Elektryczne auta na minuty

200 pojazdów udostępniła klientom we Wrocławiu Vozilla.

Publikacja: 05.11.2017 18:40

Vozilla oferuje 190 osobowych nissanów leaf i dziesięć dostawczych e-NV200.

Vozilla oferuje 190 osobowych nissanów leaf i dziesięć dostawczych e-NV200.

Foto: materiały prasowe

Wrocławska wypożyczalnia ruszyła w sobotę po południu. W ciągu pierwszych godzin w systemie zarejestrowało się kilkuset potencjalnych użytkowników. Należało pobrać na smartfon aplikację i podać niezbędne dane. Konto użytkownika może być zasilane przelewem lub poprzez podpięcie karty płatniczej. Opłata pobierana jest automatycznie po zwróceniu samochodu. Minuta jazdy kosztuje złotówkę. Minuta postoju – 10 groszy. Na razie obowiązuje stawka promocyjna.

Taryfikator jest nieco inny niż w przypadku car sharingu aut z napędem tradycyjnym lub hybrydowym. Tam płaci się za czas jazdy i za przejechane kilometry. Przykładowo w Panek Car Sharing to 50 gr za minutę i 65 gr za każdy rozpoczęty kilometr. W Traficarze – 50 gr za minutę i 80 gr za kilometr. Natomiast atutem wynajmowanych we Wrocławiu aut elektrycznych jest możliwość korzystania z niektórych buspasów i wjazdu do stref w centrum zamkniętych dla ruchu samochodów spalinowych. Vozilla ma także preferencje w parkowaniu: wyznaczono 200 miejsc parkingowych wyłącznie dla jej aut.

Vozilla jest efektem umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, podpisanej przez miasto i firmę Enigma. Ma obowiązywać przez pięć lat. Według prezesa Enigmy Pawła Luksica jednorazowe wprowadzenie 200 samochodów elektrycznych ma się przyczynić do rozbudowy infrastruktury miasta o sieć szybkich ładowarek do pojazdów na prąd. – Tak dynamiczny rozwój czyni Wrocław liderem e-mobility wśród polskich miast – twierdzi Luksic.

Jak na razie wrocławski system elektrycznego car sharingu jest jednak mocno ograniczony. Elektryczne nissany leaf nie mogą być ładowane przez użytkowników. Robią to jedynie pracownicy Vozilli. W rezultacie klient może pokonać samochodem tylko taką odległość, jaką w danym momencie oferują baterie wynajmowanego auta. Także kwestia budowy infrastruktury ładowania ma zbyt wiele niewiadomych. – O ładowarkach i ich rozlokowaniu jeszcze nie mówimy, bo sami nie wiemy, gdzie docelowo staną. Trwają rozmowy – powiedział „Rzeczpospolitej” Przemysław Hortecki, rzecznik Vozilli.

O tym, że elektryczny car sharing nie musi być skazany na sukces, pokazuje przykład Los Angeles, gdzie operator po pięciu latach wycofał z ulic 300 samochodów elektrycznych, a także Berlina, w którym wycofano 250 takich aut. W dodatku Polska pod względem infrastruktury ładowania, która w krajach zachodnich już w miarę funkcjonuje, jest pustynią. Problemem będą przede wszystkim koszty. Nie ma szans na rozpowszechnienie samochodów elektrycznych bez rządowych dopłat do ich zakupu – są bowiem drogie i mało funkcjonalne. Kosztowne będzie także stawianie ładowarek – pojedynczy punkt to wydatek w granicach 100–200 tys. zł plus opłaty eksploatacyjne.

Mimo to projektów przybywa. Od października samochody elektryczne udostępnia w warszawie 4Mobility. Podpisała ona umowę z firmą Penta Investments, która jest inwestorem biurowca D48 na warszawskim Mokotowie. Ulokowano w nim bazę wynajmu samochodów (BMW i3) oraz stację ładowania. Elektryczny car sharing chce rozwijać także rybnicka spółka Transporters, która jest właścicielem marki GreenGoo. Do końca 2017 roku GreenGoo ma oferować na Śląsku aż 100 aut na prąd.

I na tym nie koniec. – W roku przyszłym dojdzie kolejne 300 samochodów elektrycznych, bo w Krakowie będziemy oferować car sharing w ramach projektu „Smart City” – wyjaśnia Bartosz Pawełek, menedżer marki GreenGoo.

Wrocławska wypożyczalnia ruszyła w sobotę po południu. W ciągu pierwszych godzin w systemie zarejestrowało się kilkuset potencjalnych użytkowników. Należało pobrać na smartfon aplikację i podać niezbędne dane. Konto użytkownika może być zasilane przelewem lub poprzez podpięcie karty płatniczej. Opłata pobierana jest automatycznie po zwróceniu samochodu. Minuta jazdy kosztuje złotówkę. Minuta postoju – 10 groszy. Na razie obowiązuje stawka promocyjna.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana