Fabryki aut w Polsce planują wzrost produkcji

Zakład Opla w Gliwicach rozpoczął w tym tygodniu wytwarzanie nowego modelu. To Holden Astra dla klientów w Australii i Nowej Zelandii.

Publikacja: 13.09.2016 20:30

Fabryki aut w Polsce planują wzrost produkcji

Foto: Bloomberg

Holden Astra będzie kolejnym, po kabriolecie Cascada, Astrze GTC i sportowej Astrze VXR, jaki trafi na te dwa rynki. Tegoroczne perspektywy gliwickiej fabryki, której cztery miesiące temu stuknęło 20 lat od podpisania umowy o budowie, wyglądają wyjątkowo dobrze. To efekt astry, na którą od rozpoczęcia produkcji złożono w Europie ponad 250 tys. zamówień. Auto jest eksportowane także do USA – od jesieni ub. roku trafia tam kabriolet pod marką Buick Cascada. – W tym roku z fabryki wyjedzie więcej samochodów niż rekordowe 187 tys. z roku 2007 – zapowiadał Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland na majowym spotkaniu w gliwickim ratuszu z okazji 20-lecia podpisania umowy inwestycyjnej z General Motors.

Astra pracuje także na wyniki rynkowe Opla w Polsce. Od stycznia do sierpnia była liderem sprzedaży marki z 38-procentowym wzrostem w porównaniu z ub. rokiem. – Dzięki dobrym wynikom, po ośmiu miesiącach Opel jest liderem sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych w segmencie klientów indywidualnych – mówi Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny General Motors Poland.

Wzrostu produkcji spodziewa się także Fiat w Tychach. Według zarządu FCA Poland, w 2017 roku miałaby ona sięgnąć 273 tys. aut, podczas gdy na ten rok przewiduje wyprodukowanie 268,5 tys. samochodów. Tegoroczny spadek – w ub. roku produkcja wyniosła 302,6 tys. sztuk – jest spowodowany zaprzestaniem wytwarzania w maju forda ka. Na podstawie porozumienia obu koncernów był on wytwarzany w tyskim zakładzie przez 8 lat. FCA podaje, że fabryka częściowo zrekompensuje brak tego modelu zwiększeniem produkcji fiata 500, abartha 500 oraz lancii ypsilon. Popyt na te samochody wzrósł, zwłaszcza na lancię, dla której przyszły rok miałby okazać się rekordowy.

Wciąż brak informacji o nowym modelu, który miałby dla tyskiej fabryki znaczenie strategiczne i pozwoliłby wykorzystać jej zdolności produkcyjne. Takim samochodem była Panda, dzięki której w 2009 roku wielkość produkcji zbliżyła się do 606 tys. aut.

Nowy samochód będzie natomiast produkować Volkswagen Poznań. W końcu października rusza seryjna produkcja nowej generacji dostawczego craftera w nowo wybudowanym zakładzie we Wrześni. Będzie to jedyny zakład Volkswagena produkujący ten model. W połowie ubiegłego tygodnia samochód został oficjalnie zaprezentowany w Niemczech. – Cała koncepcja pojazdu została zaprojektowana od podstaw zgodnie z życzeniami klientów – podkreślał Eckhard Scholz, prezes marki Volkswagen Samochody Użytkowe podczas prezentacji w Ofenbach. Auto będzie oferowane w wielu wersjach, w tym o bardzo dużym tonażu. W wersji van oraz kombi dostępne będzie z nadwoziem o różnej długości i wysokości, do tego dojdą wersje z pojedynczą lub podwójną kabiną w różnych długościach oraz z możliwością specjalnej zabudowy.

Docelowa wielkość produkcji fabryki we Wrześni wyniesie 100 tys. pojazdów rocznie. Praca będzie się odbywała na trzy zmiany przy zatrudnieniu ok. 3 tys. osób. Nowa fabryka podniesie także rangę polskiego oddziału Volkswagena w strukturze całego koncernu: marka Volkswagen Samochody Użytkowe wypracowała w pierwszym półroczu 7-procentowy wzrost sprzedaży na świecie, a w Europie Zachodniej wzrost przeszło 9-procentowy.

W niedalekiej przyszłości produkcja powinna się zwiększyć także w zakładzie Volkswagena w Poznaniu. W lipcu wyjechał stamtąd 2,5-milionowy samochód – VW Caddy. Przygotowanie poznańskiej fabryki do nowej generacji samochodów ma być kolejnym celem polskiego oddziału koncernu: wprowadzenie nowych, bardziej zaawansowanych technologii pozwalających na zwiększenie produkcji i budowa nowej hali spawalni. – Sprawdzamy, co należałoby przebudować. Sądzę, że w grę mogą wchodzić nakłady na poziomie 200 mln euro – mówił w rozmowie z „Rzeczpospolitą” Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań.

Jak podaje Instytut Samar, w pierwszym półroczu 2016 roku łączna produkcja samochodów w Polsce wyniosła 367,96 tys. aut. Z tego 86,67 proc. stanowiły samochody osobowe. Liderem produkcji pozostaje FCA Poland: do czerwca tyska fabryka wyprodukowała ponad 165 tys. aut. Połowę roku na drugim miejscu zamknął Opel, który wyprodukował 107,8 tys. samochodów, a trzeci był Volkswagen z produkcją 95,1 tys. sztuk.

Opinia

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

Fabryka w Gliwicach jest jednym z dwóch europejskich zakładów produkujących popularną kompaktową astrę, a jedynym wytwarzającym kabriolety. Zakład w Tychach jako jedyny w Europie produkuje cieszącą się uznaniem małą designerska sześćsetkę, a z Poznania eksportowany jest dostawczy caddy, produkowany wyłącznie w Polsce. Podobnie będzie z crafterem, który będzie zjeżdżać wyłącznie z linii produkcyjnych we Wrześni. To oznacza, że mamy fabryki ekskluzywne, dzięki czemu ich produkty wysyłane są na bardzo wiele rynków. Tak jest również w przypadku produkcji autobusów.

Holden Astra będzie kolejnym, po kabriolecie Cascada, Astrze GTC i sportowej Astrze VXR, jaki trafi na te dwa rynki. Tegoroczne perspektywy gliwickiej fabryki, której cztery miesiące temu stuknęło 20 lat od podpisania umowy o budowie, wyglądają wyjątkowo dobrze. To efekt astry, na którą od rozpoczęcia produkcji złożono w Europie ponad 250 tys. zamówień. Auto jest eksportowane także do USA – od jesieni ub. roku trafia tam kabriolet pod marką Buick Cascada. – W tym roku z fabryki wyjedzie więcej samochodów niż rekordowe 187 tys. z roku 2007 – zapowiadał Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland na majowym spotkaniu w gliwickim ratuszu z okazji 20-lecia podpisania umowy inwestycyjnej z General Motors.

Pozostało 85% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana