Angela Merkel zmienia zdanie o dieslach

Niemcy będą musiały w końcu pójść za przykładem innych krajów europejskich i zakazać nowych diesli – powiedziała kanclerz Merkel dopuszczając po raz pierwszy od czasu Dieselgate, że dni tej technologii są policzone.

Publikacja: 16.08.2017 13:32

Angela Merkel

Angela Merkel

Foto: AFP

Jej wywiad dla pisma „Super Illu” ukazał się w środku lata, gdy w Niemczech rosły naguski na producentów pojazdów, że ukrywali przed organami nadzoru prawdziwy poziom emisji spalin przez diesle. Doszło do połączenia czynników gospodarczych, politycznych, ekologicznych i dotyczących zdrowia społeczeństwa.

Angela Merkel wznowiła własną kampanię przed wyborami powszechnymi 24 września po 3 tygodniach przerwy urlopowej, odmówiła jednak ogłoszenia dokładnego harmonogramu likwidacji silników Diesla. — Nie chce wymienić dokładnego roku — stwierdziła, ale uznała, że projekty brytyjski i francuski stopniowej likwidacji pojazdów spalinowych do 2040 r. zmierzają w dobrym kierunku.

Przyszłość sektora motoryzacji, największego eksportera dającego w Niemczech pracę 800 tysiącom ludzi, stała się gorącym tematem kampanii przedwyborczej. Politycy zarzucają szefom firm samochodowych, że nie zareagowali odpowiednio na skandal w VW. 3 sierpnia na spotkaniu na szczycie osiągnięto porozumienie o wprowadzeniu nowego programu pracy silników w 5,3 mln pojazdów w Niemczech, aby emitowały mniej spalin, a sektor odzyskał utraconą reputację.

Pojawiła się też możliwość drugiego takiego szczytu. Daimler oświadczył w związku z tym, że „zawsze byliśmy i jesteśmy gotowi do podjęcia konstruktywnego dialogu”. Rzecznik VW przypomniał strategię restrukturyzacji grupy „Together 2025” i dodał: — Rozwiązujemy kwestie dotyczące przyszłości; odrzucił sugestie, jakoby ustalenia pierwszego spotkania były niewystarczające. — Uważamy, że są to odpowiednie działania dla uniknięcia zakazu wjazdu diesli do miast i poprawienia jakości powietrza — stwierdził.

Ministrowie i rzecznicy rządu nie chcieli wypowiadać się konkretnie o stopniowym wycofywaniu diesli z eksploatacji podczas urlopu pani kanclerz we włoskich Alpach. Skrytykował ją za to b. kanclerz z ramienia SPD, Gerhard Schroder. Na wiecu w Dortmundzie podjęła ten temat stwierdzając, że sektor motoryzacji musi odbudować zaufanie oferując rabaty przy kupnie nowych diesli i nowe programy w starszych modelach. — Konsumentów oszukano i muszą otrzymać takie osiągi w zakresie środowiska, jakie obiecano. Ulgi podatkowe przy kupnie diesli pozostaną na razie, bo emitują mniej CO2 od silników benzynowych — dodała.

Na kolejnym wiecu wyborczym w Gelnhausen Merkel powiedziała, że firmy samochodowe popełniły błędy, ale nie można za to winić pracowników, ważne jest tez zachowanie zatrudnienia i siły sektora. — Branża samochodowa musi zapewnić naprawienie popełnionych błędów, szczyt o dieslach był pierwszym krokiem ku temu. Po drugie, kraj i rząd muszą zapewnić, by zakazami nie karać tych, którzy kupili diesle w dobrej wierze — dodała.

Jej zdaniem, samochody z dieslami są konieczne dla utrzymania emisji spalin pod kontrolą, Niemcy muszą wspierać przekształcenia w sektorze promowaniem nowych technologii i zapewnieniem dostępnej infrastruktury. — Musimy organizować płynne przejście do nowej ery, aby ludzie zachowali pracę. To wyzwanie dla CDU i CSU. Priorytetem w najbliższych latach będzie rozwijanie punktów ładowania pojazdów elektrycznych — zapowiedziała.

Jej wywiad dla pisma „Super Illu” ukazał się w środku lata, gdy w Niemczech rosły naguski na producentów pojazdów, że ukrywali przed organami nadzoru prawdziwy poziom emisji spalin przez diesle. Doszło do połączenia czynników gospodarczych, politycznych, ekologicznych i dotyczących zdrowia społeczeństwa.

Angela Merkel wznowiła własną kampanię przed wyborami powszechnymi 24 września po 3 tygodniach przerwy urlopowej, odmówiła jednak ogłoszenia dokładnego harmonogramu likwidacji silników Diesla. — Nie chce wymienić dokładnego roku — stwierdziła, ale uznała, że projekty brytyjski i francuski stopniowej likwidacji pojazdów spalinowych do 2040 r. zmierzają w dobrym kierunku.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska