Wzrośnie produkcja i sprzedaż samochodów

Pojawią się nowe, atrakcyjne formy finansowania zakupu dla klientów indywidualnych, ale na wzrost rynku będą pracować głównie firmy.

Publikacja: 26.12.2016 22:57

Wzrośnie produkcja  i sprzedaż samochodów

Foto: Bloomberg

Na polskim rynku motoryzacyjnym 2017 rok ma być od mijającego lepszy zarówno dla importerów, jak i producentów. Na wzrost sprzedaży w salonach ma wpływać głównie popyt klientów firmowych oraz wprowadzenie do oferty nowych modeli. Z kolei fabryki samochodów liczą na zwiększenie zamówień z zachodniej Europy. Ma to być również rok dalszego zwiększania produkcji w polskich zakładach części i komponentów dla producentów aut. W rezultacie należy się spodziewać kolejnego roku ze wzrostem eksportu całego przemysłu motoryzacyjnego.

Z raportu MotoBarometr 2016 przygotowanego przez firmę Exact Systems wynika, że przedstawiciele branży motoryzacyjnej w Polsce są bardzo optymistyczni w swoich prognozach. Aż 68 proc. badanych przedstawicieli sektora produkcji spodziewa się jej wzrostu w najbliższych miesiącach. To najlepszy wynik, od kiedy badanie jest prowadzone. – Spodziewamy się, że liczba wyprodukowanych samochodów w przyszłym roku zwiększy się o 7–9 proc. r./r., przede wszystkim za sprawą dostawczego modelu Volkswagena z nowej fabryki we Wrześni – mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems.

W 2017 r. wzrostu produkcji spodziewa się także Fiat w Tychach. Według zarządu FCA Poland miałaby ona sięgnąć 273 tys. aut, podczas gdy na ten rok przewiduje wyprodukowanie 268,5 tys. samochodów. Dobre prognozy ma również fabryka Opla w Gliwicach za sprawą dużego popytu na nową astrę. Od debiutu rynkowego Opel otrzymał już na ten model ponad 320 tys. zamówień.

Ruch w salonach

Astra będzie także wspierać sprzedaż Opla w Polsce, choć General Motors Poland (GMP) mocno liczy na przyciągnięcie klientów do salonów także przyszłorocznymi nowościami w gamie marki. Najważniejszymi premierami będą nowa Insignia oraz dwa zupełnie nowe modele: Crossovery Crossland X i Grandland X. – Dzięki tym premierom jeszcze bardziej wzmocnimy naszą ofertę produktową oraz wejdziemy w nowe bardzo modne segmenty rynku – zapowiada Wojciech Mieczkowski, dyrektor generalny GMP.

Wzrost udziału w rynku zakłada na przyszły rok Hyundai Motor Poland (HMP). Koreańska marka chce to osiągnąć m.in. dzięki wprowadzeniu na rynek z początkiem roku nowej generacji kompaktowego i30. W drugiej połowie roku pojawi się nowy SUV, ponadto uzupełniona zostanie gama ekologicznego modelu Ioniq o wersję z napędem hybrydowym Plug-In. – Będzie to jedyny na rynku polskim model samochodu dostępny z trzema alternatywnymi rodzajami napędu ekologicznego – twierdzi Leszek Płonka, dyrektor zarządzający HMP.

Popyt na ekologię

Ekologiczne napędy mają w 2017 r. ciągnąć w górę wyniki sprzedażowe Toyoty. Już mijający rok Toyota Motor Poland (TMP) zakończy sprzedażą ponad 9 tys. hybryd, tj. wynikiem o 130 proc. lepszym niż rok temu. W roku przyszłym tempo sprzedaży ma zwiększyć nowy model C-HR, którego sprzedaż na dobre ruszy w połowie stycznia, a 70 proc. ma stanowić wersja hybrydowa. Według Jacka Pawlaka, prezesa TMP, 2017 r. będzie stał pod znakiem spadku sprzedaży aut z silnikami Diesla. – Zarówno regulacje podatkowe, tj. dyskutowane zmiany w akcyzie w kierunku wspierania sprzedaży aut niskoemisyjnych, jak i zbliżające się w 2018 roku bardzo restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6.2 spowodują wyparcie tej starej i rakotwórczej technologii – uważa Pawlak.

Przyszły rok przyniesie także dalszy wzrost sprzedaży na rynku samochodów używanych. Choć na razie brak jest pewności co do skutków nadchodzących zmian dotyczących podatku akcyzowego, rynek wtórny będzie miał się całkiem dobrze. Należy się spodziewać wzrostu znaczenia tzw. programów importerskich, w ramach których w salonach dilerskich oferowane są używane auta z udokumentowaną historią i sprawdzonym stanem technicznym. Jednym z nich jest program Grupy Volkswagena – Das WeltAuto. Samochody z takim certyfikatem przechodzą 117-punktowy test kontrolny, mogą mieć nie więcej niż 7 lat i 150 tys. km przebiegu. Zdaniem Piotra Śniedziewskiego, specjalisty ds. wsparcia sprzedaży samochodów używanych Das WeltAuto, kluczowym wyzwaniem, przed którym staną podmioty sprzedające samochody używane, będzie dostarczenie oferty spełniającej oczekiwania klientów pod względem produktowym i jakościowym. – Spodziewamy się dalszego wzrostu zainteresowania sprofesjonalizowanymi salonami sprzedającymi auta używane, działającymi na podobnych zasadach jak Das WeltAuto. Dla marki Das WeltAuto rok 2017 będzie okresem dalszego rozwoju oferty oraz jakości obsługi całego procesu zakupowego – mówi Śniedziewski.

2017 r. przyniesie poszerzenie oferty finansowania zakupu samochodów dla klientów indywidualnych. Coraz więcej aut będzie kupowanych w ramach produktów finansowych przypominających długoterminowy wynajem.

Obecny rok niezły, ale wyniki osłabia reeksport

Po 11 miesiącach 2016 r. liczba rejestracji aut osobowych sięgnęła 372,5 tys. sztuk. To ponad 17 proc. (przeszło 54,7 tys. aut) więcej niż w tym samym czasie przed rokiem. Eksperci z branży motoryzacyjnej szacują, że sprzedaż samochodów osobowych powinna w tym roku przekroczyć poziom 400 tys. sztuk. Ale do znaczącej poprawy na rynku jest jeszcze daleko. Wciąż duży pozostaje reeksport, który w listopadzie wyniósł prawie 9 proc., co obniża rzeczywisty napływ nowych aut na polskie drogi. Mamy także bardzo niski wskaźnik chłonności rynku: 8,8 szt. zarejestrowanych samochodów na 1 tys. mieszkańców (w Czechach wynosi 20,9, a średnia europejska to 25,8) plasuje nas dopiero na 23. pozycji europejskiego rankingu.

Na polskim rynku motoryzacyjnym 2017 rok ma być od mijającego lepszy zarówno dla importerów, jak i producentów. Na wzrost sprzedaży w salonach ma wpływać głównie popyt klientów firmowych oraz wprowadzenie do oferty nowych modeli. Z kolei fabryki samochodów liczą na zwiększenie zamówień z zachodniej Europy. Ma to być również rok dalszego zwiększania produkcji w polskich zakładach części i komponentów dla producentów aut. W rezultacie należy się spodziewać kolejnego roku ze wzrostem eksportu całego przemysłu motoryzacyjnego.

Pozostało 89% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera