W Daimlerze doskonale mimo Chin

Zysk operacyjny Daimlera skoczył w II kwartale o 54 proc. do rekordowego, bo sprzedaż ciężarówek i nowego luksusowego modelu wyrównała spowolnienie w Chinach, gdzie niemieckim firmom trudno utrzymać dynamikę sprzedaży.

Publikacja: 23.07.2015 17:10

Daimler zostawał w tyle za Audi i BMW na największym na świecie rynku, ale niedawne odnowienie gamy Mercedesa-Benza trafiło do przekonania chińskich klientów ceniących tę markę. Mercedes wprowadził w tym roku flagową limuzynę klasy S i superluksusowego Mercedesa-Maybacha S600, który w Europie kosztuje 190 tys. euro.

W Chinach, największym rynku dla klasy S Daimler dostarcza 500 limuzyn Maybacha co miesiąc mimo antykorupcyjnych działań rządu, które zdławiły sprzedaż innych luksusowych marek, np. Rolls-Royce. – Niektóre salony sprzedają te auta powyżej zalecanej ceny – stwierdził prezes Dieter Zetsche.

Mercedes korzysta także na tym, że samochody konkurentów zestarzały się. BMW serii 7 są produkowane od 2008 r., Phaeton Volkswagena ma 12 lat, a A8 Audi jest na rynku od 8 lat – Spodziewamy się kontynuacji tej dynamiki – odpowiedział Zetsche na pytanie o trwałość chińskiego popytu. Dodał, że jego firma nie osiągnęła jeszcze szczytu w premierach, bo pracuje nad nową wersją klasy E, która trafi do salonów w przyszłym roku.

Wartość rzadkości

Marka Mercedesa skorzystała w Chinach na stosunkowo małej dostępności w porównaniu z Audi i BMW. Daimler zaczął tam produkować samochody dopiero w 2006 r., podczas gdy Audi, będąca najdłużej, w 1988 r. W 2014 r. Mercedes sprzedał 281 588 sztuk wobec 578 932 Audi i 455 979 BMW i Mini. Na te trzy grupy przypada 70-80 proc. rynku premium, gdzie osiągają 30-50 proc. zysku.

Dzięki popytowi w Chinach Daimler zwiększył w II kwartale marżę operacyjną w dziale samochodów osobowych do 10,7 proc. z 7,9 rok wcześniej. W I półroczu Mercedes-Benz dostarczył 500 700 pojazdów (+20 proc.) dzięki skokowi o 66 proc. popytu na szlagierowe sedany klasy C. Zysk EBIT wyniósł 3,8 mld euro, analitycy liczyli na 3,31 mld.

Daimler wypadł lepiej nawet od największych oczekiwań: – stwierdzili analitycy z Morgan Stanley, a ekspert samochodowy z Bankhaus Metzler, Juergen Pieper powiedział: – Stuttgartczycy zostawili resztę w tyle. To może potrwać przez następne 5 – 6 kwartałów.

Daimler spodziewa się znacznego zwiększenia obrotów i zysku EBIT w tym roku dzięki nowej wersji aut klasy A, a od września pojazdu sportowo-użytkowego GLE.

Daimler zostawał w tyle za Audi i BMW na największym na świecie rynku, ale niedawne odnowienie gamy Mercedesa-Benza trafiło do przekonania chińskich klientów ceniących tę markę. Mercedes wprowadził w tym roku flagową limuzynę klasy S i superluksusowego Mercedesa-Maybacha S600, który w Europie kosztuje 190 tys. euro.

W Chinach, największym rynku dla klasy S Daimler dostarcza 500 limuzyn Maybacha co miesiąc mimo antykorupcyjnych działań rządu, które zdławiły sprzedaż innych luksusowych marek, np. Rolls-Royce. – Niektóre salony sprzedają te auta powyżej zalecanej ceny – stwierdził prezes Dieter Zetsche.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana