Nowe cele Renaulta po rekordowym roku

Po rekordowych obrotach i marży operacyjnej w 2016 Renault zapowiedział nowy plan na lata 2017-22. Nie zakłada zmian kapitałowych w sojuszu z nissanem, dopóki państwo ma w nim udziały.

Publikacja: 12.02.2017 14:21

Francuska grupa osiągnęła obroty 51,2 mld euro poprawiając je o 13,1 proc., także powyżej założonych 50 mld do końca 2017 r. Marża wyniosła 6,4 proc., a planowano ponad 5 proc.

– Cele planu „Drive the change” z 2011 r. zostały przekroczone o rok wcześniej zarówno pod względem wzrostu jak i zysków — oświadczył prezes Carlos Ghosn na spotkaniu z analitykami. Przewidywali obroty 50,8 mld i zysk netto 3,38 mld, a wyniósł 3,42 mld (+21,1 proc.)

„Wyniki są lepsze od przewidywanych, ale dziś kluczem jest średnioterminowy plan” — stwierdzili analitycy z Exane BNP Paribas. Podkreślili, że zmniejszenie kosztów zmiennych o 184 mln euro było mniejsze od zakładanych 350 mln. Renault uprzedzał jednak, że decyzja o zwiększeniu nakładów na R&D nad nowymi technologiami i produktami może to uniemożliwić.

Nowy plan w październiku

Na jesieni grupa przedstawi nowy plan strategiczny w koordynacji z partnerami, Nissanem i Mitsubishi, zakładający ambitne cele: obroty 70 mld euro, +40 proc. w ciągu 6 lat i minimalną marżę 7 proc. Francuzi liczą na nowe synergie i na powrót wzrostu w Rosji i Brazylii, gdzie rynek ma ustabilizować się.

Dzięki „Drive the change” Renault dokonał znacznej poprawy swej sytuacji: w 2010 r. osiągał obroty tylko 39 mld euro i marżę 1,8 proc. W tym czasie dokonał pełnej zmiany gamy modeli, wszedł na nowe rynki (Chiny, Indie) i zawarł z załogą 2 umowy o konkurencyjności we Francji.

– To nie jest koniec historii — stwierdziła szefowa finansów grupy Clotilde Delbos na spotkaniu z dziennikarzami. — Osiągnęliśmy b. dobre wyniki mimo tego, że pewne kraje, które są ważne dla nas są jeszcze na niskim poziomie. Sądzimy więc, że istnieje duży potencjał wzrostu — dodała.

Mimo zapewne ujemnego wpływu cen surowców w tym roku grupa liczy na dalszą poprawę obrotów i marży. Nie obejmuje to AwtoWAZ, który znajdzie się w bilansie Renaulta.

Przyszłość sojuszu

Renault i Nissan są gotowe wzmocnić strukturę kapitałową sojuszu, ale nie zmieni się ona, póki państwo będzie udziałowcem w renault — stwierdził Carlos Ghosn.

– Na skutek „opery mydlanej” z podwójnymi prawami głosu i rozmowami ze skarbem państwa Francji Nissan powiedział jasno podczas tych rozmów, że nie zgodzi się na żadną ewolucję struktury kapitału, dopóki państwo będzie udziałowcem w Renault — wyjaśnił Ghosn jedno z pytań o zmiany w strukturze sojuszu.

— Zatem, gdy państwo wyjdzie, wszystko stanie się otwarte i mogę powiedzieć, że nie potrwa to długo. Dopóki jednak państwo chce być akcjonariuszem, sojusz będzie taki jaki jest — dodał.

Nissan optymistą

Nissan ogłosił, że stabilizujący się kurs jena będzie mieć mniejszy od zakładanego wpływ na roczny zysk operacyjny, a grupa dostosuje się do wszelkich zmian kierunków polityki handlowej USA.

Druga w Japonii grupa samochodowa mocno ucierpiałaby, gdyby D. Trump postanowił podwyższyć cło albo wprowadzić podatek graniczny na import z Meksyku, gdzie produkuje ponad 800 tys. pojazdów rocznie. Nissan eksportuje do Stanów niemal połowę z tego.

– Jest możliwe, że dojdzie do zmian w polityce handlowej Stanów, z wieloma punktami dodatnimi i ujemnymi. Stawimy im czoło w miarę ogłaszania — stwierdził wiceprezes Joji Tagawa.

W III kwartale (do 31 grudnia) Nissan osiągnął zysk operacyjny 163,5 mld jenów (1,36 mld euro) wobec 192 56 mld rok temu na skutek większych zakupów i spadku kursu jena. Obroty w Stanach wzrosły, ale zysk operacyjny zmalał o 72 proc. z powodu rabatów i promocji.

Nissan podtrzymał prognozę średniego kursu 105 jenów do dolara w całym roku, nie zmienił prognozy rocznego zysku netto 525 mld jenów i operacyjnego 710 mld. Po trzech kwartałach średni kurs wynosił 106,6 i jeśli utrzyma się taki, nasza roczna strata może być mniejsza – wyjaśnił Tagawa. W maju Nissan przewidywał stratę 250 mld jenów z tego powodu.

Francuska grupa osiągnęła obroty 51,2 mld euro poprawiając je o 13,1 proc., także powyżej założonych 50 mld do końca 2017 r. Marża wyniosła 6,4 proc., a planowano ponad 5 proc.

– Cele planu „Drive the change” z 2011 r. zostały przekroczone o rok wcześniej zarówno pod względem wzrostu jak i zysków — oświadczył prezes Carlos Ghosn na spotkaniu z analitykami. Przewidywali obroty 50,8 mld i zysk netto 3,38 mld, a wyniósł 3,42 mld (+21,1 proc.)

Pozostało 88% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką