General Motors odjeżdża konkurencji

Od kilku dni amerykański Lyft Inc., amerykańska konkurencja słynnego już na świecie Ubera, informował o przygotowywanej inwestycji.

Publikacja: 05.01.2016 11:03

General Motors odjeżdża konkurencji

Foto: Bloomberg

Wiadomo kto dostarczy Lyftowi kapitału — 500 mln dolarów. To General Motors, który postanowił w ten sposób pokazać, że chce konkurować dzięki wykorzystaniu najbardziej zaawansowanych technologii.

Informacja o inwestycji GM w Lyfta została ogłoszona w przeddzień rozpoczęcia dorocznych targów SEC w Las Vegas i na tydzień przed inauguracją Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Detroit. Jest oczywiste, że i tu i tu zdominuje inne wydarzenia.

Lyft jest start-upem wycenianym dzisiaj na 5,5 mld dol. Teraz do spółki z GM zamierzają stworzyć flotę aut autonomicznych, które woziłyby pasażerów Lyfta. O takich inwestycjach mówił wcześniej także szef Ubera, Travis Kalanick, ale nie doszło do żadnych konkretów, bo nie znalazł partnera. Wcześniej GM dostarczy Lyftowi flotę aut do wykorzystania w kilkudziesięciu amerykańskich miastach. Szef rady nadzorczej GM, Dan Amman wszedł do zarządu Lyfta i powiedział informując o tym wydarzeniu, że „w ciągu najbliższych 5 lat w motoryzacji dojdzie do większych zmian, niż w ciągu poprzednich 50 lat. Dlatego chcemy być w czołówce, która postawi sobie takie wyzwania”.

Zdaniem Ammanna i świeżo upieczonej prezes koncernu, Mary Barra GM teraz stworzy sojusz z Lyftem i już nie będzie neutralny w rywalizacji Lyfta z Uberem.

Travis Kalanick, człowiek który wymyślił Ubera jest spokojny, że GM i Lyft nie odbiorą mu pozycji lidera na rynku.

—Zanim rzeczywiście ruszą auta autonomiczne, minie przynajmniej 5-15 lat. Mamy czas — mówił Kalanick komentując inwestycję GM.

Przy tym General Motors nie zamierza swojej współpracy z Lyftem ograniczać do USA. Chce ją rozszerzyć na Didi Kuaidi w Chinach, Ola w Indiach i GrabTaxi w Azji Południowo-Wschodniej.

Uber jest o wiele bogatszy od Lyftha i w ostatnich latach zainwestował w swoją działalność 10 mld dol., a sama firma jest wyceniana na 62,5 mld dol. O stworzeniu podobnej sieci, ale już niezależnie od już działających na rynku myśli również Ford, który oferuje np. w Londynie Fontinalis Partners wspólne korzystanie z aut (car sharing). Zresztą prezes Forda, Bill Ford wcześniej nawet inwestował w Lyfta. Konkurencję Ubera wspiera także saudyjski książę, Alwaleed Bin Talal, oraz Chińczycy Didi Kuadi oraz Alibaba Group Holding.

Wiadomo kto dostarczy Lyftowi kapitału — 500 mln dolarów. To General Motors, który postanowił w ten sposób pokazać, że chce konkurować dzięki wykorzystaniu najbardziej zaawansowanych technologii.

Informacja o inwestycji GM w Lyfta została ogłoszona w przeddzień rozpoczęcia dorocznych targów SEC w Las Vegas i na tydzień przed inauguracją Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Detroit. Jest oczywiste, że i tu i tu zdominuje inne wydarzenia.

Pozostało 81% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana