Spór trwał kilka tygodni. Kooperanci wstrzymali dostawy tapicerki na fotele do golfów i passatów oraz metalowe elementy do skrzyni biegów. A ponieważ VW pracuje w systemie just-in-time (czyli „na styk”), to nie miał zapasów w magazynie i musiał zmniejszyć produkcję.
Car Trim i ES Automobilguss, które należą do holdingu Prevent DEV zareagowały protestem na odstąpienie VW od kontraktu o wartości 500 mln euro, który miał zacząć obowiązywać w styczniu 2017 r. i przygotowując się do niego rozpoczęły inwestycje. Dlatego domagały się od VW 58 mln euro odszkodowania- bo tyle na nie wydały.
Negocjacje, których wynikiem jest ugoda trwały ponad 20 godzin. Na razie nie są znane warunki ugody, którą obydwie strony potwierdziły we wtorek, 23 sierpnia . Ale szkody pozostały. Krótszy wymiar pracy objął już 28 tys. zatrudnionych u Volkswagena, w tym w największej fabryce w Wolfsburgu. Straty ponoszą też inni dostawcy VW, a w przypadku np Golfa jest ich ponad 500, ponieważ skoro zmniejszyła się produkcja, to i zapotrzebowanie na komponenty spadło.
Konflikt między VW a dostawcami wybuchł po tym, jak w wyniku koniecznych cięć po aferze spalinowej koncern wymógł na dostawcach potężne cięcia cen. Większość z nich w geście solidarności przystała na mniejszy zysk, natomiast postawił się Prevent, rodzinna bośniacka firma, która od 40 lat jest dostawcą VW. Spekuluje się na rynku, że gdyby tą firmą nadal kierował Nijaz Hastor, to konfliktu z VW by nie było. Ale zarządzanie w Prevencie przejęło dwóch jego synów, którzy postanowili postawić się Niemcom, ponieważ nastawieni są na zyski, które zaczęły gwałtownie spadać. Prevent zatrudnia 13 tys. osób, ma 36 fabryk w których produkuje odzież, fotele samochodowe i obicia do nich, inne komponenty motoryzacyjne a także wyposażenie do luksusowych jachtów.
Nijaz Hastor założył firmę Tvornica Automobila Sarajevo w końcu lat 1970. i produkował w niej komponenty do Volkswagenów. W 1988 roku przeniósł się do Wolfsburga i stamtąd zarządzał dostawami części ze Słowenii. Na początku lat 90. wykupił słoweńskich dostawców i stał się bezpośrednim dostawcą VW. Wtedy powstał Prevent z centralą w Sarajewie. Hastor stał się jednym z najważniejszych dostawców VW a w samych Niemczech przejął 2 firmy współpracujące z VW — właśnie Car Trim i ES Automobilguss.