Rynek wskazał faworyta

Autoryzowana sieć warsztatów samochodowych konkuruje o klientów z siecią
niezależnych punktów.

Publikacja: 06.07.2015 14:45

W Polsce działa 1,6 tys. autoryzowanych warsztatów samochodowych

W Polsce działa 1,6 tys. autoryzowanych warsztatów samochodowych

Foto: Rzeczpospolita, Robert Przybylski RP Robert Przybylski

W Polsce rynek napraw wart jest ok. 30 mld zł. W kraju działa – według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych – 19,5 tys. warsztatów niezależnych, a autoryzowanych jest 1,6 tys., jak podaje Związek Dealerów Samochodowych. Jaką sieć wybrać i jakie są zalety każdej z nich? – Od wielu lat korzystam z wynajmu długoterminowego, a umowa pokrywa większość istotnych dla nas usług: od finansowania po serwisowanie – zaznacza opiekujący się flotą samochodów firmy Provident, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych Bartłomiej Wiśniewski. Uważa, że warto się przyjrzeć propozycji uzyskania bezpłatnych przeglądów gwarancyjnych zamiast rabatu na zakup auta. – W okresie gwarancyjnym samochody najczęściej i tak przechodzą przeglądy w stacjach autoryzowanych, więc poniesienie wyższych kosztów na pozyskanie pojazdu może być rekompensowane niższymi kosztami serwisowymi – tłumaczy.

Możliwość zastosowania takiego rozwiązania jest istotna z punktu widzenia producentów, którym łatwiej wygenerować upusty na usługi niż na same pojazdy. – Nie jest tajemnicą, że przychody ze sprzedaży samochodów są coraz mniejsze, a źródłem większej rentowności jest serwisowanie pojazdów. Dlatego też koncernom zależy na związaniu użytkowników aut z serwisem i zwiększeniu tym samym prawdopodobieństwa, że będą korzystać z ASO także po okresie gwarancji. Może się przecież okazać, że użytkownik nabierze zaufania do serwisu i będzie z niego korzystał przez kolejne lata, pozostanie także przy marce – tłumaczy członek SKFS.

Plusy i minusy różnych warsztatów

– W umowie mam zapewnione korzystanie z ASO. Koszt tej usługi może jest trochę wyższy, niż mógłby być w stacjach nieautoryzowanych, ale w ASO towarzyszy mi poczucie większej pewności, że w przypadku nierzetelnej obsługi mam do czynienia z partnerem, za którego odpowiada producent samochodów. W takim przypadku wpływanie na partnerów serwisowych i dochodzenie swoich praw jest łatwiejsze – uważa Wiśniewski.

– Z autoryzowanymi stacjami jest jak z sieciowymi restauracjami czy innymi franczyzami: wiemy, że usługi będą świadczone na poziomie, który jest nadzorowany, nawet jeśli nie będziemy mieli do czynienia z mistrzami rzemieślnikami – tłumaczy. Dodaje, że w warsztatach niezależnych może być bardzo dobrze, ale też może być bardzo źle i wtedy nie wiadomo nawet, z kim rozmawiać. – ASO mają wyznaczony pewien standard i jeśli schodzą poniżej, mamy się do kogo odwołać – podkreśla zalety ASO.

Kiedy firma funkcjonuje na rynku ogólnokrajowym i na nim też użytkowane są samochody, spory komfort daje możliwość serwisowania ich w lokalnej sieci ASO. – Dzięki temu, że współpracujemy z partnerem, który reprezentuje koncern samochodowy, może nam zapewnić wsparcie na podobnym poziomie niezależnie od miasta. Natomiast klient działający lokalnie, np. piekarnia, może się pokusić o wybranie jednego, nieautoryzowanego serwisu, który obdarzy zaufaniem, a w zamian za to uzyska atrakcyjne rabaty i priorytetowe traktowanie – tłumaczy członek SKFS.

Związek Dealerów Samochodów wskazuje, że punkty autoryzowane korzystają z oryginalnych części i fabrycznych procedur napraw. Ponieważ specjalizują się w określonej marce, lepiej znają technologię i warsztatowe niuanse, są także lepiej wyposażone w części zamienne. Specjalizacja ASO ma odzwierciedlenie w cenach aut na rynku wtórnym. Samochody serwisowane w warsztatach autoryzowanych osiągają wyższe ceny od egzemplarzy obsługiwanych w niezależnych punktach. Według danych serwisu OtoMoto.pl z 2014 r. uśredniona różnica cen odsprzedaży dla wszystkich marek wynosi 11 proc., a w liczbach bezwzględnych 5248 zł. W przypadku marek popularnych różnica to 10 proc. (3042 zł), zaś marek luksusowych 17 proc. (13 631 zł). Auta obsługiwane w autoryzowanych warsztatach krócej czekają na nabywcę.

Kluczowe bezpieczeństwo

Prezes ZDS Marek Konieczny przypomina, że przedsiębiorcy prowadzący autoryzowane stacje obsługi każdego roku inwestują co najmniej kilkadziesiąt tys. zł w nowe, specjalistyczne narzędzia oraz szkolenia pracowników. – Jedno urządzenie może kosztować kilkadziesiąt tys. zł, a taki specjalistyczny sprzęt jest niezbędny do obsługi nowoczesnych samochodów. Bez dostępu do oprogramowania i komputerów przy aucie trudno wykonać nawet przegląd – podkreśla Konieczny.

Komfort związany z korzystaniem z samochodu w dobrym stanie technicznym i z gwarancją na kilka lat należy do kluczowych oczekiwań użytkowników aut, dlatego firmy z branży motoryzacyjnej szukają odpowiednich rozwiązań. Volkswagen Leasing już w 2012 r. wprowadził do oferty pakiety serwisowe, które zapewniają przewidywalność kosztów przeglądów i ewentualnych napraw, a tym samym pozwalają na racjonalne zaplanowanie wydatków nawet na pięć lat. Większość klientów korzystających z pakietów serwisowych to mikroprzedsiębiorcy, najczęściej prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, choć są również użytkownicy niewielkich flot i osoby indywidualne. We wszystkich pakietach klienci otrzymują preferencyjne stawki na części i usługi. W przypadku finansowania zakupu samochodu poprzez kredyt lub leasing koszt pakietu można dołączyć do miesięcznych rat. Wszystkie przeglądy nabywcy mogą wykonać w każdym autoryzowanym serwisie danej marki Grupy Volkswagen w Polsce, bez względu na to, u którego dilera zakupili pakiet. Dodatkowo rozliczenie napraw jest bezgotówkowe.

Opinia

Rafał Wilczek | koordynator Centrum Technicznego Volkswagen Leasing

Polscy nabywcy samochodów mają coraz bardziej sprecyzowane oczekiwania nie tylko wobec samych aut – ich wyposażenia, osiągów czy funkcjonalności – ale i w stosunku do kosztów codziennej eksploatacji pojazdów. Jednym z istotnych elementów planowania takich wydatków są przeglądy (gwarancyjne i pogwarancyjne) oraz naprawy.

W odpowiedzi na oczekiwania klientów Volkswagen Leasing wprowadził już w 2012 roku pierwsze oferty pakietów serwisowych przeznaczonych zarówno dla firm, jak i klientów indywidualnych. Bez względu na formę zakupu samochodu – za gotówkę, na kredyt lub w leasingu – pakiety serwisowe pozwalają na zaplanowanie wydatków na kolejne lata użytkowania auta i zapewniają przewidywalne koszty serwisowania. Naprawy i przeglądy są wykonywane w autoryzowanych serwisach, na podstawie najwyższych standardów jakości, przy użyciu oryginalnych części i po preferencyjnych stawkach.

W ofercie marek należących do Grupy Volkswagena zazwyczaj są dwa pakiety serwisowe: podstawowy i rozszerzony. Pakiet podstawowy obejmuje m.in. wymianę oleju i filtrów (oleju, paliwa, powietrza, przeciwpyłkowego) oraz płynu hamulcowego i świec. W pakiecie rozszerzonym jest dodatkowo wymiana: tarcz i klocków hamulcowych, szczęk, cylinderków i bębnów hamulcowych, a także sprzęgła i piór wycieraczek. Pakiet rozszerzony to także gwarancja, że takie elementy zostaną naprawione poza okresowymi przeglądami, w czasie gwarancji i po jej zakończeniu.

W Polsce rynek napraw wart jest ok. 30 mld zł. W kraju działa – według danych Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych – 19,5 tys. warsztatów niezależnych, a autoryzowanych jest 1,6 tys., jak podaje Związek Dealerów Samochodowych. Jaką sieć wybrać i jakie są zalety każdej z nich? – Od wielu lat korzystam z wynajmu długoterminowego, a umowa pokrywa większość istotnych dla nas usług: od finansowania po serwisowanie – zaznacza opiekujący się flotą samochodów firmy Provident, członek Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych Bartłomiej Wiśniewski. Uważa, że warto się przyjrzeć propozycji uzyskania bezpłatnych przeglądów gwarancyjnych zamiast rabatu na zakup auta. – W okresie gwarancyjnym samochody najczęściej i tak przechodzą przeglądy w stacjach autoryzowanych, więc poniesienie wyższych kosztów na pozyskanie pojazdu może być rekompensowane niższymi kosztami serwisowymi – tłumaczy.

Pozostało 87% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana