Czarny Piątek: promocje zmniejszą liczbę aut na placu

Producenci samochodów w USA nasilali przed końcem listopada promocje, aby zmniejszyć duże zapasy aut czekających na klientów i uspokoić inwestorów co do popytu konsumenckiego

Publikacja: 24.11.2016 18:19

Czarny Piątek: promocje zmniejszą liczbę aut na placu

Foto: Bloomberg

Wielka trójka z Detroit potrzebuje mocnego uderzenia, bo ma dużą liczbę niesprzedanych limuzyn, aut kompaktowych i sportowych, gdyż klienci wolą wersje sportowo-użytkowe i furgonetki. Akcje General Motors, Forda i Fiata Chryslera raczej zniżkują, co niepokoi inwestorów, że 6-letni boom sprzedaży w Stanach dobiega końca, a utrzymanie poziomu sprzedaży będzie wymagać dużego cięcia cen. – Widzimy, że warunki cenowe pogorszyły się, rabaty rosły – stwierdził prezes Forda, Mark Fields; przewiduje, że sprzedaż w listopadzie i grudniu będzie podobna do ubiegłorocznej, która dała 17,9 mln sztuk w skali rocznej.

Ford zaczął promocje z okazji Czarnego Piątku (25.11.) już na początku listopada, po ogłoszeniu, że w październiku zmniejszył o sprzedaż o 11,7 proc. Rywali zrobili podobnie. Marka furgonetek GMC promuje te piątek (Black Friday All Month Long”) od miesiąca, a rabaty dochodzą do 20 proc..

Producenci aut luksusowych dołączają zwykle w grudniu. Lexus zaczął sondować rynek doroczną kampanią „December to Remember” (Grudzień do zapamiętania) przed świętem Dziękczynienia, oferując 5-letnie pożyczki ze stopą 0,9 proc. albo rabat 1000 dolarów na kompaktowy sedan IS 300 .

GM zaczął w tym tygodniu proponować niższe ceny sportowych Chevrolet Corvette za pośrednictwem detalisty Costco Wholesale, piewrszy raz w przypadku tego modelu. Na początku miesiąca producent miał na placu auta na 122 dni sprzedaży, o 51 proc. więcej niż przed rokiem, niemal dwukrotnie więcej od idealnego poziomu – wynika z danych „Automotive News”.

Globalne podejście

Podobnie jak różne sieci handlowe, producenci samochodów wykorzystują świąteczne promocje dla zwiększania sprzedaży w ostatnich 2 miesiącach roku, przykładem Wal-Mart Stores, Target i Amazona. Koncepcja zimowej wyprzedaży rozchodzi się po świecie. W Chinach zachęcano do kupowania w Dniu Singli 11 listopada, na wyspach brytyjskich atrakcyjniejsza sprzedaż z okazji Czarnego Piątku pojawiła się 6 lat temu.

Producenci aut ogłoszą wyniki listopada 1 grudnia, analitycy liczą na lepszy wynik niż rok temu. Roczny wskaźnik może jednak zmaleć do 17,7 mln sztuk – według WardsAuto. W listopadzie 2015 wyniósł 18,25 mln. Zasadniczym czynnikiem sprzyjającym producentom jest zaawansowany wiek pojazdów, średnio mają po 11,6 lat, a amerykańska flota liczy 264 mln sztuk. Nie wiadomo, jak dużych rabatów udzielą producenci w najbliższych tygodniach.

Dane firmy JD Power o rabatach na nowe pojazdy świadczą, że średnie w General Motors wzrosty o 1 proc. w październiku wobec września do 4700 dolarów na auto, rabaty Forda zmalały o 10,6 proc. do 4400 dolarów, w FCA nie zmieniły się i wynosiły 4920 dolarów. Ten ostatni koncern dawał jednak opust 7800 dolarów lub więcej na flagową furgonetkę Ram 1500.

Jednocześnie wielcy z Detroit zmniejszają produkcję, zapowiedziały to GM i Ford. GM ogłosił o zmniejszeniu załogi o 2 tys. ludzi w dwóch fabrykach, produkujących różne modele, Ford rozstanie się z częścią na pewien czas.

Wielka trójka z Detroit potrzebuje mocnego uderzenia, bo ma dużą liczbę niesprzedanych limuzyn, aut kompaktowych i sportowych, gdyż klienci wolą wersje sportowo-użytkowe i furgonetki. Akcje General Motors, Forda i Fiata Chryslera raczej zniżkują, co niepokoi inwestorów, że 6-letni boom sprzedaży w Stanach dobiega końca, a utrzymanie poziomu sprzedaży będzie wymagać dużego cięcia cen. – Widzimy, że warunki cenowe pogorszyły się, rabaty rosły – stwierdził prezes Forda, Mark Fields; przewiduje, że sprzedaż w listopadzie i grudniu będzie podobna do ubiegłorocznej, która dała 17,9 mln sztuk w skali rocznej.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana