– Jeśli chcemy poważnie interweniować, to musimy mieć odwagę podejmować zdecydowane posunięcia – stwierdziła we wpisie. Tak zareagowała po werdykcie sądu w Niemczech. Około dwóch trzecich z 1,8 mln nowych samochodów sprzedanych we Włoszech w 2017 r. miało napęd wysokoprężny.

W Rzymie nie ma większych zakładów przemysłowych, wiec niemal całe skażenie powietrza powodują pojazdy. Władze zakazują regularnie używania starszych bardziej kopcących w dniach, gdy skażenie powietrza dochodzi do maksimum. Starały się też zmniejszyć skażenie przemiennym ruchem, jednego dnia z parzystymi numerami rejestracyjnymi, a następnego z nieparzystymi. W obu przypadkach naruszano tę zasadę, a policja nie kwapiła się do karania winnych. Ponadto wiele rodzin kupowało dwa samochody o różnej rejestracji, aby korzystać z nich bez przerwy.

Poza problemem zdrowia skażenie pochodzące z silników spalinowych powoduje duże zniszczenia wielu pomników. Według opracowania resortu kultury z 2017 r. 3600 obiektów z kamienia i 60 z brązu zostało mocno uszkodzonych spalinami.

Przed obchodami początku nowego tysiąclecia w 2000 r. oczyszczono fasadę bazyliki św. Piotra w Watykanie, prace trwały kilka lat, ale już widać nowe plamy.

Przed werdyktem z Niemiec władze przemysłowego Mediolanu ogłosiły plan wyprowadzenia diesli z miasta do 2030 r.