Firmy z Listy 500 będą zwiększać produkcję

Branża samochodowa korzysta z rosnącego popytu na nowe auta.

Publikacja: 03.05.2016 21:00

Firmy z Listy 500 będą zwiększać produkcję

Foto: Bloomberg

Firmy z listy 500 działające w branży motoryzacyjnej mogą liczyć w 2016 roku na zwiększenie produkcji. Rosnąca liczba klientów salonów samochodowych w Europie Zachodniej zwiększa popyt zarówno na auta z zakładów w Poznaniu czy w Tychach, jak i na części do produkcji eksportowane do fabryk samochodów w Niemczech, we Francji czy we Włoszech.

Branżowa firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl szacuje, że wartość całego eksportu polskiego przemysłu samochodowego przekroczy w tym roku poziom 21 mld euro. Będzie to kolejny rekordowy rok po udanym 2015, gdy eksport sektora po raz pierwszy w historii pokonał barierę 20 mld euro.

W drugiej połowie roku potencjał produkcyjny zwiększy Volkswagen Poznań, na Liście 500 należący do liderów branży motoryzacyjnej. Firma przygotowuje się do produkcji dużego samochodu dostawczego Crafter w nowej fabryce we Wrześni. Rocznie ma stamtąd wyjeżdżać ok. 100 tys. aut. O skali inwestycji świadczy to, że będzie można tam budować 59 różnych wariantów pojazdów. – Produkcję chcemy rozpocząć w IV kwartale – deklarował Jens Ocksen, prezes Volkswagen Poznań.

Na uruchomieniu nowej fabryki skorzystają także polscy poddostawcy. Komponenty do samochodów produkowanych w zakładach w Poznaniu dostarcza obecnie 91 polskich firm, z tego prawie 20 ulokowanych jest w Wielkopolsce. W sumie 35 proc. części do produkowanego modelu Caddy pochodzi z rynku polskiego, a po rozpoczęciu produkcji w nowej fabryce liczba krajowych dostawców ma się zwiększyć.

Dobra koniunktura na europejskich rynkach będzie także sprzyjać zakładom Fiata w Tychach. FCA Poland to największy producent samochodów w Polsce, od lat notowany w czołówce Listy 500. W najnowszym zestawieniu zajął dziesiątą pozycję. W marcu z zakładów w Tychach wyjechało 29,3 tys. aut, co dało 48,5-proc. udział w łącznej produkcji wszystkich trzech fabryk. Fiat produkuje w Tychach trzy modele: 500 (19,1 tys. w marcu), Forda Ka oraz Lancię Ypsilon. Fabryka będąca jedną z najlepszych we włoskim koncernie wciąż oczekuje na nowy model, który pozwoliłby w większym stopniu wykorzystać jej zdolności produkcyjne.

Na zwiększenie produkcji mogą liczyć również Solaris Bus & Coach oraz Volvo Polska produkujące autobusy. Obie firmy rozwijają eksport innowacyjnych pojazdów z napędem elektrycznym, który już w niedalekiej przyszłości może zrewolucjonizować miejski transport.

Korzystne perspektywy mają także obecni na Liście 500 producenci części i komponentów. To np. Valeo, które w Polsce ma cztery zakłady produkujące m.in. elementy układów chłodzenia, systemy wycieraczek, reflektory oraz alternatory i rozruszniki, Inter Cars, TRW Polska czy Delphi Poland. W ubiegłym roku części i komponenty dla fabryk samochodów mocno przyczyniły się do zwiększenia wartości eksportu całego polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Ich zagraniczna sprzedaż sięgnęła 8,97 mld euro i była o 12,6 proc. wyższa niż rok wcześniej. Na ten segment przypadło prawie 44 proc. całego eksportu branży. W porównaniu z rokiem poprzednim udział części i akcesoriów zwiększył się w eksporcie o 1,17 proc.

Etatów więcej niż pracowników

Nowe inwestycje i wzrost produkcji sprawiają, że w branży motoryzacyjnej zaczyna brakować pracowników. Kłopoty ze znalezieniem kandydatów do pracy występują zwłaszcza w regionach, gdzie zlokalizowane są największe inwestycje motoryzacyjne, jak Śląsk czy Wielkopolska. Deficyt pracowników występuje m.in. na terenie województw łódzkiego i pomorskiego. W dodatku tego rodzaju problemów jest coraz więcej. Tymczasem duża część przedsiębiorstw z przemysłu samochodowego planuje zwiększenie zatrudnienia z powodu rosnących zamówień na części i podzespoły dla fabryk aut. Jak wynika z danych Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, motoryzacja jest branżą, w której liczba realizowanych nowych projektów należy do najwyższych.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana