Jaguar podjeżdża coraz bliżej

Polska nadal walczy o inwestycję Jaguara. W Ministerstwie Gospodarki odbyła się 6. runda negocjacji między właścicielem Jaguar Group, indyjskim koncernem TATA, i przedstawicielami rządu.

Publikacja: 06.07.2015 15:18

Rozmowy z indyjską firmą zapowiedział w ostatni piątek wicepremier- minister gospodarki, Janusz Piechociński. – To są negocjacje. Nie będzie żadnego komunikatu – powiedziała „Rzeczpospolitej” rzeczniczka resortu, Danuta Ryszkowska-Grabowska.

„Nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji co do wyboru lokalizacji, a Europa jest dla nas atrakcyjną opcją,chociaż jest tylko jedną z rozważanych lokalizacji na świecie. W dalszym ciągu rozpatrujemy i oceniamy inne potencjalne możliwości w celu zwiększenia naszej bazy produkcyjnej” – napisał w oświadczeniu Jaguar Land Rover.

Nieoficjalnie wiadomo, że na liście potencjalnych lokalizacji zostały już tylko dwa kraje – Słowacja i Polska.

W przypadku naszego kraju oferta dotyczy legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, konkretnie działki w podstrefie Środa Śląska. Jako alternatywna możliwość oferowane jest legnickie lotnisko, a żeby zaoferować Jaguarowi taki wybór Urząd Lotnictwa Cywilnego wykreślił te tereny z lotniczego rejestru.

Legnicki ratusz także odmawia jakichkolwiek komentarzy.

Gra idzie o ogromne pieniądze – 1,85 mld dolarów, czyli ok 7 mld złotych. Ma tam zostać stworzonych 6 tysięcy miejsc pracy przy produkcji od 2019 roku 350 tys. aut rocznie. W tym celu firma poszukuje terenu o powierzchni 300-50 ha.

Grupa Jaguara produkuje oprócz luksusowych limuzyn także terenowe land rovery oraz SUVy range rovery, którymi jeździ m.in brytyjska rodzina królewska.

Teraz TATA, który od 5 lat nieustannie zwiększa produkcję aut, przymierza się do wprowadzenia na taśmy tańszego modelu limuzyny, Jaguara XE, oraz land rovera discovery sport. Dlatego jest mu potrzebna nowa fabryka.

Polska przebija Słowację pod względem kosztów pracy. W naszym kraju godzina  pracownika w przemyśle kosztuje 8,4 euro, w Czechach, które już odpadły z konkurencji – 9,1 euro, a na Słowacji, gdzie motoryzacja jest główną siłą napędową gospodarki, 10,57. Ten kraj ma jednak tę przewagę, że już wstąpił do strefy euro, więc ryzyko kursowe jest mniejsze, niż w Polsce.

Grupa Jaguara ma już na świecie 5 fabryk – 3 w Wlk. Brytanii oraz po jednej w Indiach i Chinach. W 2014 roku wyprodukowała w nich 462,7 tys. aut. W tym roku planuje premiery pięciu nowych modeli. Jak na razie największym motoryzacyjnym inwestorem w Polsce pozostaje Fiat Chrysler Automobiles (dawniej Fiat) z kwotą 11 mld zł.

Rozmowy z indyjską firmą zapowiedział w ostatni piątek wicepremier- minister gospodarki, Janusz Piechociński. – To są negocjacje. Nie będzie żadnego komunikatu – powiedziała „Rzeczpospolitej” rzeczniczka resortu, Danuta Ryszkowska-Grabowska.

„Nie podjęliśmy jeszcze ostatecznej decyzji co do wyboru lokalizacji, a Europa jest dla nas atrakcyjną opcją,chociaż jest tylko jedną z rozważanych lokalizacji na świecie. W dalszym ciągu rozpatrujemy i oceniamy inne potencjalne możliwości w celu zwiększenia naszej bazy produkcyjnej” – napisał w oświadczeniu Jaguar Land Rover.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?