W tym roku sprzedaż opon do samochodów osobowych w Polsce może przekroczyć 12,5 mln sztuk, szacuje dyrektor handlowy Continental Opony Polska Jerzy Mendala. Po ponad dwóch miesiącach popyt zwiększył się o 6 proc. – Jestem optymistą i nie widzę zagrożeń dla tej prognozy – dodaje Mendala. Wskazuje przy tym na ponad 6-procentowy wzrost konsumpcji oraz wysoką sprzedaż aut nowych oraz import używanych.
W 2016 roku klienci kupili 11,8 mln opon, o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Opon letnich kupili o 14 proc. więcej, zimowych o 10 proc. Sprzedaż rozkłada się po równo na opony zimowe i letnie (po 48 proc. rynku), zaś 4 proc. zajęły gumy całosezonowe.
W Europie, gdzie rynek wyniósł 126 mln gum, opony letnie stanowią 60 proc. popytu, zaś zimowe 33 proc. Polska jest szóstym w Europie rynkiem na sprzedaż opon letnich i trzecim dla zimowych. W obu kategoriach na pierwszym miejscu uplasowały się Niemcy, z wynikiem (odpowiednio) 48 i 24 mln opon.
Polska w odróżnieniu od Europy Zachodniej wykorzystuje w większości opony marek budżetowych (tanich), które zajmują 53 proc. rynku, wliczając w to producentów chińskich, którzy mają jedną trzecią tego segmentu. Krajach starej UE marki budżetowe zdobyły 34 proc. rynku.
Dyrektor handlowy Continental wskazuje, że marki budżetowe szczególnie chętnie kupowane są do modeli osobowych, gdzie zdobyły 46 proc. rynku. W przypadku krzyżówek jest to 7 proc., zaś lekkich aut dostawczych 37 proc.