Wynajem coraz popularniejszy

Nowe finansowanie staje się przebojem rynkowym.

Publikacja: 02.11.2015 08:00

Porównanie opłat ratalnych dwóch rodzajów leasingu

Porównanie opłat ratalnych dwóch rodzajów leasingu

Foto: Rzeczpospolita

Firmy coraz chętniej korzystają z leasingu i uważają to rozwiązanie za bezpieczniejsze od kredytu. Udział leasingu w finansowaniu aut firmowych sięgnął 66 proc. i jest to odsetek o 8,5 punktu procentowego wyższy niż na koniec 2014 roku.

W trzech pierwszych kwartałach tego roku rejestracje firmowe (na regon) nowych aut osobowych zwiększyły się o 16,9 proc., do 165,8 tys. W tym samym okresie firmy wyleasingowały 109,4 tys. aut osobowych, o 27,5 tys. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie statystyk Centralnej Ewidencji Pojazdów MSW rośnie znaczenie klientów instytucjonalnych. W grupie przedsiębiorstw zajmujących się leasingiem/CFM/RC dynamika wzrostu zdecydowanie przewyższała (+26,6 proc.) odnotowaną ogółem dla całego rynku samochodów osobowych.

Za 1 proc. tanio, ale kosztownie

Chętnie wykorzystywany jest leasing z jednoprocentową wartością końcową i wykupem leasingowanego samochodu. Jednak coraz większą popularnością cieszy się leasing z wysoką wartością rezydualną. – Przedsiębiorca nie spłaca 100 proc. kapitału, raty leasingowe są niższe, a tym samym bardziej dostępne z uwagi na koszty. Po drugie w takim przypadku zazwyczaj nie dochodzi do sprzedaży przedmiotu leasingu korzystającemu, zatem ryzyko sprzedaży przedmiotu po okresie leasingu przejmuje na siebie finansujący, a korzystający może zawrzeć kolejną umowę na nowy przedmiot – wylicza zalety dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu Andrzej Sugajski.

Wykupienie na koniec leasingu przez firmę pojazdu za 1 proc. wartości z punktu widzenia finansowego ma kilka niedogodności. Auta nie można amortyzować, natomiast sprzedaż za cenę rynkową rodzi konieczność odprowadzenia podatku od zysku. Zatem niezależnie od podjętej decyzji firma dopłaci do samochodu w postaci wyższych podatków, a prawdopodobnie także wyższych kosztów utrzymania starzejącego się pojazdu.

Kolejną korzyścią z leasingu z dużą wartością odkupu jest oszczędność w podatku VAT w porównaniu z transakcją zakupu za własne pieniądze lub w kredycie. Korzystając z leasingu z dużą wartością odkupu, będzie mógł odliczyć cały VAT, a nie tylko połowę.

Nowe auto za połowę ceny

Najlepiej porównać koszty użytkowania samochodu w leasingu operacyjnym z jednoprocentową wartością końcową oraz w leasingu z dużą wartością końcową. W przypadku marki Audi produkty finansowe nazywają się – odpowiednio – Audi Classic Lease z Audi Perfect Lease (z wysoką wartością końcową).  – Ten ostatni pozwala nie tylko na wybranie najbardziej korzystnej dla firmy metody finansowania auta. Otwiera również możliwość zadecydowania o dalszym losie samochodu po zakończeniu okresu leasingowania: zmianie auta na nowe lub wykupieniu go – zauważa dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Bank Michał Dyc.

Wskazuje, że przy leasingu z niską wartością końcową, czyli promowanym przez lata leasingu jednoprocentowym, niemal wszyscy klienci decydują się na wykupienie samochodu. Dlaczego? Ponieważ jest to opłacalne: przez kilka lat spłacili niemal całą wartość auta i nieekonomiczne byłoby zostawienie go firmie finansującej. Obecnie wykup to niemal obligatoryjny warunek przy jednoprocentowym leasingu.

Z leasingiem z wysoką wartością końcową jest jednak inaczej, ponieważ daje on przedsiębiorcom większą swobodę decyzji i jest bardziej elastyczny. – Czasem firma chce zmienić auto na lepsze, większe czy bardziej dostosowane do profilu działalności, ale przy jednoprocentowym wykupie nie dość, że płaci wyższe raty, to jeszcze czuje się zobligowana do wykupienia świeżo spłaconego samochodu. Wybierając leasing z wysoką wartością końcową, auto można wymieniać częściej, np. co trzy lata, a serwisowanie jest rozłożone na raty w postaci pakietów serwisowych – wyjaśnia dyrektor sprzedaży detalicznej. Dodaje, że przedsiębiorca analizuje wówczas koszty z innej perspektywy: samochód jest narzędziem pracy, ma być niezawodny i mobilny oraz zarabiać na firmę. Musi zatem w każdym miesiącu jak najmniej kosztować.

Leasing dla VIP-a

– Leasing z wysoką wartością końcową jest doskonałym sposobem na zapewnienie przedsiębiorcom (niezależnie od skali działania) mobilności, przy jednoczesnym jak najmniejszym zaangażowaniu finansowym – przekonuje dyrektor sprzedaży detalicznej Volkswagen Bank. – Jego istotną zaletą jest niska miesięczna rata, która może być znacznie mniejsza w porównaniu z klasycznym leasingiem. Rata może zawierać także koszty ubezpieczenia – przypomina.

Dla klientów korzystających z leasingu z dużą wartością wykupu Audi zniosło nawet opłatę wstępną. Przy wyborze samochodu oraz finansowania VW Banku, w ofercie jest także pakiet serwisowy Audi na trzy lata lub 90 tys. km. Zawiera on takie elementy, jak obowiązkowe przeglądy okresowe samochodu w cyklu Long Life wraz z materiałami eksploatacyjnymi.

Opinia

Michał Dyc, dyrektor sprzedaży detalicznej w Volkswagen Bank Polska

Wybór sposobu finansowania firmowego samochodu może mieć znaczący wpływ na kondycję przedsiębiorstwa. Nie bez przyczyny przedsiębiorcy najczęściej wybierają leasing. Takie rozwiązanie pozwala uniknąć jednorazowego wydatku związanego z zakupem za gotówkę oraz nie obciąża zdolności kredytowej firmy. Ważną zaletą leasingu są korzyści podatkowe. Cała miesięczna rata za samochód może być zaliczana do kosztów uzyskania przychodu. Choć na polskim rynku finansowania samochodów wciąż najczęściej wybierany jest leasing z możliwością wykupu auta za 1 proc. wartości, to w ostatnim czasie można zauważyć zmianę tego trendu. Wszystko za sprawą rosnącej popularności produktów z wysoką wartością końcową. Leasing z wysokim wykupem oferuje niższe miesięczne raty w połączeniu z korzyściami podatkowymi tradycyjnego leasingu operacyjnego. W dodatku pozwala na częstszą wymianę samochodu – już co trzy albo cztery lata można zmienić używany samochód na nowy model. To bardzo wygodne rozwiązanie ze względu na koszty, ale też możliwość dopasowania warunków umowy do bieżących potrzeb firmy.

Firmy coraz chętniej korzystają z leasingu i uważają to rozwiązanie za bezpieczniejsze od kredytu. Udział leasingu w finansowaniu aut firmowych sięgnął 66 proc. i jest to odsetek o 8,5 punktu procentowego wyższy niż na koniec 2014 roku.

W trzech pierwszych kwartałach tego roku rejestracje firmowe (na regon) nowych aut osobowych zwiększyły się o 16,9 proc., do 165,8 tys. W tym samym okresie firmy wyleasingowały 109,4 tys. aut osobowych, o 27,5 tys. więcej niż w tym samym okresie roku ubiegłego. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego przygotowanych na podstawie statystyk Centralnej Ewidencji Pojazdów MSW rośnie znaczenie klientów instytucjonalnych. W grupie przedsiębiorstw zajmujących się leasingiem/CFM/RC dynamika wzrostu zdecydowanie przewyższała (+26,6 proc.) odnotowaną ogółem dla całego rynku samochodów osobowych.

Pozostało 86% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą