Na rynku wtórnym dominują auta 11-letnie, z dużymi przebiegami

Polacy chętnie kupują samochody stare i bardzo tanie.

Publikacja: 08.06.2016 15:41

Na rynku wtórnym dominują auta 11-letnie, z dużymi przebiegami

Foto: Bloomberg

Według danych firmy AAA Auto zajmującej się sprzedażą samochodów na rynku wtórnym Polski, Czech, Słowacji i Węgier, w maju pojawiło się w Polsce 157,5 tys. ofert aut używanych. Wystawiane samochody miały średnio ponad 11 lat i 174,5 tysiąca kilometrów przebiegu. Należy przypuszczać, że faktyczne przebiegi są znacznie wyższe, bo cofanie liczników nadal jest powszechnym procederem. Średnia cena niewiele przekraczała poziom 21 tys. złotych.

W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych modeli zdecydowanie przeważały samochody niemieckie. Na pierwszym miejscu był Opel Astra, który prowadził w rankingu także miesiąc wcześniej. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się Volkswageny: Passat oraz Golf. Trzeci był Audi A4, natomiast za nim znalazło się BMW 3 oraz Ford Focus. Także miejsca od drugiego do szóstego zajmowały te same auta co w kwietniu.

Najwięcej pojazdów oferowano w województwie mazowieckim – prawie 23,4 tys., tam również średnia cena była najwyższa – 27 tys. Najmniej aut było do wyboru w województwie opolskim, a także w podlaskim. Najniższą średnia cenę – niecałe 16,8 tys. zł zanotowano w województwie lubuskim.

Popyt na stare i tanie samochody będzie rósł, bo napędza go rządowy program 500+. Według danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w pierwszych czterech miesiącach 2016 roku zarejestrowano prawie 295,2 tys. używanych aut sprowadzonych z zagranicy, o prawie 16 proc. więcej niż w tym samym czasie rok wcześniej. Jeśli dotychczasowa wzrostowa tendencja się utrzyma, w całym 2016 roku na drogi wyjedzie przeszło 900 tys. sprowadzonych z zagranicy używanych aut.

Fatalnym sygnałem jest fakt obniżania się wieku sprowadzanych samochodów. Od stycznia do kwietnia udział pojazdów przeszło 10-letnich w prywatnym imporcie sięgnął 64 proc. Tymczasem w całym 2010 roku było to 55,6 proc.

Jednocześnie kurczy się udział klientów indywidualnych w zakupach aut nowych. według danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, wynosi ok. 30 proc. Ale Samar zwraca uwagę, że ten udział w rzeczywistości może być jeszcze mniejszy, bo statystyki CEPiK klasyfikują w grupie osób fizycznych także te prowadzące działalność gospodarczą oraz spółki cywilne. W rezultacie mógł on spaść nawet poniżej jednej czwartej wszystkich kupujących.

Według danych firmy AAA Auto zajmującej się sprzedażą samochodów na rynku wtórnym Polski, Czech, Słowacji i Węgier, w maju pojawiło się w Polsce 157,5 tys. ofert aut używanych. Wystawiane samochody miały średnio ponad 11 lat i 174,5 tysiąca kilometrów przebiegu. Należy przypuszczać, że faktyczne przebiegi są znacznie wyższe, bo cofanie liczników nadal jest powszechnym procederem. Średnia cena niewiele przekraczała poziom 21 tys. złotych.

W pierwszej dziesiątce najpopularniejszych modeli zdecydowanie przeważały samochody niemieckie. Na pierwszym miejscu był Opel Astra, który prowadził w rankingu także miesiąc wcześniej. Na drugim i trzecim miejscu znalazły się Volkswageny: Passat oraz Golf. Trzeci był Audi A4, natomiast za nim znalazło się BMW 3 oraz Ford Focus. Także miejsca od drugiego do szóstego zajmowały te same auta co w kwietniu.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera