Cła na samochody miałyby być odpowiedzią na ewentualny unijny odwet za zapowiedziane przez amerykańskiego prezydenta wprowadzenie ceł na import stali i aluminium. Trump zarzucił jednocześnie Unii Europejskiej, że blokuje sprzedaż amerykańskich samochodów w Europie. „To wielka nierówność w handlu” – napisał na Twitterze.
Realizacja tej groźby najbardziej uderzyłaby w niemiecki przemysł motoryzacyjny. W 2017 r. sprzedaż niemieckich samochodów na rynku amerykańskim sięgnęła 1,35 mln sztuk. Niemcy już teraz mają problem, bo w lutym 2018 r. produkcja samochodów w tamtejszych fabrykach zmalała o 8 proc. w porównaniu z tym samym miesiącem sprzed roku. Według organizacji VDA wyprodukowano niespełna 452 tys. aut, a przyczyną spadku były mniejsze zamówienia od odbiorców zagranicznych. Cła mogłyby jeszcze pogorszyć wyniki.
Nie jest to pierwszy raz, gdy Trump straszy producentów aut importowanych do USA wprowadzeniem ceł. Jeszcze w trakcie kampanii wyborczej, na ogłoszone przez Toyotę plany budowy fabryki aut w Meksyku, które miały być przeznaczone na rynek amerykański, powiedział: „Nie ma mowy!”. Już jako elekt groził niemieckim koncernom samochodowym 35-procentowym cłem na auta pochodzące z ich meksykańskich fabryk. Było to ostrzeżenie skierowane głównie do BMW, które do 2019 r. ma zainwestować w Meksyku 2,2 mld dolarów i produkować tam rocznie 150 tys. samochodów. Cłami groził także General Motors i Fordowi. Teraz jednak sytuacja wydaje się znacznie bardziej poważna.
Także dla producentów w Polsce, mimo faktu, że nasz bezpośredni eksport branży motoryzacyjnej na rynek amerykański nie jest znaczący. Jak podaje branżowa firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, po pierwszych 11 miesiącach 2017 r. stanowił 1 proc całości zagranicznej sprzedaży sektora. To niespełna 234 mln euro, w tym głównie części i komponenty warte 172,7 mln euro oraz 56,5 mln euro w samochodach osobowych. – Patrząc na wartości globalne, to nie jest nasz główny klient. Ale jeśli uderzy to w producentów aut w Niemczech, to będzie dla nas odczuwalne – mówi Rafał Orłowski, partner w AutomotiveSuppliers.pl.