Fiat Chrysler: lepiej, ale…

Fiat Chrysler (FCA) osiągnął w II kwartale zysk operacyjny wyższy od oczekiwań dzięki poprawie w Kurpie i Ameryce Łacińskiej i solidnym wynikom w USA, ale rozczarował tempem zmniejszania długu.

Publikacja: 28.07.2017 08:10

Fiat Chrysler: lepiej, ale…

Foto: Bloomberg

Siódma na świecie grupa samochodowa wypracowała zysk 1,87 mld euro, podczas gdy analitycy spodziewali się 1,81 mld, zysk netto 1,16 mld wobec 321 mln rok temu (liczono na 841 mln) przy na ogół stabilnych obrotach 27,9 mld wobec 28,9 mld przewidywanych. Grupa poprawiła rentowność w Europie dzięki Alfie Romeo i jej modelom Giulia i Stelvio, marża luksusowej marki Maserati wzrosła ponad dwukrotnie do 14,2 proc. na skutek dużego popytu na model Levante.

Dług przesyłowy netto zmalał do 4,2 mld euro z 5,1 mld w końcu marca, ale analitycy spodziewali się zmniejszenia do 3,9 mld. FCA potwierdził chęć zmniejszenia w całym roku o połowę długu netto, który w końcu 2016 r. wynosił 4,6 mld euro. Grupa potwierdziła ponadto zwiększenie zysku operacyjnego o co najmniej 15 proc.

Poprawa, a przynajmniej utrzymanie marży na rynku amerykańskim, gdzie Fiat osiąga większość zysku, jest jednym z głównych celów Sergio Marchionne. Zysk w Ameryce Płn. zwiększył się o rekordowe 8,4 proc. z 7,9 rok temu mimo mniejszej sprzedaży i dostaw. FCA doposażył niektóre zakłady w Stanach, aby zwiększyć produkcję SUV i furgonetek, natomiast zaprzestał produkcji niektórych limuzyn, aby skonsolidować finanse na rynku amerykańskim.

Nad grupą wisi nadal cień konsekwencji złożenia w maju przez resort sprawiedliwości USA pozwu do sadu. Władzę zarzucają jej zainstalowanie w 104 tys. diesli sprzedanych w Stanach od 2014 r. oprogramowania zakłamującego testu na emisję spalin.

Następca Marchionne z firmy

Podczas telekonferencji z analitykami Marchionne potwierdził, że jego następca będzie pochodzić z firmy. Na początku kwietnia szef rady dyrektorów John Elkann poinformował, że Marchionne odejdzie w 2019 r., a zapytany, kto może go zastąpić, odpowiedział: — We FCA jest wielu kompetentnych ludzi, którzy mogą po nim objąć stanowisko.

Marchionne zapytany teraz, czy pozostanie w radzie administracyjnej holdingu Exor rodziny Agnellich, kontrolującego FCA powiedział: — Prawdopodobnie tak, ale to nic nie znaczy, jeśli chodzi o zarządzanie FCA. Mój wpływ będzie widoczny w 5-letnim planie w 2022 r., który będzie realizowany przez innych.

Nie przejmuje się problemem następcy. — Mam zaufanie do tego, że zostanie znaleziona właściwa osoba, gdy będę odchodzić w 2019 r. Grupa pracowała nad tym od kwartałów, od lat. Nasza ekipa jest bardzo stabilna — powiedział.

Możliwe inne wyodrębnienia

Przed przekazaniem sterów w 2018 r. przedstawi ostateczny plan strategiczny, w którym uwzględni ewentualne dalsze wyodrębnianie firm z grupy — powiedział inwestorom.

Podczas 13-letnich rządów wyodrębnił CNH Industrial i Ferrari i doprowadził do fuzji z Chryslerem. Jego zdaniem, najlepszym sposobem zapewniania wartości akcjonariuszom jest czyszczenie portfela. — Jeśli poszczególne działy są dość rentowne, duże i dostatecznie zdolne do prowadzenia własnej działalności, to powinny istnieć jako odrębne firmy — dodał.

Spekulowano, że nadawałyby się do tego Maserati i Alfa Romeo, ale Marchionne stwierdził, że złożoność problemów czekających sektor: elektryfikacja napędu, auta autonomiczne, utrudniłyby to. — Zbyt wiele dzieje się. Gdyby nie było tak szybkiego postępu technologicznego w ostatnich 5-6 latach, to pewnie inaczej bym na to patrzył — dodał.

Siódma na świecie grupa samochodowa wypracowała zysk 1,87 mld euro, podczas gdy analitycy spodziewali się 1,81 mld, zysk netto 1,16 mld wobec 321 mln rok temu (liczono na 841 mln) przy na ogół stabilnych obrotach 27,9 mld wobec 28,9 mld przewidywanych. Grupa poprawiła rentowność w Europie dzięki Alfie Romeo i jej modelom Giulia i Stelvio, marża luksusowej marki Maserati wzrosła ponad dwukrotnie do 14,2 proc. na skutek dużego popytu na model Levante.

Dług przesyłowy netto zmalał do 4,2 mld euro z 5,1 mld w końcu marca, ale analitycy spodziewali się zmniejszenia do 3,9 mld. FCA potwierdził chęć zmniejszenia w całym roku o połowę długu netto, który w końcu 2016 r. wynosił 4,6 mld euro. Grupa potwierdziła ponadto zwiększenie zysku operacyjnego o co najmniej 15 proc.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy