Toyocie Corolli stuknęło 50 lat

Pierwszego weekendu listopada minęła 50 lat od pojawienia się Toyoty Corolli, jednego z najbardziej popularnych samochodów na świecie

Publikacja: 07.11.2016 14:00

Toyocie Corolli stuknęło 50 lat

Foto: Bloomberg

Japońska firma zaczęła jej sprzedaż 5 listopada 1966 r., od tamtej daty do końca września 2016 sprzedano na świecie 44,3 mln aut — limuzyn, kombi Corolla Fielder i innych wariantów.

Samochód dla mas

Pod koniec lat 50. gospodarka Japonii podniosła się po skutkach II wojny, firmy samochodowe zaczęły produkować pojazdy dostępne dla przeciętnych rodzin, które dotąd nie posiadały własnego pojazdu.

Toyota wypuściła najpierw model Publica, ale nie został dobrze przyjęty. W 1966 r. zaproponowała bardziej sportowo wyglądającą dwudrzwiową Corollę — z szaleńczym planem produkowania 30 tys. sztuk miesięcznie w czasie gdy cała produkcja Toyoty wynosiła 50 tys.

Ten model chwycił na rynku, bo konsumenci japońscy zapragnęli posiadać „trzy C”: color tv, cars i coolers czyli kolorowy telewizor, samochód i klimatyzator. W 3 lata po premierze Corolla stała się największym przebojem handlowym, ułatwiła wejście Japonii w erę motoryzacji.

Lepszy do średniej

Człowiek odpowiedzialny za zaprojektowanie tego auta, Tatsuo Hasegawa, projektował podczas wojny samoloty, włączył elementy aerodynamiczne do sylwetki samochodu. Jego koncepcja Corolli sprowadzała się do „ponad 80 punktów” — miał to być samochód, który pod różnymi względami miał dawać klientom poczucie, że mają co więcej od średniego wyrobu.

Dodatkowym atutem pierwszej Corolli był jej sportowy wygląd, mimo że był to samochód rodzinny. Hasegawa wprowadził 4-stopniową przekładnię z dźwignią umieszczoną w podłodze, zamiast 3-stopniowej, przy kierownicy. Auto miało też silnik 1100 ccm, nieco większy niż w Nissanie Sunny.

Toyota trzymała się tradycji wprowadzania nowych technologii w każdej kolejnej wersji Corolli. Teraz powstaje auto 11. generacji, produkuje go 11 krajów , a sprzedaje się w ponad 150 krajach świata.

Stracony prymat

Po 33 kolejnych latach pierwszego miejsca na liście sprzedaży Corolla straciła je w 2002 r. w Japonii na rzecz Hondy Fit. Teraz prześcignęły ją też hybrydy Toyota Aqua i Prius, bo Japończycy kupują pojazdy bardziej oszczędne.

Perspektywy krajowe są słabe, bo sprzedaż na całym rynku maleje wraz ze starzejącym się społeczeństwem. Sprzedaż Corolli wynosi zaledwie jedną czwartą z 400 tys. ze szczytowego roku 1973. Model ten jest jednak nadal dojną krową w Stanach, gdzie plasuje się na drugim miejscu w tym roku, za Toyotą Camry.

Japońska firma zaczęła jej sprzedaż 5 listopada 1966 r., od tamtej daty do końca września 2016 sprzedano na świecie 44,3 mln aut — limuzyn, kombi Corolla Fielder i innych wariantów.

Samochód dla mas

Pozostało 91% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana