Co trzecia opona chińska

Chińscy producenci umacniają się w Polsce. W segmencie najtańszych opon mają jedną trzecią rynku.

Publikacja: 15.03.2017 21:20

Co trzecia opona chińska

Foto: 123RF

W tym roku sprzedaż opon do samochodów osobowych w Polsce może przekroczyć 12,5 mln sztuk, szacuje dyrektor handlowy Continental Opony Polska Jerzy Mendala. Po ponad dwóch miesiącach popyt zwiększył się o 6 proc. – Jestem optymistą i nie widzę zagrożeń dla tej prognozy – dodaje Mendala. Wskazuje przy tym na ponad 6-procentowy wzrost konsumpcji oraz wysoką sprzedaż aut nowych oraz import używanych.

W 2016 roku klienci kupili 11,8 mln opon, o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Opon letnich kupili o 14 proc. więcej, zimowych o 10 proc. Sprzedaż rozkłada się po równo na opony zimowe i letnie (po 48 proc. rynku), zaś 4 proc. zajęły gumy całosezonowe.

W Europie, gdzie rynek wyniósł 126 mln gum, opony letnie stanowią 60 proc. popytu, zaś zimowe 33 proc. Polska jest szóstym w Europie rynkiem na sprzedaż opon letnich i trzecim dla zimowych. W obu kategoriach na pierwszym miejscu uplasowały się Niemcy, z wynikiem (odpowiednio) 48 i 24 mln opon.

Polska w odróżnieniu od Europy Zachodniej wykorzystuje w większości opony marek budżetowych (tanich), które zajmują 53 proc. rynku, wliczając w to producentów chińskich, którzy mają jedną trzecią tego segmentu. Krajach starej UE marki budżetowe zdobyły 34 proc. rynku.

Dyrektor handlowy Continental wskazuje, że marki budżetowe szczególnie chętnie kupowane są do modeli osobowych, gdzie zdobyły 46 proc. rynku. W przypadku krzyżówek jest to 7 proc., zaś lekkich aut dostawczych 37 proc.

Te same odsetki w Europie Zachodniej wynoszą 18 proc. dla aut osobowych, 2 proc. dla krzyżówek i 13 proc. dla lekkich dostawczaków.

Najczęściej kupowane w Polsce są opony o średnicy osadzenia 15 i 16 cali. Wymiary do 16 cali stanowią 82 proc. rynku, z tym że popularność 15-calowych maleje, a 16-calowych rośnie. W Europie Zachodniej rośnie sprzedaż rozmiarów 17-calowych i większych. Rozmiar do 16 cali zajmuje 72 proc. rynku.

Cztery najpopularniejsze rozmiary (dwa 15-calowe i dwa 16-calowe) zajmują 30 proc. rynku. Co dziewiąta opona kupiona w 2016 roku w Polsce miała rozmiar 195/65 R15T. Z kolei w 2016 roku w Polsce sprzedano niecałe 1,3 mln opon do samochodów ciężarowych i autobusów. Blisko 40 proc. gum pochodziło z Chin, a ich udział szybko rośnie. Zaledwie w 2014 roku był niemal dwa razy mniejszy.

Opony chińskie mają niskie ceny i konkurują z oponami bieżnikowanymi, których sprzedaż regularnie maleje. Prezes Continental Opony Polska Dariusz Wójcik uważa, że rosnące ceny surowców, w tym kauczuku, mogą wymusić na chińskich producentach podniesienie cen.

W tym roku sprzedaż opon do samochodów osobowych w Polsce może przekroczyć 12,5 mln sztuk, szacuje dyrektor handlowy Continental Opony Polska Jerzy Mendala. Po ponad dwóch miesiącach popyt zwiększył się o 6 proc. – Jestem optymistą i nie widzę zagrożeń dla tej prognozy – dodaje Mendala. Wskazuje przy tym na ponad 6-procentowy wzrost konsumpcji oraz wysoką sprzedaż aut nowych oraz import używanych.

W 2016 roku klienci kupili 11,8 mln opon, o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Opon letnich kupili o 14 proc. więcej, zimowych o 10 proc. Sprzedaż rozkłada się po równo na opony zimowe i letnie (po 48 proc. rynku), zaś 4 proc. zajęły gumy całosezonowe.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana