W Daimlerze doskonale mimo Chin

Zysk operacyjny Daimlera skoczył w II kwartale o 54 proc. do rekordowego, bo sprzedaż ciężarówek i nowego luksusowego modelu wyrównała spowolnienie w Chinach, gdzie niemieckim firmom trudno utrzymać dynamikę sprzedaży.

Publikacja: 23.07.2015 17:10

Daimler zostawał w tyle za Audi i BMW na największym na świecie rynku, ale niedawne odnowienie gamy Mercedesa-Benza trafiło do przekonania chińskich klientów ceniących tę markę. Mercedes wprowadził w tym roku flagową limuzynę klasy S i superluksusowego Mercedesa-Maybacha S600, który w Europie kosztuje 190 tys. euro.

W Chinach, największym rynku dla klasy S Daimler dostarcza 500 limuzyn Maybacha co miesiąc mimo antykorupcyjnych działań rządu, które zdławiły sprzedaż innych luksusowych marek, np. Rolls-Royce. – Niektóre salony sprzedają te auta powyżej zalecanej ceny – stwierdził prezes Dieter Zetsche.

Mercedes korzysta także na tym, że samochody konkurentów zestarzały się. BMW serii 7 są produkowane od 2008 r., Phaeton Volkswagena ma 12 lat, a A8 Audi jest na rynku od 8 lat – Spodziewamy się kontynuacji tej dynamiki – odpowiedział Zetsche na pytanie o trwałość chińskiego popytu. Dodał, że jego firma nie osiągnęła jeszcze szczytu w premierach, bo pracuje nad nową wersją klasy E, która trafi do salonów w przyszłym roku.

Wartość rzadkości

Marka Mercedesa skorzystała w Chinach na stosunkowo małej dostępności w porównaniu z Audi i BMW. Daimler zaczął tam produkować samochody dopiero w 2006 r., podczas gdy Audi, będąca najdłużej, w 1988 r. W 2014 r. Mercedes sprzedał 281 588 sztuk wobec 578 932 Audi i 455 979 BMW i Mini. Na te trzy grupy przypada 70-80 proc. rynku premium, gdzie osiągają 30-50 proc. zysku.

Dzięki popytowi w Chinach Daimler zwiększył w II kwartale marżę operacyjną w dziale samochodów osobowych do 10,7 proc. z 7,9 rok wcześniej. W I półroczu Mercedes-Benz dostarczył 500 700 pojazdów (+20 proc.) dzięki skokowi o 66 proc. popytu na szlagierowe sedany klasy C. Zysk EBIT wyniósł 3,8 mld euro, analitycy liczyli na 3,31 mld.

Daimler wypadł lepiej nawet od największych oczekiwań: – stwierdzili analitycy z Morgan Stanley, a ekspert samochodowy z Bankhaus Metzler, Juergen Pieper powiedział: – Stuttgartczycy zostawili resztę w tyle. To może potrwać przez następne 5 – 6 kwartałów.

Daimler spodziewa się znacznego zwiększenia obrotów i zysku EBIT w tym roku dzięki nowej wersji aut klasy A, a od września pojazdu sportowo-użytkowego GLE.

Daimler zostawał w tyle za Audi i BMW na największym na świecie rynku, ale niedawne odnowienie gamy Mercedesa-Benza trafiło do przekonania chińskich klientów ceniących tę markę. Mercedes wprowadził w tym roku flagową limuzynę klasy S i superluksusowego Mercedesa-Maybacha S600, który w Europie kosztuje 190 tys. euro.

W Chinach, największym rynku dla klasy S Daimler dostarcza 500 limuzyn Maybacha co miesiąc mimo antykorupcyjnych działań rządu, które zdławiły sprzedaż innych luksusowych marek, np. Rolls-Royce. – Niektóre salony sprzedają te auta powyżej zalecanej ceny – stwierdził prezes Dieter Zetsche.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne