Marka, która budowała renomę niemieckich aut

Początkowo Opel wytwarzał maszyny do szycia i rowery. Ale przed drugą wojną światową był już największym producentem samochodów w Europie.

Publikacja: 06.03.2017 20:08

Fabryka w Rüsselsheim wypuściła na rynek wiele popularnych modeli samochodów. Jednym z pierwszych by

Fabryka w Rüsselsheim wypuściła na rynek wiele popularnych modeli samochodów. Jednym z pierwszych był Opel Lutzmann.

Foto: Rzeczpospolita

Adam Opel, założyciel firmy, która z czasem stała się jednym z najbardziej znanych producentów samochodów na świecie, zaczynał karierę jako wędrowny rzemieślnik. W 1862 r. założył własny biznes w swoim rodzinnym Rüsselsheim – produkował maszyny do szycia. Firma szybko się rozwijała i w 1886 r. zaczęła wytwarzać rowery. Pierwsze samochody zaczęła produkować w 1899 r., czyli cztery lata po śmierci Adama Opla.

Początkowo tworzyła nowe modele w kooperacji z wynalazcą Friedrichem Lutzmannem, potem na licencji od Francuzów i w końcu według własnego pomysłu. Nowy biznes okazał się bardzo dochodowy i do 1912 r. Opel zbudował 10 tys. samochodów, stając się największą firmą motoryzacyjną w Niemczech. Wypuszczał na rynek m.in. bijące rekordy auta wyścigowe. W trakcie pierwszej wojny światowej Opel zyskał nowy impuls do rozwoju – budował ciężarówki dla niemieckiego wojska.

W latach 20. XX w. Opel, jako pierwsza firma w Niemczech, wprowadził u siebie amerykańską technologię produkcji taśmowej. To pozwoliło budować samochody na dużo większą skalę i po cenach przystępniejszych dla zwykłych ludzi. Pod koniec dekady spółka miała blisko 40 proc. udziałów w niemieckim rynku motoryzacyjnym oraz była największym niemieckim eksporterem samochodów. W 1929 r. amerykański koncern General Motors kupił 80 proc. akcji Opla, a resztę nabył w 1931 r. Kapitał i technologia z USA doprowadziły do znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych spółki. Opel wypuszczał na rynek 100 tys. aut rocznie. W 1935 r. uruchomił drugą fabrykę w Brandenburgu, gdzie budowano ciężarówki Opel Blitz, na których Wehrmacht zawojował Europę.

W trakcie drugiej wojny światowej Opel był nadal częścią koncernu GM, ale pracował głównie na potrzeby niemieckiej machiny wojennej. Latem 1944 r. alianckie lotnictwo zaczęło bombardować jego zakłady. W 1945 r. Sowieci wywieźli do ZSRR całą linię produkcyjną samochodu osobowego Opel Kadett. Zaczęli go produkować u siebie jako Moskwicza 400.

Fabryka w Rüsselsheim, znajdująca się w zachodniej części okupowanych Niemiec, wznowiła produkcję ciężarówek w 1946 r., a samochodów osobowych rok później. Spółka wróciła na drogę kontynuacji przedwojennych sukcesów i znów była najsilniejszą europejską marką koncernu GM. Odbudowie jej znaczenia sprzyjał boom gospodarczy lat 50.

W 1956 r. wypuściła na rynek swój dwumilionowy samochód, a w 1971 r. dziesięciomilionowy. Z udziałem w rynku wynoszącym ponad 20 proc. Opel był na początku lat 70. największym niemieckim producentem aut. Marka rozwijała się też na skalę międzynarodową. W 1982 r. uruchomiła swoją fabrykę w Saragossie, w 1990 r. w węgierskim Szentgotthard, w 1996 r. w Tychach, w 1998 r. w Gliwicach, a w 2008 r. w Sankt Petersburgu. Na rynek trafiały kolejne generacje popularnych modeli takich jak Astra czy Corsa, ale też nowszych, jak Insignia.

Po wybuchu światowego kryzysu GM próbował sprzedać 55 proc. udziałów w Oplu kanadyjskiej grupie Magna International. Transakcja nie doszła jednak do skutku. W 2012 r. Opel wszedł w sojusz z francuską grupą PSA Peugeot Citroen, która stała się wówczas jego drugim pod względem wielkości udziałowcem. Otworzyło to drogę do kolejnego etapu w historii firmy.

Adam Opel, założyciel firmy, która z czasem stała się jednym z najbardziej znanych producentów samochodów na świecie, zaczynał karierę jako wędrowny rzemieślnik. W 1862 r. założył własny biznes w swoim rodzinnym Rüsselsheim – produkował maszyny do szycia. Firma szybko się rozwijała i w 1886 r. zaczęła wytwarzać rowery. Pierwsze samochody zaczęła produkować w 1899 r., czyli cztery lata po śmierci Adama Opla.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana