Prezes VW: nie jesteśmy kryminalistami

Wystąpienia w Detroit nowego prezesa Grupy Volkswagen, Matthiasa Muellera do złudzenia przypominają przeprosiny ze strony szefa Toyoty, Akio Toyody,kiedy japoński koncern przyznał,że dywaniki w jego autach mogą blokować pedały gazu.

Publikacja: 11.01.2016 12:57

Prezes VW na targach w Detroit

Prezes VW na targach w Detroit

Foto: PAP/EPA

Amerykańskie władze i media ,także światowa prasa dokładnie opisywały porażki Japończyków, a Toyoda nisko kłaniał się wszędzie i nie ukrywał,że czuje się bardzo winny. Teraz Matthias Mueller chyba poszedł jeszcze dalej. – Nie jesteśmy kryminalistami . Popełniliśmy poważny błąd, ale błąd techniczny. I w żadnym wypadku naszym zamiarem nie było oszukiwanie konsumentów ani władz. A czy kłamaliśmy, czy też nie – to wyjaśni dochodzenie – mówił podczas wieczoru VW w Detroit, tuż przed inauguracją Międzynarodowych Targów Samochodowych, które oficjalnie zaczynają się 11 stycznia po południu czasu warszawskiego .

Mueller dokładnie przedstawił strategię marki na rynku amerykańskim. Spadek sprzedaży aut VW pozostaje bez wpływu na działalność VW w USA. Nadal zamierza inwestować w fabryce w Chatanooga (900 mln dol.) gdzie zatrudnienie znajdzie dodatkowych 2 tys. pracowników, do roku 2020 zamierza wprowadzić 20 modeli z napędem elektrycznym, bo wyraźnie chce pokazać,że stawia nacisk na ekologię.

Najpilniejszym zadaniem jest teraz jednak jak najszybsze porozumienie się z amerykańską Agencją Ochrony Środowiska (EPA). Z Giną McCarthy, jej szefową Mueller jest umówiony już na najbliższą środę, 13 stycznia. – Zaproponujemy konkretne rozwiązania i zorientujemy się jak będzie reakcja na nie. Mam nadzieję,że przedstawione przez nas warunki będą satysfakcjonujące dla strony amerykańskiej – mówił Mueller, który przyznał,że akcja przywoławcza na rynku USA będzie dotyczyła „dobrze ponad 500 tys. aut”.

Według niemieckiego „Bild Am Sonntag” w 430 tys. aut, wyposażonych w silniki EA 189 VW chce zamontować nowe katalizatory spalin. Resztę aut – ok 115 tys., z silnikami 2-litrowymi będzie chciał wykupić od właścicieli. Cena, jaką jest gotów za nie zaoferować może być podana jeszcze w poniedziałek, 11 stycznia.

Na razie niemiecki koncern nie może sprzedawać w USA aut z silnikiem diesla, ani nowych, ani tych, które posiadają certyfikat zgodności z dokumentacją

Prezes VW nie ukrywał, że zamierza zrobić wszystko, co tylko jest możliwe,żeby odzyskać zaufanie. A kontakty z EPA określił jako „konstruktywny dialog”. Mueller ujawnił również, że w przygotowaniu są propozycje odszkodowań dla właścicieli aut z silnikami wysokoprężnymi. W tym celu powstał już specjalny fundusz zarządzany przez amerykańskiego prawnika Kena Feinberga, doświadczonego w motoryzacji. Wcześniej odpowiadał on za wypłatę odszkodowań przez General Motors, kiedy okazało się, że stacyjki w autach są wadliwe.

Zdaniem amerykańskich mediów powrót VW do gry na rynku amerykańskim będzie bardzo trudny. I nie chodzi jedynie o aferę spalinową, ale o preferencje konsumentów. Bo teraz,kiedy paliwa są tanie kierowcy w USA chcą kupować auta duże. Tymczasem VW starał się sprzedawać tam raczej auta mniejsze, a Tiguan z fabryki w meksykańskiej Puebla wyjedzie dopiero w 2017 roku.

Amerykańskie władze i media ,także światowa prasa dokładnie opisywały porażki Japończyków, a Toyoda nisko kłaniał się wszędzie i nie ukrywał,że czuje się bardzo winny. Teraz Matthias Mueller chyba poszedł jeszcze dalej. – Nie jesteśmy kryminalistami . Popełniliśmy poważny błąd, ale błąd techniczny. I w żadnym wypadku naszym zamiarem nie było oszukiwanie konsumentów ani władz. A czy kłamaliśmy, czy też nie – to wyjaśni dochodzenie – mówił podczas wieczoru VW w Detroit, tuż przed inauguracją Międzynarodowych Targów Samochodowych, które oficjalnie zaczynają się 11 stycznia po południu czasu warszawskiego .

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana