Polacy kupili 5,5 tysiąca hybryd

Rośnie popularność samochodów na paliwa inne niż benzyna i diesel. W Polsce szybciej niż w Europie.

Publikacja: 04.05.2016 21:00

Hyundai Ioniq to pierwsze na świecie auto, które będzie można zamawiać, wybierając z trzech rodzajów

Hyundai Ioniq to pierwsze na świecie auto, które będzie można zamawiać, wybierając z trzech rodzajów napędu

Foto: materiały prasowe

W pierwszym kwartale 2016 roku liczba rejestracji aut z alternatywnymi źródłami napędu wzrosła w Europie o 6,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i wyniosła 154,8 tys. sztuk. Według danych organizacji europejskich producentów motoryzacyjnych ACEA mocno wzrosła (26,8 proc.) sprzedaż samochodów elektrycznych. Jeśli w pierwszych trzech miesiącach ub. roku sprzedano ich 28,2 tys., to w okresie styczeń–marzec tego roku rejestracje takich pojazdów podskoczyły do ponad 35,7 tys. Jeszcze szybciej rosła liczba nabywców samochodów z napędem hybrydowym: w pierwszym kwartale sprzedano ich 69,5 tys. sztuk, czyli o 30 proc. więcej. Spadek wykazały jedynie rejestracje samochodów napędzanych gazem ziemnym lub propanem.

Największy popyt na alternatywne napędy miał miejsce w Hiszpanii, gdzie od stycznia do marca liczba rejestracji wzrosła o ponad połowę. Szybko rosnącym rynkiem jest także Francja (wzrost o 28,7 proc.), Wielka Brytania (23,7 proc.) oraz Niemcy (13 proc.). We Włoszech odnotowano spadek, ale to z powodu dużej popularności na tamtejszym rynku aut na gaz.

Dobrymi wynikami może pochwalić się Polska, gdzie zwyżki są wyższe niż na dużych europejskich rynkach, choć wynikają głównie z niskiej bazy do porównań. W I kwartale tego roku zarejestrowano 20 aut elektrycznych w porównaniu z dwunastoma rok wcześniej. W przypadku hybryd plug-in (ładowanych z gniazdka) sprzedaż zwiększyła się o 69 proc., z 45 aut przed rokiem do 76 obecnie. Dużo lepszym wynikiem jest natomiast wzrost sprzedaży samochodów hybrydowych. Co prawda, w ujęciu rocznym okazał się mniejszy niż w przypadku „elektryków”, bo wyniósł 41,9 proc. Za to wielkość sprzedaży tego typu aut okazuje się w skali europejskiej znacząca – 2062 auta sprzedane od stycznia do marca 2016 roku wobec 1453 aut w pierwszym kwartale rok wcześniej. Zmalały natomiast rejestracje samochodów napędzanych gazem – o 12,6 proc., do 1452 szt.

O ile samochody elektryczne dopiero raczkują na polskim rynku, o tyle popularność aut hybrydowych nabiera coraz większego rozpędu. Przykładem jest Toyota, która sprzedaje najwięcej hybryd, a w pierwszym kwartale zwiększyła sprzedaż w całej Europie o 38 proc. r./r. W Polsce tylko w styczniu i lutym zarejestrowano 1,1 tys. hybrydowych toyot.

Cały ubiegły rok okazał się dla marki pod tym względem o połowę lepszy od poprzedniego, a w ciągu ostatnich pięciu lat roczna sprzedaż hybryd japońskiego producenta podskoczyła 20-krotnie.

– To lawinowo rosnąca sprzedaż. Technologia bardzo się przyjęła, na całym świecie jeździ 8 milionów hybryd – mówił Jacek Pawlak, szef Toyota Motor Poland i zarazem prezes Toyota Central Europe w rozmowie z „Rzeczpospolitą”. Według Instytutu Samar w 2015 roku sprzedano w Polsce ponad 5,5 tys. aut z napędem hybrydowym. To o blisko 40 proc. więcej niż w roku 2014.

Tymczasem producenci szykują już nowe rozwiązania i nowe technologie. Koreański Hyundai zaoferuje w modelu Ioniq trzy rodzaje napędu. Auto pozycjonowane w klasie kompaktu będzie można wybrać w wersji z napędem całkowicie elektrycznym, jako hybrydę z możliwością ładowania z gniazdka (PHEV) oraz jako hybrydę spalinowo-elektryczną. Perspektywicznym napędem będą także ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Samochody na wodór seryjnie produkuje już Hyundai oraz Toyota.

Problemem w rozpowszechnieniu tej technologii jest brak infrastruktury do tankowania tego typu aut. Według Instytutu Transportu Samochodowego w Polsce pierwsze dwie stacje – w Warszawie i Poznaniu pojawią się za trzy–cztery lata. Do roku 2030 będzie ich co najmniej dziewięć. Natomiast pełnego urynkowienia technologii wodorowej – według obecnych prognoz – można się spodziewać dopiero w latach 2040–2050.

W pierwszym kwartale 2016 roku liczba rejestracji aut z alternatywnymi źródłami napędu wzrosła w Europie o 6,4 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem i wyniosła 154,8 tys. sztuk. Według danych organizacji europejskich producentów motoryzacyjnych ACEA mocno wzrosła (26,8 proc.) sprzedaż samochodów elektrycznych. Jeśli w pierwszych trzech miesiącach ub. roku sprzedano ich 28,2 tys., to w okresie styczeń–marzec tego roku rejestracje takich pojazdów podskoczyły do ponad 35,7 tys. Jeszcze szybciej rosła liczba nabywców samochodów z napędem hybrydowym: w pierwszym kwartale sprzedano ich 69,5 tys. sztuk, czyli o 30 proc. więcej. Spadek wykazały jedynie rejestracje samochodów napędzanych gazem ziemnym lub propanem.

Pozostało 81% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana