Chińczycy zarabiają na Volvo

Kiedy ponad 5 lat temu chiński Geely kupował szwedzkie Volvo za 1,8 mld dolarów uważano, że to się nie może udać. Że marka silnie kojarzona ze Skandynawią „zostanie „popsuta”.

Publikacja: 18.02.2016 12:42

Chińczycy zarabiają na Volvo

Foto: Bloomberg

A produkcja zostanie przeniesiona do Chin, bo tam jest taniej. Bez tej inwestycji przyszłość Volvo była wtedy równie niepewna. I w Goeteborgu, gdzie nadal jest główna siedziba Volvo cały czas mówiono jedynie o cięciu kosztów.

We czwartek, 18 lutego Volvo car Corporation podało wyniki finansowe za 2015 rok- zyski wzrosły w porównaniu z rokiem 2014 ponad trzykrotnie do 6,62 mld koron szwedzkich ( 778 mln dolarów).

Rekordowa była także sprzedaż aut tej marki – bo przekroczyła pół miliona sztuk. Największe w historii również były przychody, które wyniosły 164 mld koron i były większe prawie o jedną piątą w porównaniu z 2014. Teraz prezes Volvo, Hakan Samuelsson nie ukrywa,że liczy na trzeci rekordowy rok, bo ma czym walczyć – nadal hitem jest SUV XC90, pierwsze auto, które od zera zostało zaprojektowane i i wyprodukowane po przejęciu przez Geely. Wiadomo,że rynek bardzo dobrze przyjął limuzynę S90, która ma za zadanie odebranie klientów BMW i Mercedesowi. Cel, jaki widzi przed sobą Samuelsson, to 800 tys. sprzedanych aut, co nadal jest niewiele w porównaniu z BMW,czy Mercedesem i Audi ale powoduje,że powoli kończy się totalna dominacja trzech wielkich marek .

W komentarzu do publikacji zeszłorocznych wyników Samuelsson zapowiedział,że producent wchodzi w kolejną fazę transformacji, którą ma ułatwić nowy model – V90 – najnowsze na rynku kombi w segmencie premium- auto widzieliśmy na razie tylko na zdjęciach,ale zostanie pokazane podczas zbliżającego się salonu samochodowego w Genewie. Ten model będzie dostępny także w wersji hybrydowej i na jednym doładowaniu z gniazdka, przy wykorzystaniu jedynie energii elektrycznej jest w stanie przejechać 50 km.

Takie plany zwiększenia sprzedaży i powodzenie zwłaszcza XC90 na rynku amerykańskim skłoniły Szwedów do budowy fabryki w Stanach Zjednoczonych. Inwestycje w nowe modele i fabrykę są zgodne z planem rozwojowym wartym 11 mld dol.

Chińsko-szwedzkiemu mariażowi Geely z Volvo 5 lat temu wróżono fatalnie. Krytycy sprzedaży Volvo uważali,że skończy się wywiezieniem technologii,że marka zostanie „zepsuta” i że w najlepszym razie powtórzy się zmarnowanie marki Saab. Tymczasem nic takiego się nie stało. Chińczycy dali rynek i pieniądze. jednocześnie uwierzyli,że wartość Volvo polega przede wszystkim na tym,że jest tak bardzo skandynawskie, zresztą na szwedzki rynku udział tej marki jest ponad 20-procentowy. Wtedy w 2010 roku sprzedaż Volvo wynosiła 335 tys. aut i spadała w tempie dwucyfrowym, a straty w ciągu ostatnich 2 lat poprzedzających tę transakcję sięgnęły 2,6 mld dol. Mówiono wtedy,że koszty są zbyt wysokie, bo praca w Szwecji kosztuje drogo, więc przeniesienie produkcji do Chin wydawało się logiczne. I że wtedy marka straci swoją nordycką atrakcyjność.

Nic z tych rzeczy. — Dla mnie Volvo jest tygrysem, który musi ukrywać się w swoim lesie. W żadnym wypadku nie wolno go przenosić do zoo. Serce tego tygrysa jest dla mnie w Szwecji i Belgii- powtarza od przejęcia Volvo prezes Geely,Li Shufu.

A Hakan Samuelsson właśnie w Goeteborgu, gdzie jest największa fabryka Volvo, przyjmuje nowych ludzi do pracy. Więcej ludzi będzie pracowało także w belgijskiej fabryce w Gandawie, gdzie produkowane są mniejsze modele.

A produkcja zostanie przeniesiona do Chin, bo tam jest taniej. Bez tej inwestycji przyszłość Volvo była wtedy równie niepewna. I w Goeteborgu, gdzie nadal jest główna siedziba Volvo cały czas mówiono jedynie o cięciu kosztów.

We czwartek, 18 lutego Volvo car Corporation podało wyniki finansowe za 2015 rok- zyski wzrosły w porównaniu z rokiem 2014 ponad trzykrotnie do 6,62 mld koron szwedzkich ( 778 mln dolarów).

Pozostało jeszcze 87% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana