Dobry listopad we Francji

Francuski rynek nowych samochodów dobrze wypadł w listopadzie dzięki nowościom w salonach i poprawie stanu gospodarki, cały rok zapowiada się lepiej niż liczono. Lepiej było we Włoszech i Hiszpanii, w Stanach — spadek.

Publikacja: 03.12.2017 12:16

Dobry listopad we Francji

Foto: Bloomerg

Sprzedaż wzrosła o 10,33 proc. do 180 012 pojazdów, dając od początku roku poprawę o 5,3 proc. do 1 917 383 sztuk — podała organizacja producentów CCFA.

– Od 20 lat sprzedaż wynosi średnio 2,04 mln, co oznacza, że jeśli w tym roku będzie 2,1 mln, to będzie to wyraźnie lepiej od długoterminowej średniej — stwierdził Flavien Neuvy z firmy badania rynku Cetelem. Dla całego roku zakłada 5,6 proc., porównywalną dynamikę z 2016 r., gdy było 5,1 proc. W 2015 r. nastąpił wzrost o 6,8 proc., pierwsza poprawa po 5 latach spadku lub zastoju sprzedaży.

– Na początku roku nie było tak oczywiste, że osiągniemy taki wzrost — stwierdził rzecznik CCFA, Francois Roudier. — Rynek samochodowy osiąga poprawę podobnie jak inne sektory gospodarki, a często zapomina się, że pojawienie się wzrostu gospodarczego pobudza zawsze mobilność osób i towarów.

CCFA szacuje, że rok moce zakończyć się dla jej rynku wzrostem o ponad 4 proc., dotąd spodziewała się 3-4 proc.

Sprzedaż wzrosła w listopadzie o 20 proc., producenci zagraniczni nie zmienili swego poziomu. PSA zanotowała skok o 34,1 proc. dzięki zaliczeniu sprzedaży Opla, popularności aut sportowo-użytkowych Peugeota (+24,5), odnowieniu gamy Citroena (+10,8) i pierwszemu do 18 miesięcy wzrostowi o 13,8 proc. sprzedały aut marki DS dzięki sukcesowi rynkowemu ograniczonych serii DS3 Black Lézard i Connected Chic Creme Parthenon.

Renault zanotował zwiększenie sprzedały o 5,3 proc. (3,2 proc. Renault, 14,1 Dacia). Z firm zagranicznych najlepiej wypadły Daimler (+19,6), BMW (+18) i Ford (+16,1) Volkswagen zmniejszył sprzedaż o 0,6 proc.

Napęd benzynowy zyskiwał nadal na popularności dochodząc do 47,47 proc. rynku wobec 47,48 proc. diesli. Auta hybrydowe zwiększyły udział do 3,8 proc. z 2,8 rok temu

Cetelem przewiduje dla 2018 r. wzrost o 3,8 proc. do 2,2 mln sztuk. Kilka czynników przemawia za tym: koniunktura gospodarcza, dalsze odmawianie gamy (pierwsze dostawy nowych Duster, pierwszy pełny rok SUV Koleos i furgonetki Alascan, nowy VW Touareg, nowe C45, Peugeot 508 i DS7 Crossback), a także pierwsza duża fala wymiany floty związana z trybem zakupu: leasing z opcją kupna.

Włochy

Listopad był dobrym miesiącem dla Włoch, sprzedano 156 458 nowych samochodów, o 6,8 proc. więcej niż przed rokiem, a po 11 miesiącach poprawa wyniosła 8,7 proc.

Wzrost zanotowały wszystkie główne marki — VW o 3,37 i 7,21 proc. 11 miesiącach dzięki Skodzie (+34,53), Renault (25,8 i 15,5), Ford (8,5), Daimler (9,4), Toyota (23 i 18,8). Opel sprzedał 22 260 aut osiągając 14,24 proc. udziału rynkowego, i drugie miejsce za grupą Fiata Chryslera (25,11 proc.), który w listopadzie zmniejszył sprzedaż o 5,2 proc. ale od początku roku zachował wzrost o 7 proc. dzięki Jeepowi i Alfie Romeo.

Specjaliści zakładają dla całego roku sprzedaż 1,98 mln samochodów, wcześniej mówili o 1,97 mln, a dla 2018 r. — 2,098 mln.

Hiszpania

W Hiszpanii sprzedano w listopadzie 104 170 samochodów osobowych i SUV, o 12,4 proc. więcej. Od stycznia rynek zwiększył się o 7,8 proc. do 1 131 988 pojazdów — podała organizacja producentów ANFAC.

USA

W Stanach najwięksi producenci wypadli różnie wszyscy starali się sprzedać jak najwięcej modeli roku 2017 oferując duże rabaty. Organizacja dealerów NADA spodziewa się jednak spadku sprzedaży w całym roku do 17,1 mln pojazdów z rekordowego poziomu 17,55 mln w 2016 r. i kolejnego w 2018 r. do 16,7 mln sztuk. Dyrektor działu samochodowego w PwC, Brandona Masona niepokoi nasilająca się w sektorze tendencja liczby kredytów podwyższonego ryzyka (subprime loans), ktore stanowią ponad 20 proc. zwykłych wobec ponad 30 proc. w okresie wielkiego kryzysu.

General Motors zmniejszył w listopadzie sprzedaż o 2,9 proc., bo mniej kupowały firmy rent-a-car, przedsiębiorstwa i instytucie państwowe. Dobra sprzedaż SUV i krzyżówek pozwoliła zwiększyć po raz pierwszy średnią cenę transakcyjną do ponad 37 tys. dolarów. Poziom zapasów, aut gotowych na placu, zwiększył się jednak do 83 dni sprzedaży z 80 dni w październiku.

Ford zanotował poprawę o 6,7 proc., dzięki zwłaszcza klientom flotowym (+26 proc.) i nabywcom indywidualnym (+1,3), oraz rodzajom pojazdów: SUV (+13,3), furgonetkom (+4,1). Według szefa działu sprzedaży, Marka LaNeve, listopad i grudzień stały się w ostatnich latach okresem intensywnej sprzedaży w sektorze, jego zdaniem konkurencja cen będzie trwać również w 2018 r.

Fiat Chrysler zmniejszył sprzedaż o 4 proc., bo klienci lotowi kupili o 25 proc. mniej aut, a wzrost zakupów przez obywateli o 2 proc. nie zrównoważył tego spadku.

Sprzedaż wzrosła o 10,33 proc. do 180 012 pojazdów, dając od początku roku poprawę o 5,3 proc. do 1 917 383 sztuk — podała organizacja producentów CCFA.

– Od 20 lat sprzedaż wynosi średnio 2,04 mln, co oznacza, że jeśli w tym roku będzie 2,1 mln, to będzie to wyraźnie lepiej od długoterminowej średniej — stwierdził Flavien Neuvy z firmy badania rynku Cetelem. Dla całego roku zakłada 5,6 proc., porównywalną dynamikę z 2016 r., gdy było 5,1 proc. W 2015 r. nastąpił wzrost o 6,8 proc., pierwsza poprawa po 5 latach spadku lub zastoju sprzedaży.

Pozostało 87% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana