Nowa moda w Chinach: minivany

Producenci pojazdów zakładają, że po złagodzeniu przez władze polityki jednego dziecka chińskie rodziny zainteresują się minivanami, większymi od pojazdów sportowo-użytkowych.

Publikacja: 01.12.2015 10:57

Minivany albo pojazdy wielozadaniowe (MPV) były główną atrakcją zakończonego właśnie salonu samochodowego w Kantonie. Volkswagen przedstawił na nim powiększoną wersję Tourana, a GAC Motor prototyp własnego pojazdu.

Te samochody na 7 osób stanowią obecnie zaledwie 10 proc. sprzedaży samochodów osobowych w Chinach, ale ich sprzedaż rośnie szybciej od całego rynku. Eksperci twierdzą, że popyt na większe pojazdy jest dostatecznie duży w kraju, gdzie wielopokoleniowe rodziny żyją często pod jednym dachem. Jest więc możliwe, że chiński rynek MPV stanie się drugim na świecie po amerykańskim, gdzie samochody rodzinne są popularne od lat.

Pod koniec października władze złagodziły politykę jednego dziecka w nadziei, że liczba ludności zwiększy się z 1,37 mld pod koniec 2014 r. do 1,45 mld do 2030 r. Specjaliści uważają, że nie musi to jednak doprowadzić do nagłego zwiększenia rozmiarów średniej rodziny. Dyrektor generalny GAC Motor, Wu Song uważa jednak, że po ogłoszeniu polityki dwójki dzieci udział rynkowy MPV i SUV zwiększył się bardziej. Według chińskiej organizacji producentów, sprzedaż MPV po 10 miesiącach wzrosła o 7,8 proc., podczas gdy cały rynek osiągnął 1,5 proc.

Nastawienie na rodzinę.

Zwrócenie uwagi na chińskie rodziny jest czymś nowym wśród producentów MPV, którzy od lat nastawiali się na firmy potrzebujące dużych, luksusowych limuzyn dla szefów albo na małe firmy szukające środków transportu towarów i dla swych pracowników.

W wielu gospodarstwach domowych żyje co najmniej jedna para dziadków zajmujących się wnukami. Te wielopokoleniowe rodziny w połączeniu z obowiązującymi w większości dużych miast ograniczeniami posiadania tylko jednego pojazdu, dają pojazdom wielozadaniowym przewagę nad 5-miejscowymi sportowo-użytkowymi, które obecnie sprzedają się najlepiej.

– Koszt posiadania 2 samochodów w rodzinie jest duży. Dlatego też popyt na pojazdy 7-miejscowe zwiększył się bardzo — stwierdził wiceprezes GM Gustavo Cespedes w spółce z SAIC Motor i Wuling Motor, która produkuje najlepiej sprzedające się MPV. Przypada na nią ponad połowa sprzedaży. Najbardziej popularnym pojazdem jest użytkowy minivan Wuling Hongguang w cenie od 42 800 juanów (6700 dolarów). Bardziej przyjazny dla rodziny Baojun 730 w cenie od 69 800 juanów (10 926 dolarów) stał się drugim najlepiej sprzedawanym modelem w zaledwie rok po premierze.

Pobudzony szybkim sukcesem Baojuna konkurencyjny Geely Automobile Holdings pracuje nad rodzinnym minivanem — podała osoba znająca sprawę. Rzecznik firmy stwierdził, że za wcześnie na rozmowy o nowych projektach.

GAC Motor takie dostrzega szansę w ofercie dla rodziny. Szef działu projektowania Zhang Fan poinformował, że GAC pracuje od dwóch lat nad samochodem, który wypełni lukę między prostymi minivanami a luksusowymi modelami w rodzaju Toyoty Alphard, którego cena zaczyna się od 759 tys. juanów.

— Ta luka wygląda na całkiem dochodową — dodał.

Rosnąca popularność niezgrabnych MPV wskazuje, że coraz więcej chińskich konsumentów zaczyna rozumieć w czym rzecz i wybiera takie samochody, które odpowiadają ich potrzebom, a nie tylko dlatego, by pokazać swój status społeczny. Chirurg plastyczny z Pekinu Ma Li kupił MPV, bo uważa, że przesuwne drzwi są bardziej bezpieczne dla jego 10-letniego syna.

— Nie obchodzi mnie, co pomyślą moi przyjaciele o tym samochodzie. Najważniejsze dla mnie było praktyczne użytkowanie — dodał.

Minivany albo pojazdy wielozadaniowe (MPV) były główną atrakcją zakończonego właśnie salonu samochodowego w Kantonie. Volkswagen przedstawił na nim powiększoną wersję Tourana, a GAC Motor prototyp własnego pojazdu.

Te samochody na 7 osób stanowią obecnie zaledwie 10 proc. sprzedaży samochodów osobowych w Chinach, ale ich sprzedaż rośnie szybciej od całego rynku. Eksperci twierdzą, że popyt na większe pojazdy jest dostatecznie duży w kraju, gdzie wielopokoleniowe rodziny żyją często pod jednym dachem. Jest więc możliwe, że chiński rynek MPV stanie się drugim na świecie po amerykańskim, gdzie samochody rodzinne są popularne od lat.

Pozostało 81% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana