Rynek wskazał faworyta

Autoryzowana sieć warsztatów samochodowych konkuruje o klientów z siecią
niezależnych punktów.

Publikacja: 06.07.2015 14:45

W Polsce działa 1,6 tys. autoryzowanych warsztatów samochodowych

W Polsce działa 1,6 tys. autoryzowanych warsztatów samochodowych

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

W Polsce rynek napraw wart jest ok. 30 mld zł. W kraju działa – według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych – 19,5 tys. warsztatów niezależnych, a autoryzowanych jest 1,6 tys., jak podaje Związek Dealerów Samochodowych. Jaką sieć wybrać i jakie są zalety każdej z nich? – Od wielu lat korzystam z wynajmu długoterminowego, a umowa pokrywa większość istotnych dla nas usług: od finansowania po serwisowanie – zaznacza opiekujący się flotą samochodów firmy Provident, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych Bartłomiej Wiśniewski. Uważa, że warto się przyjrzeć propozycji uzyskania bezpłatnych przeglądów gwarancyjnych zamiast rabatu na zakup auta. – W okresie gwarancyjnym samochody najczęściej i tak przechodzą przeglądy w stacjach autoryzowanych, więc poniesienie wyższych kosztów na pozyskanie pojazdu może być rekompensowane niższymi kosztami serwisowymi – tłumaczy.

Możliwość zastosowania takiego rozwiązania jest istotna z punktu widzenia producentów, którym łatwiej wygenerować upusty na usługi niż na same pojazdy. – Nie jest tajemnicą, że przychody ze sprzedaży samochodów są coraz mniejsze, a źródłem większej rentowności jest serwisowanie pojazdów. Dlatego też koncernom zależy na związaniu użytkowników aut z serwisem i zwiększeniu tym samym prawdopodobieństwa, że będą korzystać z ASO także po okresie gwarancji. Może się przecież okazać, że użytkownik nabierze zaufania do serwisu i będzie z niego korzystał przez kolejne lata, pozostanie także przy marce – tłumaczy członek SKFS.

Plusy i minusy różnych warsztatów

– W umowie mam zapewnione korzystanie z ASO. Koszt tej usługi może jest trochę wyższy, niż mógłby być w stacjach nieautoryzowanych, ale w ASO towarzyszy mi poczucie większej pewności, że w przypadku nierzetelnej obsługi mam do czynienia z partnerem, za którego odpowiada producent samochodów. W takim przypadku wpływanie na partnerów serwisowych i dochodzenie swoich praw jest łatwiejsze – uważa Wiśniewski.

– Z autoryzowanymi stacjami jest jak z sieciowymi restauracjami czy innymi franczyzami: wiemy, że usługi będą świadczone na poziomie, który jest nadzorowany, nawet jeśli nie będziemy mieli do czynienia z mistrzami rzemieślnikami – tłumaczy. Dodaje, że w warsztatach niezależnych może być bardzo dobrze, ale też może być bardzo źle i wtedy nie wiadomo nawet, z kim rozmawiać. – ASO mają wyznaczony pewien standard i jeśli schodzą poniżej, mamy się do kogo odwołać – podkreśla zalety ASO.

Kiedy firma funkcjonuje na rynku ogólnokrajowym i na nim też użytkowane są samochody, spory komfort daje możliwość serwisowania ich w lokalnej sieci ASO. – Dzięki temu, że współpracujemy z partnerem, który reprezentuje koncern samochodowy, może nam zapewnić wsparcie na podobnym poziomie niezależnie od miasta. Natomiast klient działający lokalnie, np. piekarnia, może się pokusić o wybranie jednego, nieautoryzowanego serwisu, który obdarzy zaufaniem, a w zamian za to uzyska atrakcyjne rabaty i priorytetowe traktowanie – tłumaczy członek SKFS.

Związek Dealerów Samochodów wskazuje, że punkty autoryzowane korzystają z oryginalnych części i fabrycznych procedur napraw. Ponieważ specjalizują się w określonej marce, lepiej znają technologię i warsztatowe niuanse, są także lepiej wyposażone w części zamienne. Specjalizacja ASO ma odzwierciedlenie w cenach aut na rynku wtórnym. Samochody serwisowane w warsztatach autoryzowanych osiągają wyższe ceny od egzemplarzy obsługiwanych w niezależnych punktach. Według danych serwisu OtoMoto.pl z 2014 r. uśredniona różnica cen odsprzedaży dla wszystkich marek wynosi 11 proc., a w liczbach bezwzględnych 5248 zł. W przypadku marek popularnych różnica to 10 proc. (3042 zł), zaś marek luksusowych 17 proc. (13 631 zł). Auta obsługiwane w autoryzowanych warsztatach krócej czekają na nabywcę.

Kluczowe bezpieczeństwo

Prezes ZDS Marek Konieczny przypomina, że przedsiębiorcy prowadzący autoryzowane stacje obsługi każdego roku inwestują co najmniej kilkadziesiąt tys. zł w nowe, specjalistyczne narzędzia oraz szkolenia pracowników. – Jedno urządzenie może kosztować kilkadziesiąt tys. zł, a taki specjalistyczny sprzęt jest niezbędny do obsługi nowoczesnych samochodów. Bez dostępu do oprogramowania i komputerów przy aucie trudno wykonać nawet przegląd – podkreśla Konieczny.

Komfort związany z korzystaniem z samochodu w dobrym stanie technicznym i z gwarancją na kilka lat należy do kluczowych oczekiwań użytkowników aut, dlatego firmy z branży motoryzacyjnej szukają odpowiednich rozwiązań. Volkswagen Leasing już w 2012 r. wprowadził do oferty pakiety serwisowe, które zapewniają przewidywalność kosztów przeglądów i ewentualnych napraw, a tym samym pozwalają na racjonalne zaplanowanie wydatków nawet na pięć lat. Większość klientów korzystających z pakietów serwisowych to mikroprzedsiębiorcy, najczęściej prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, choć są również użytkownicy niewielkich flot i osoby indywidualne. We wszystkich pakietach klienci otrzymują preferencyjne stawki na części i usługi. W przypadku finansowania zakupu samochodu poprzez kredyt lub leasing koszt pakietu można dołączyć do miesięcznych rat. Wszystkie przeglądy nabywcy mogą wykonać w każdym autoryzowanym serwisie danej marki Grupy Volkswagen w Polsce, bez względu na to, u którego dilera zakupili pakiet. Dodatkowo rozliczenie napraw jest bezgotówkowe.

Opinia

Rafał Wilczek | koordynator Centrum Technicznego Volkswagen Leasing

Polscy nabywcy samochodów mają coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania nie tylko wobec samych aut – ich wyposażenia, osiągów czy funkcjonalności – ale i w stosunku do kosztów codziennej eksploatacji pojazdów. Jednym z istotnych elementów planowania takich wydatków są przeglądy (gwarancyjne i pogwarancyjne) oraz naprawy.

W odpowiedzi na oczekiwania klientów Volkswagen Leasing wprowadził już w 2012 roku pierwsze oferty pakietów serwisowych przeznaczonych zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych. Bez względu na formę zakupu samochodu – za gotówkę, na kredyt lub w leasingu – pakiety serwisowe pozwalają na zaplanowanie wydatków na kolejne lata użytkowania auta i zapewniają przewidywalne koszty serwisowania. Naprawy i przeglądy są wykonywane w autoryzowanych serwisach, na podstawie najwyższych standardów jakości, przy użyciu oryginalnych części i po preferencyjnych stawkach.

W ofercie marek należących do Grupy Volkswagena zazwyczaj są dwa pakiety serwisowe: podstawowy i rozszerzony. Pakiet podstawowy obejmuje m.in. wymianę oleju i filtrów (oleju, paliwa, powietrza, przeciwpyłkowego) oraz płynu hamulcowego i świec. W pakiecie rozszerzonym jest dodatkowo wymiana: tarcz i klocków hamulcowych, szczęk, cylinderków i bębnów hamulcowych, a także sprzęgła i piór wycieraczek. Pakiet rozszerzony to także gwarancja, że takie elementy zostaną naprawione poza okresowymi przeglądami, w czasie gwarancji i po jej zakończeniu.

W Polsce rynek napraw wart jest ok. 30 mld zł. W kraju działa – według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych – 19,5 tys. warsztatów niezależnych, a autoryzowanych jest 1,6 tys., jak podaje Związek Dealerów Samochodowych. Jaką sieć wybrać i jakie są zalety każdej z nich? – Od wielu lat korzystam z wynajmu długoterminowego, a umowa pokrywa większość istotnych dla nas usług: od finansowania po serwisowanie – zaznacza opiekujący się flotą samochodów firmy Provident, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych Bartłomiej Wiśniewski. Uważa, że warto się przyjrzeć propozycji uzyskania bezpłatnych przeglądów gwarancyjnych zamiast rabatu na zakup auta. – W okresie gwarancyjnym samochody najczęściej i tak przechodzą przeglądy w stacjach autoryzowanych, więc poniesienie wyższych kosztów na pozyskanie pojazdu może być rekompensowane niższymi kosztami serwisowymi – tłumaczy.

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne