Szwedzka grupa samochodowa wyodrębniła w 1999 r. dział ciężarówek i autobusów, Chińczycy podkreślili, że na tym etapie nie zamierzają łączyć obu firm. AB Volvo ma 45 proc. udziałów w Dongfeng Commercial Vehicles, w jednym z największych w Chinach producencie ciężarówek, także duży udział w produkcji sprzętu budowlanego w Chinach.
„Ze względu na nasze doświadczenie z grupą Volvo Cars uznajemy i doceniamy dumną skandynawską historię i kulturę AB Volvo, także jej pozycję lidera na rynku, najnowsze technologie i możliwości w zakresie środowiska. Będziemy wspierać radę administracyjną i dyrekcję AB Volvo w kontynuowaniu realizacji ich obecnej strategii” — oświadczył w komunikacie szef Geely, Li Shufu.
Cavian zarabia
Do transakcji doszło z inicjatywy Geely — powiedział współzałożyciel Cevian, Christer Gardell. — To była dla nas bardzo rentowna inwestycja, zarobiliśmy na niej prawie 20 mld koron — powiedział o kupnie tego udziału w 2006 r. Pieniądze z tej transakcji fundusz zainwestuje w nowe inwestycje, obecnie kupuje inną firmę — dodał.
Akcje Volvo zyskały w 2017 r. prawie 50 proc., podobnie jak rywali, Daimlera i Volkswagena, dzięki dużemu popytowi na głównych rynkach. Volvo zaczęło odnosić korzyści z działań restrukturyzacyjnych, programów ciecia kosztów, sprzedaży aktywów niestrategicznych i zmian w zarządzaniu. Cevian Capital chciał dalszych zmian, w 2017 r. proponował wyodrębnienie z producenta ciężarówek mniejszego działu sprzętu budowlanego Volvo Construction Equipment i producenta silników Volvo Penta.
Ambicje Geely
Zhejiang Geely Holding, firma matka Geely Automobile jest również właścicielem producenta londyńskich taksówek i sportowych aut Lotus. Sprzedaż i rentowność Volvo Cars poprawiły się za kadencji Geely od 2010 r. Po 9 miesiącach szwedzka firma miała zysk operacyjny 10,4 mld koron wobec 1,6 mld w całym 2011 r.