Dobry listopad we Francji

Francuski rynek nowych samochodów dobrze wypadł w listopadzie dzięki nowościom w salonach i poprawie stanu gospodarki, cały rok zapowiada się lepiej niż liczono. Lepiej było we Włoszech i Hiszpanii, w Stanach — spadek.

Publikacja: 03.12.2017 12:16

Dobry listopad we Francji

Foto: Bloomerg

Sprzedaż wzrosła o 10,33 proc. do 180 012 pojazdów, dając od początku roku poprawę o 5,3 proc. do 1 917 383 sztuk — podała organizacja producentów CCFA.

– Od 20 lat sprzedaż wynosi średnio 2,04 mln, co oznacza, że jeśli w tym roku będzie 2,1 mln, to będzie to wyraźnie lepiej od długoterminowej średniej — stwierdził Flavien Neuvy z firmy badania rynku Cetelem. Dla całego roku zakłada 5,6 proc., porównywalną dynamikę z 2016 r., gdy było 5,1 proc. W 2015 r. nastąpił wzrost o 6,8 proc., pierwsza poprawa po 5 latach spadku lub zastoju sprzedaży.

– Na początku roku nie było tak oczywiste, że osiągniemy taki wzrost — stwierdził rzecznik CCFA, Francois Roudier. — Rynek samochodowy osiąga poprawę podobnie jak inne sektory gospodarki, a często zapomina się, że pojawienie się wzrostu gospodarczego pobudza zawsze mobilność osób i towarów.

CCFA szacuje, że rok moce zakończyć się dla jej rynku wzrostem o ponad 4 proc., dotąd spodziewała się 3-4 proc.

Sprzedaż wzrosła w listopadzie o 20 proc., producenci zagraniczni nie zmienili swego poziomu. PSA zanotowała skok o 34,1 proc. dzięki zaliczeniu sprzedaży Opla, popularności aut sportowo-użytkowych Peugeota (+24,5), odnowieniu gamy Citroena (+10,8) i pierwszemu do 18 miesięcy wzrostowi o 13,8 proc. sprzedały aut marki DS dzięki sukcesowi rynkowemu ograniczonych serii DS3 Black Lézard i Connected Chic Creme Parthenon.

Renault zanotował zwiększenie sprzedały o 5,3 proc. (3,2 proc. Renault, 14,1 Dacia). Z firm zagranicznych najlepiej wypadły Daimler (+19,6), BMW (+18) i Ford (+16,1) Volkswagen zmniejszył sprzedaż o 0,6 proc.

Napęd benzynowy zyskiwał nadal na popularności dochodząc do 47,47 proc. rynku wobec 47,48 proc. diesli. Auta hybrydowe zwiększyły udział do 3,8 proc. z 2,8 rok temu

Cetelem przewiduje dla 2018 r. wzrost o 3,8 proc. do 2,2 mln sztuk. Kilka czynników przemawia za tym: koniunktura gospodarcza, dalsze odmawianie gamy (pierwsze dostawy nowych Duster, pierwszy pełny rok SUV Koleos i furgonetki Alascan, nowy VW Touareg, nowe C45, Peugeot 508 i DS7 Crossback), a także pierwsza duża fala wymiany floty związana z trybem zakupu: leasing z opcją kupna.

Włochy

Listopad był dobrym miesiącem dla Włoch, sprzedano 156 458 nowych samochodów, o 6,8 proc. więcej niż przed rokiem, a po 11 miesiącach poprawa wyniosła 8,7 proc.

Wzrost zanotowały wszystkie główne marki — VW o 3,37 i 7,21 proc. 11 miesiącach dzięki Skodzie (+34,53), Renault (25,8 i 15,5), Ford (8,5), Daimler (9,4), Toyota (23 i 18,8). Opel sprzedał 22 260 aut osiągając 14,24 proc. udziału rynkowego, i drugie miejsce za grupą Fiata Chryslera (25,11 proc.), który w listopadzie zmniejszył sprzedaż o 5,2 proc. ale od początku roku zachował wzrost o 7 proc. dzięki Jeepowi i Alfie Romeo.

Specjaliści zakładają dla całego roku sprzedaż 1,98 mln samochodów, wcześniej mówili o 1,97 mln, a dla 2018 r. — 2,098 mln.

Hiszpania

W Hiszpanii sprzedano w listopadzie 104 170 samochodów osobowych i SUV, o 12,4 proc. więcej. Od stycznia rynek zwiększył się o 7,8 proc. do 1 131 988 pojazdów — podała organizacja producentów ANFAC.

USA

W Stanach najwięksi producenci wypadli różnie wszyscy starali się sprzedać jak najwięcej modeli roku 2017 oferując duże rabaty. Organizacja dealerów NADA spodziewa się jednak spadku sprzedaży w całym roku do 17,1 mln pojazdów z rekordowego poziomu 17,55 mln w 2016 r. i kolejnego w 2018 r. do 16,7 mln sztuk. Dyrektor działu samochodowego w PwC, Brandona Masona niepokoi nasilająca się w sektorze tendencja liczby kredytów podwyższonego ryzyka (subprime loans), ktore stanowią ponad 20 proc. zwykłych wobec ponad 30 proc. w okresie wielkiego kryzysu.

General Motors zmniejszył w listopadzie sprzedaż o 2,9 proc., bo mniej kupowały firmy rent-a-car, przedsiębiorstwa i instytucie państwowe. Dobra sprzedaż SUV i krzyżówek pozwoliła zwiększyć po raz pierwszy średnią cenę transakcyjną do ponad 37 tys. dolarów. Poziom zapasów, aut gotowych na placu, zwiększył się jednak do 83 dni sprzedaży z 80 dni w październiku.

Ford zanotował poprawę o 6,7 proc., dzięki zwłaszcza klientom flotowym (+26 proc.) i nabywcom indywidualnym (+1,3), oraz rodzajom pojazdów: SUV (+13,3), furgonetkom (+4,1). Według szefa działu sprzedaży, Marka LaNeve, listopad i grudzień stały się w ostatnich latach okresem intensywnej sprzedaży w sektorze, jego zdaniem konkurencja cen będzie trwać również w 2018 r.

Fiat Chrysler zmniejszył sprzedaż o 4 proc., bo klienci lotowi kupili o 25 proc. mniej aut, a wzrost zakupów przez obywateli o 2 proc. nie zrównoważył tego spadku.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Berlingo VAN od 69 900 zł netto
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Warunki rozwoju OZE w samorządach i korzyści z tego płynące
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Suzuki Moto Road Show już trwa. Znajdź termin w swoim mieście