Przedsiębiorcy nie skąpią na droższe samochody

Zakupy firm stały się głównym motorem tegorocznego wzrostu sprzedaży samochodów.

Publikacja: 30.12.2015 21:00

Volkswagen Passat jest jednym z ulubionym aut  polskich menedżerów. Nie zaszkodziła mu nawet afera z

Volkswagen Passat jest jednym z ulubionym aut polskich menedżerów. Nie zaszkodziła mu nawet afera ze spalinami

Foto: materiały prasowe

Listopad zakończył się wynikiem przeszło 35,3 tys. zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i dostawczych, o jedną czwartą lepszym niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Ale wzrostowy trend sprzedaży ciągnie się nieprzerwanie już od ośmiu miesięcy. Jak podaje Instytut Samar, sprzedaż nowych aut w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy wzrosła o 7,7 proc. w ujęciu rocznym i przekroczyła 364,5 tys. sztuk.

W czwartym kwartale przewagę firm w strukturze kupujących widać jeszcze lepiej niż na początku roku. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę, że w statystykach rejestracji spółki cywilne i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą klasyfikowane są po stronie klientów indywidualnych, to rzeczywisty udział tych ostatnich w całości sprzedawanych nowych samochodów stopniał do zaledwie jednej piątej.

To dzięki firmom dobrze sprzedają się w tym roku samochody droższe. W październiku sprzedaż marek premium podskoczyła o jedną trzecią rok do roku, podczas gdy marki popularne zanotowały 2,6-proc. spadek. Z kolei po jedenastu miesiącach marki popularne odnotowały wzrost wobec ubiegłego roku o niecałe 5 proc., podczas gdy dynamika wzrostu sprzedaży marek premium była przeszło czterokrotnie wyższa. W rezultacie te ostatnie wypracowały już 11-proc. udział w całym polskim rynku nowych samochodów osobowych.

Dzięki zakupom firmowym mocno rośnie branża leasingu.

Jednak zdaniem ekspertów, zwykły leasing finansowy będzie w tym segmencie tracił na znaczeniu. Coraz popularniejszy staje się długoterminowy wynajem, zastępujący inne formy finansowania aut firmowych. – Specyfiką polskiego rynku wynajmu długoterminowego jest bardzo dynamiczny rozwój, znacznie szybszy od tempa wzrostu PKB, czy sprzedaży nowych aut do firm – twierdzi Marek Małachowski, prezes Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.

Obecnie już ponad jedna piąta nowych samochodów osobowych kupowanych przez firmy w Polsce jest użytkowanych w ramach wynajmu długoterminowego. – Ten rynek ma przed sobą perspektywę dynamicznego wzrostu jeszcze przez wiele lat – dodaje Michał Jankowski, dyrektor biura PZWLP.

Polski sektor Car Fleet Management rośnie stabilnie w tempie 7–10 proc. kwartał do kwartału, wypierając powoli m.in. kredyty bankowe. Forma finansowania, w której przedsiębiorca nie płaci całej wartości pojazdu, jak w przypadku tradycyjnego leasingu, jest bardzo wygodna. Pokrywa się koszty użytkowania samochodu oraz koszt jego zużycia w danym czasie. Natomiast zewnętrzna firma nie tylko dostarcza samochody, ale także serwisuje je, ubezpiecza, a później wymienia na nowe.

Wyraźnym trendem stały się zakupy samochodów hybrydowych dla flot. Tym bardziej że modele z takim rodzajem napędu można kupić w cenie diesla. Tymczasem hybrydy dają większe oszczędności zarówno na codziennej eksploatacji, jak i kosztach serwisowania.

Listopad zakończył się wynikiem przeszło 35,3 tys. zarejestrowanych nowych samochodów osobowych i dostawczych, o jedną czwartą lepszym niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Ale wzrostowy trend sprzedaży ciągnie się nieprzerwanie już od ośmiu miesięcy. Jak podaje Instytut Samar, sprzedaż nowych aut w ciągu pierwszych jedenastu miesięcy wzrosła o 7,7 proc. w ujęciu rocznym i przekroczyła 364,5 tys. sztuk.

W czwartym kwartale przewagę firm w strukturze kupujących widać jeszcze lepiej niż na początku roku. Jeśli natomiast wziąć pod uwagę, że w statystykach rejestracji spółki cywilne i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą klasyfikowane są po stronie klientów indywidualnych, to rzeczywisty udział tych ostatnich w całości sprzedawanych nowych samochodów stopniał do zaledwie jednej piątej.

Tu i Teraz
W Tychach rozpoczęto produkcję chińskiego auta, które kupisz w Europie, ale nie w Polsce
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA