Marka, która budowała renomę niemieckich aut

Początkowo Opel wytwarzał maszyny do szycia i rowery. Ale przed drugą wojną światową był już największym producentem samochodów w Europie.

Publikacja: 06.03.2017 20:08

Fabryka w Rüsselsheim wypuściła na rynek wiele popularnych modeli samochodów. Jednym z pierwszych by

Fabryka w Rüsselsheim wypuściła na rynek wiele popularnych modeli samochodów. Jednym z pierwszych był Opel Lutzmann.

Foto: Rzeczpospolita

Adam Opel, założyciel firmy, która z czasem stała się jednym z najbardziej znanych producentów samochodów na świecie, zaczynał karierę jako wędrowny rzemieślnik. W 1862 r. założył własny biznes w swoim rodzinnym Rüsselsheim – produkował maszyny do szycia. Firma szybko się rozwijała i w 1886 r. zaczęła wytwarzać rowery. Pierwsze samochody zaczęła produkować w 1899 r., czyli cztery lata po śmierci Adama Opla.

Początkowo tworzyła nowe modele w kooperacji z wynalazcą Friedrichem Lutzmannem, potem na licencji od Francuzów i w końcu według własnego pomysłu. Nowy biznes okazał się bardzo dochodowy i do 1912 r. Opel zbudował 10 tys. samochodów, stając się największą firmą motoryzacyjną w Niemczech. Wypuszczał na rynek m.in. bijące rekordy auta wyścigowe. W trakcie pierwszej wojny światowej Opel zyskał nowy impuls do rozwoju – budował ciężarówki dla niemieckiego wojska.

W latach 20. XX w. Opel, jako pierwsza firma w Niemczech, wprowadził u siebie amerykańską technologię produkcji taśmowej. To pozwoliło budować samochody na dużo większą skalę i po cenach przystępniejszych dla zwykłych ludzi. Pod koniec dekady spółka miała blisko 40 proc. udziałów w niemieckim rynku motoryzacyjnym oraz była największym niemieckim eksporterem samochodów. W 1929 r. amerykański koncern General Motors kupił 80 proc. akcji Opla, a resztę nabył w 1931 r. Kapitał i technologia z USA doprowadziły do znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych spółki. Opel wypuszczał na rynek 100 tys. aut rocznie. W 1935 r. uruchomił drugą fabrykę w Brandenburgu, gdzie budowano ciężarówki Opel Blitz, na których Wehrmacht zawojował Europę.

W trakcie drugiej wojny światowej Opel był nadal częścią koncernu GM, ale pracował głównie na potrzeby niemieckiej machiny wojennej. Latem 1944 r. alianckie lotnictwo zaczęło bombardować jego zakłady. W 1945 r. Sowieci wywieźli do ZSRR całą linię produkcyjną samochodu osobowego Opel Kadett. Zaczęli go produkować u siebie jako Moskwicza 400.

Fabryka w Rüsselsheim, znajdująca się w zachodniej części okupowanych Niemiec, wznowiła produkcję ciężarówek w 1946 r., a samochodów osobowych rok później. Spółka wróciła na drogę kontynuacji przedwojennych sukcesów i znów była najsilniejszą europejską marką koncernu GM. Odbudowie jej znaczenia sprzyjał boom gospodarczy lat 50.

W 1956 r. wypuściła na rynek swój dwumilionowy samochód, a w 1971 r. dziesięciomilionowy. Z udziałem w rynku wynoszącym ponad 20 proc. Opel był na początku lat 70. największym niemieckim producentem aut. Marka rozwijała się też na skalę międzynarodową. W 1982 r. uruchomiła swoją fabrykę w Saragossie, w 1990 r. w węgierskim Szentgotthard, w 1996 r. w Tychach, w 1998 r. w Gliwicach, a w 2008 r. w Sankt Petersburgu. Na rynek trafiały kolejne generacje popularnych modeli takich jak Astra czy Corsa, ale też nowszych, jak Insignia.

Po wybuchu światowego kryzysu GM próbował sprzedać 55 proc. udziałów w Oplu kanadyjskiej grupie Magna International. Transakcja nie doszła jednak do skutku. W 2012 r. Opel wszedł w sojusz z francuską grupą PSA Peugeot Citroen, która stała się wówczas jego drugim pod względem wielkości udziałowcem. Otworzyło to drogę do kolejnego etapu w historii firmy.

Adam Opel, założyciel firmy, która z czasem stała się jednym z najbardziej znanych producentów samochodów na świecie, zaczynał karierę jako wędrowny rzemieślnik. W 1862 r. założył własny biznes w swoim rodzinnym Rüsselsheim – produkował maszyny do szycia. Firma szybko się rozwijała i w 1886 r. zaczęła wytwarzać rowery. Pierwsze samochody zaczęła produkować w 1899 r., czyli cztery lata po śmierci Adama Opla.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana