Przedsiębiorcy nie skąpią na droższe samochody

Zakupy firm stały się głównym motorem tegorocznego wzrostu sprzedaży samochodów.

Publikacja: 30.12.2015 21:00

Volkswagen Passat jest jednym z ulubionym aut  polskich menedżerów. Nie zaszkodziła mu nawet afera z

Volkswagen Passat jest jednym z ulubionym aut polskich menedżerów. Nie zaszkodziła mu nawet afera ze spalinami

Foto: materiały prasowe

Listopad zakończył się wynikiem przeszło 35,3 tys. zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i dostawczych, o jedną czwartą lepszym niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Ale wzrostowy trend sprzedaży ciągnie się nieprzerwanie już od ośmiu miesięcy. Jak podaje Instytut Samar, sprzedaż nowych aut w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy wzrosła o 7,7 proc. w ujęciu rocznym i przekroczyła 364,5 tys. sztuk.

W czwartym kwartale przewagę firm w strukturze kupujących widać jeszcze lepiej niż na początku roku. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę, że w statystykach rejestracji spółki cywilne i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą klasyfikowane są po stronie klientów indywidualnych, to rzeczywisty udział tych ostatnich w całości sprzedawanych nowych samochodów stopniał do zaledwie jednej piątej.

To dzięki firmom dobrze sprzedają się w tym roku samochody droższe. W październiku sprzedaż marek premium podskoczyła o jedną trzecią rok do roku, podczas gdy marki popularne zanotowały 2,6-proc. spadek. Z kolei po jedenastu miesiącach marki popularne odnotowały wzrost wobec ubiegłego roku o niecałe 5 proc., podczas gdy dynamika wzrostu sprzedaży marek premium była przeszło czterokrotnie wyższa. W rezultacie te ostatnie wypracowały już 11-proc. udział w całym polskim rynku nowych samochodów osobowych.

Dzięki zakupom firmowym mocno rośnie branża leasingu.

Jednak zdaniem ekspertów, zwykły leasing finansowy będzie w tym segmencie tracił na znaczeniu. Coraz popularniejszy staje się długoterminowy wynajem, zastępujący inne formy finansowania aut firmowych. – Specyfiką polskiego rynku wynajmu długoterminowego jest bardzo dynamiczny rozwój, znacznie szybszy od tempa wzrostu PKB, czy sprzedaży nowych aut do firm – twierdzi Marek Małachowski, prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Obecnie już ponad jedna piąta nowych samochodów osobowych kupowanych przez firmy w Polsce jest użytkowanych w ramach wynajmu długoterminowego. – Ten rynek ma przed sobą perspektywę dynamicznego wzrostu jeszcze przez wiele lat – dodaje Michał Jankowski, dyrektor biura PZWLP.

Polski sektor Car Fleet Management rośnie stabilnie w tempie 7–10 proc. kwartał do kwartału, wypierając powoli m.in. kredyty bankowe. Forma finansowania, w której przedsiębiorca nie płaci całej wartości pojazdu, jak w przypadku tradycyjnego leasingu, jest bardzo wygodna. Pokrywa się koszty użytkowania samochodu oraz koszt jego zużycia w danym czasie. Natomiast zewnętrzna firma nie tylko dostarcza samochody, ale także serwisuje je, ubezpiecza, a później wymienia na nowe.

Wyraźnym trendem stały się zakupy samochodów hybrydowych dla flot. Tym bardziej że modele z takim rodzajem napędu można kupić w cenie diesla. Tymczasem hybrydy dają większe oszczędności zarówno na codziennej eksploatacji, jak i kosztach serwisowania.

Listopad zakończył się wynikiem przeszło 35,3 tys. zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i dostawczych, o jedną czwartą lepszym niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Ale wzrostowy trend sprzedaży ciągnie się nieprzerwanie już od ośmiu miesięcy. Jak podaje Instytut Samar, sprzedaż nowych aut w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy wzrosła o 7,7 proc. w ujęciu rocznym i przekroczyła 364,5 tys. sztuk.

W czwartym kwartale przewagę firm w strukturze kupujących widać jeszcze lepiej niż na początku roku. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę, że w statystykach rejestracji spółki cywilne i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą klasyfikowane są po stronie klientów indywidualnych, to rzeczywisty udział tych ostatnich w całości sprzedawanych nowych samochodów stopniał do zaledwie jednej piątej.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne