Investment, posiadaczu ok.0,6 proc. preferencyjnych akcji w VW. – Istnieje jeszcze znaczne ryzyko dalszych sporów. Teraz trzeba ujawnić wszystkie fakty i w razie potrzeby należy podjąć dalsze działania wobec osób dla odzyskania zaufania rynków finansowych.

VW przyznaje się do winy

Erik Bomans z firmy doradczej Deminor, która wspiera akcjonariuszy w pozwach przeciwko firmie podkreśla, że odpowiedzialni za skandal powinni stanąć przed sądem. – Mamy nadzieję, że nie doszło do rozmowach VW z resortem sprawiedliwości do kompromisu, który pozwoliłby Volkswagenowi – w  zamian za przyznanie się do winy i wysoka grzywnę – chronić niektórych swoich szefów ponoszących indywidualną odpowiedzialność.

Ugoda obejmuje przyznanie się niemieckiej grupy do winy w pewnych elementach sprawy – podał VW, wobec którego prowadzono postępowanie o świadome oszukiwanie amerykańskich władz o szkodliwych emisjach spalin przez niektóre modele z silnikami Diesla.

Wysokość grzywny oznacza, że koszty skandalu przekroczą 18,2 mld euro, jakie VW odłożył w bilansie. Niemcy zgodzili się dotąd zapłacić 17,5 mld dolarowy na uregulowanie sporów z właścicielami pojazdów, z dealerami i z federalnymi organami nadzoru i z władzami lokalnymi w Stanach.

Według analityków, projekt ugody, na której osiągnięciu  zależało Volkswagenowi przed wejściem 20 stycznia Donalda Trumpa do Białego Domu powinien ostatecznie kosztować grupę ok.3 mld euro. Osoba związana ze sprawą szacuje z kolei, że  globalny koszt skandalu nie powinien przekroczyć 20 mld euro.

Rekordowa sprzedaż mimo skandalu

Wymiar sprawiedliwości USA wywierał na VW presję od chwili ujawnienia pierwszych rewelacji we wrześniu 2015. Waszyngton zarzucał największej grupie europejskiej wyposażenie kilkuset tysięcy samochodów w urządzenie pozwalające oszukiwać wyniki etatów emisji spalin.

Grupa z Wolfsburga stwierdziła, że za wcześnie jeszcze na ocenę porozumienia  z władzami USA na jej wyniki w 2016 r. Roczny bilans ogłosi 14 marca.

Mimo Dieselgate Volkswagen osiągnął rekordową sprzedaż 10,3 mln samochodów, w grudniu skoczyła nawet o 12 proc. To zapewniło mu czołowe miejsce na świecie, przed japońskim rywalem, Toyotą.

Projekt ugody ws. postępowań cywilnych i karnych wynegocjowany z resortem sprawiedliwości, o czym VW podam dzień wcześniej,  jest nowym etapem w działaniach podjętych przez niemiecką grupę samochodowa mających zamknąć sprawę Dieselgate.

W ramach ugody VW zapłaci grzywnę 4,3 mld dolarów i zobowiąże się do podjęcia istotnych reform i podda się przez 3 lata kontroli przez niezależnego obserwatora.

Pozostało 88% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana