General Motors odjeżdża konkurencji

Od kilku dni amerykański Lyft Inc., amerykańska konkurencja słynnego już na świecie Ubera, informował o przygotowywanej inwestycji.

Publikacja: 05.01.2016 11:03

General Motors odjeżdża konkurencji

Foto: Bloomberg

Wiadomo kto dostarczy Lyftowi kapitału — 500 mln dolarów. To General Motors, który postanowił w ten sposób pokazać, że chce konkurować dzięki wykorzystaniu najbardziej zaawansowanych technologii.

Informacja o inwestycji GM w Lyfta została ogłoszona w przeddzień rozpoczęcia dorocznych targów SEC w Las Vegas i na tydzień przed inauguracją Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Detroit. Jest oczywiste, że i tu i tu zdominuje inne wydarzenia.

Lyft jest start-upem wycenianym dzisiaj na 5,5 mld dol. Teraz do spółki z GM zamierzają stworzyć flotę aut autonomicznych, które woziłyby pasażerów Lyfta. O takich inwestycjach mówił wcześniej także szef Ubera, Travis Kalanick, ale nie doszło do żadnych konkretów, bo nie znalazł partnera. Wcześniej GM dostarczy Lyftowi flotę aut do wykorzystania w kilkudziesięciu amerykańskich miastach. Szef rady nadzorczej GM, Dan Amman wszedł do zarządu Lyfta i powiedział informując o tym wydarzeniu, że „w ciągu najbliższych 5 lat w motoryzacji dojdzie do większych zmian, niż w ciągu poprzednich 50 lat. Dlatego chcemy być w czołówce, która postawi sobie takie wyzwania”.

Zdaniem Ammanna i świeżo upieczonej prezes koncernu, Mary Barra GM teraz stworzy sojusz z Lyftem i już nie będzie neutralny w rywalizacji Lyfta z Uberem.

Travis Kalanick, człowiek który wymyślił Ubera jest spokojny, że GM i Lyft nie odbiorą mu pozycji lidera na rynku.

—Zanim rzeczywiście ruszą auta autonomiczne, minie przynajmniej 5-15 lat. Mamy czas — mówił Kalanick komentując inwestycję GM.

Przy tym General Motors nie zamierza swojej współpracy z Lyftem ograniczać do USA. Chce ją rozszerzyć na Didi Kuaidi w Chinach, Ola w Indiach i GrabTaxi w Azji Południowo-Wschodniej.

Uber jest o wiele bogatszy od Lyftha i w ostatnich latach zainwestował w swoją działalność 10 mld dol., a sama firma jest wyceniana na 62,5 mld dol. O stworzeniu podobnej sieci, ale już niezależnie od już działających na rynku myśli również Ford, który oferuje np. w Londynie Fontinalis Partners wspólne korzystanie z aut (car sharing). Zresztą prezes Forda, Bill Ford wcześniej nawet inwestował w Lyfta. Konkurencję Ubera wspiera także saudyjski książę, Alwaleed Bin Talal, oraz Chińczycy Didi Kuadi oraz Alibaba Group Holding.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana