Nowe cele Renaulta po rekordowym roku

Po rekordowych obrotach i marży operacyjnej w 2016 Renault zapowiedział nowy plan na lata 2017-22. Nie zakłada zmian kapitałowych w sojuszu z nissanem, dopóki państwo ma w nim udziały.

Publikacja: 12.02.2017 14:21

Francuska grupa osiągnęła obroty 51,2 mld euro poprawiając je o 13,1 proc., także powyżej założonych 50 mld do końca 2017 r. Marża wyniosła 6,4 proc., a planowano ponad 5 proc.

– Cele planu „Drive the change” z 2011 r. zostały przekroczone o rok wcześniej zarówno pod względem wzrostu jak i zysków — oświadczył prezes Carlos Ghosn na spotkaniu z analitykami. Przewidywali obroty 50,8 mld i zysk netto 3,38 mld, a wyniósł 3,42 mld (+21,1 proc.)

„Wyniki są lepsze od przewidywanych, ale dziś kluczem jest średnioterminowy plan” — stwierdzili analitycy z Exane BNP Paribas. Podkreślili, że zmniejszenie kosztów zmiennych o 184 mln euro było mniejsze od zakładanych 350 mln. Renault uprzedzał jednak, że decyzja o zwiększeniu nakładów na R&D nad nowymi technologiami i produktami może to uniemożliwić.

Nowy plan w październiku

Na jesieni grupa przedstawi nowy plan strategiczny w koordynacji z partnerami, Nissanem i Mitsubishi, zakładający ambitne cele: obroty 70 mld euro, +40 proc. w ciągu 6 lat i minimalną marżę 7 proc. Francuzi liczą na nowe synergie i na powrót wzrostu w Rosji i Brazylii, gdzie rynek ma ustabilizować się.

Dzięki „Drive the change” Renault dokonał znacznej poprawy swej sytuacji: w 2010 r. osiągał obroty tylko 39 mld euro i marżę 1,8 proc. W tym czasie dokonał pełnej zmiany gamy modeli, wszedł na nowe rynki (Chiny, Indie) i zawarł z załogą 2 umowy o konkurencyjności we Francji.

– To nie jest koniec historii — stwierdziła szefowa finansów grupy Clotilde Delbos na spotkaniu z dziennikarzami. — Osiągnęliśmy b. dobre wyniki mimo tego, że pewne kraje, które są ważne dla nas są jeszcze na niskim poziomie. Sądzimy więc, że istnieje duży potencjał wzrostu — dodała.

Mimo zapewne ujemnego wpływu cen surowców w tym roku grupa liczy na dalszą poprawę obrotów i marży. Nie obejmuje to AwtoWAZ, który znajdzie się w bilansie Renaulta.

Przyszłość sojuszu

Renault i Nissan są gotowe wzmocnić strukturę kapitałową sojuszu, ale nie zmieni się ona, póki państwo będzie udziałowcem w renault — stwierdził Carlos Ghosn.

– Na skutek „opery mydlanej” z podwójnymi prawami głosu i rozmowami ze skarbem państwa Francji Nissan powiedział jasno podczas tych rozmów, że nie zgodzi się na żadną ewolucję struktury kapitału, dopóki państwo będzie udziałowcem w Renault — wyjaśnił Ghosn jedno z pytań o zmiany w strukturze sojuszu.

— Zatem, gdy państwo wyjdzie, wszystko stanie się otwarte i mogę powiedzieć, że nie potrwa to długo. Dopóki jednak państwo chce być akcjonariuszem, sojusz będzie taki jaki jest — dodał.

Nissan optymistą

Nissan ogłosił, że stabilizujący się kurs jena będzie mieć mniejszy od zakładanego wpływ na roczny zysk operacyjny, a grupa dostosuje się do wszelkich zmian kierunków polityki handlowej USA.

Druga w Japonii grupa samochodowa mocno ucierpiałaby, gdyby D. Trump postanowił podwyższyć cło albo wprowadzić podatek graniczny na import z Meksyku, gdzie produkuje ponad 800 tys. pojazdów rocznie. Nissan eksportuje do Stanów niemal połowę z tego.

– Jest możliwe, że dojdzie do zmian w polityce handlowej Stanów, z wieloma punktami dodatnimi i ujemnymi. Stawimy im czoło w miarę ogłaszania — stwierdził wiceprezes Joji Tagawa.

W III kwartale (do 31 grudnia) Nissan osiągnął zysk operacyjny 163,5 mld jenów (1,36 mld euro) wobec 192 56 mld rok temu na skutek większych zakupów i spadku kursu jena. Obroty w Stanach wzrosły, ale zysk operacyjny zmalał o 72 proc. z powodu rabatów i promocji.

Nissan podtrzymał prognozę średniego kursu 105 jenów do dolara w całym roku, nie zmienił prognozy rocznego zysku netto 525 mld jenów i operacyjnego 710 mld. Po trzech kwartałach średni kurs wynosił 106,6 i jeśli utrzyma się taki, nasza roczna strata może być mniejsza – wyjaśnił Tagawa. W maju Nissan przewidywał stratę 250 mld jenów z tego powodu.

Francuska grupa osiągnęła obroty 51,2 mld euro poprawiając je o 13,1 proc., także powyżej założonych 50 mld do końca 2017 r. Marża wyniosła 6,4 proc., a planowano ponad 5 proc.

– Cele planu „Drive the change” z 2011 r. zostały przekroczone o rok wcześniej zarówno pod względem wzrostu jak i zysków — oświadczył prezes Carlos Ghosn na spotkaniu z analitykami. Przewidywali obroty 50,8 mld i zysk netto 3,38 mld, a wyniósł 3,42 mld (+21,1 proc.)

Pozostało 88% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana