Prezes VW: nie jesteśmy kryminalistami

Wystąpienia w Detroit nowego prezesa Grupy Volkswagen, Matthiasa Muellera do złudzenia przypominają przeprosiny ze strony szefa Toyoty, Akio Toyody,kiedy japoński koncern przyznał,że dywaniki w jego autach mogą blokować pedały gazu.

Publikacja: 11.01.2016 12:57

Prezes VW na targach w Detroit

Prezes VW na targach w Detroit

Foto: PAP/EPA

Amerykańskie władze i media ,także światowa prasa dokładnie opisywały porażki Japończyków, a Toyoda nisko kłaniał się wszędzie i nie ukrywał,że czuje się bardzo winny. Teraz Matthias Mueller chyba poszedł jeszcze dalej. – Nie jesteśmy kryminalistami . Popełniliśmy poważny błąd, ale błąd techniczny. I w żadnym wypadku naszym zamiarem nie było oszukiwanie konsumentów ani władz. A czy kłamaliśmy, czy też nie – to wyjaśni dochodzenie – mówił podczas wieczoru VW w Detroit, tuż przed inauguracją Międzynarodowych Targów Samochodowych, które oficjalnie zaczynają się 11 stycznia po południu czasu warszawskiego .

Mueller dokładnie przedstawił strategię marki na rynku amerykańskim. Spadek sprzedaży aut VW pozostaje bez wpływu na działalność VW w USA. Nadal zamierza inwestować w fabryce w Chatanooga (900 mln dol.) gdzie zatrudnienie znajdzie dodatkowych 2 tys. pracowników, do roku 2020 zamierza wprowadzić 20 modeli z napędem elektrycznym, bo wyraźnie chce pokazać,że stawia nacisk na ekologię.

Najpilniejszym zadaniem jest teraz jednak jak najszybsze porozumienie się z amerykańską Agencją Ochrony Środowiska (EPA). Z Giną McCarthy, jej szefową Mueller jest umówiony już na najbliższą środę, 13 stycznia. – Zaproponujemy konkretne rozwiązania i zorientujemy się jak będzie reakcja na nie. Mam nadzieję,że przedstawione przez nas warunki będą satysfakcjonujące dla strony amerykańskiej – mówił Mueller, który przyznał,że akcja przywoławcza na rynku USA będzie dotyczyła „dobrze ponad 500 tys. aut”.

Według niemieckiego „Bild Am Sonntag” w 430 tys. aut, wyposażonych w silniki EA 189 VW chce zamontować nowe katalizatory spalin. Resztę aut – ok 115 tys., z silnikami 2-litrowymi będzie chciał wykupić od właścicieli. Cena, jaką jest gotów za nie zaoferować może być podana jeszcze w poniedziałek, 11 stycznia.

Na razie niemiecki koncern nie może sprzedawać w USA aut z silnikiem diesla, ani nowych, ani tych, które posiadają certyfikat zgodności z dokumentacją

Prezes VW nie ukrywał, że zamierza zrobić wszystko, co tylko jest możliwe,żeby odzyskać zaufanie. A kontakty z EPA określił jako „konstruktywny dialog”. Mueller ujawnił również, że w przygotowaniu są propozycje odszkodowań dla właścicieli aut z silnikami wysokoprężnymi. W tym celu powstał już specjalny fundusz zarządzany przez amerykańskiego prawnika Kena Feinberga, doświadczonego w motoryzacji. Wcześniej odpowiadał on za wypłatę odszkodowań przez General Motors, kiedy okazało się, że stacyjki w autach są wadliwe.

Zdaniem amerykańskich mediów powrót VW do gry na rynku amerykańskim będzie bardzo trudny. I nie chodzi jedynie o aferę spalinową, ale o preferencje konsumentów. Bo teraz,kiedy paliwa są tanie kierowcy w USA chcą kupować auta duże. Tymczasem VW starał się sprzedawać tam raczej auta mniejsze, a Tiguan z fabryki w meksykańskiej Puebla wyjedzie dopiero w 2017 roku.

Amerykańskie władze i media ,także światowa prasa dokładnie opisywały porażki Japończyków, a Toyoda nisko kłaniał się wszędzie i nie ukrywał,że czuje się bardzo winny. Teraz Matthias Mueller chyba poszedł jeszcze dalej. – Nie jesteśmy kryminalistami . Popełniliśmy poważny błąd, ale błąd techniczny. I w żadnym wypadku naszym zamiarem nie było oszukiwanie konsumentów ani władz. A czy kłamaliśmy, czy też nie – to wyjaśni dochodzenie – mówił podczas wieczoru VW w Detroit, tuż przed inauguracją Międzynarodowych Targów Samochodowych, które oficjalnie zaczynają się 11 stycznia po południu czasu warszawskiego .

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana