Czarny Piątek: promocje zmniejszą liczbę aut na placu

Producenci samochodów w USA nasilali przed końcem listopada promocje, aby zmniejszyć duże zapasy aut czekających na klientów i uspokoić inwestorów co do popytu konsumenckiego

Publikacja: 24.11.2016 18:19

Czarny Piątek: promocje zmniejszą liczbę aut na placu

Foto: Bloomberg

Wielka trójka z Detroit potrzebuje mocnego uderzenia, bo ma dużą liczbę niesprzedanych limuzyn, aut kompaktowych i sportowych, gdyż klienci wolą wersje sportowo-użytkowe i furgonetki. Akcje General Motors, Forda i Fiata Chryslera raczej zniżkują, co niepokoi inwestorów, że 6-letni boom sprzedaży w Stanach dobiega końca, a utrzymanie poziomu sprzedaży będzie wymagać dużego cięcia cen. – Widzimy, że warunki cenowe pogorszyły się, rabaty rosły – stwierdził prezes Forda, Mark Fields; przewiduje, że sprzedaż w listopadzie i grudniu będzie podobna do ubiegłorocznej, która dała 17,9 mln sztuk w skali rocznej.

Ford zaczął promocje z okazji Czarnego Piątku (25.11.) już na początku listopada, po ogłoszeniu, że w październiku zmniejszył o sprzedaż o 11,7 proc. Rywali zrobili podobnie. Marka furgonetek GMC promuje te piątek (Black Friday All Month Long”) od miesiąca, a rabaty dochodzą do 20 proc..

Producenci aut luksusowych dołączają zwykle w grudniu. Lexus zaczął sondować rynek doroczną kampanią „December to Remember” (Grudzień do zapamiętania) przed świętem Dziękczynienia, oferując 5-letnie pożyczki ze stopą 0,9 proc. albo rabat 1000 dolarów na kompaktowy sedan IS 300 .

GM zaczął w tym tygodniu proponować niższe ceny sportowych Chevrolet Corvette za pośrednictwem detalisty Costco Wholesale, piewrszy raz w przypadku tego modelu. Na początku miesiąca producent miał na placu auta na 122 dni sprzedaży, o 51 proc. więcej niż przed rokiem, niemal dwukrotnie więcej od idealnego poziomu – wynika z danych „Automotive News”.

Globalne podejście

Podobnie jak różne sieci handlowe, producenci samochodów wykorzystują świąteczne promocje dla zwiększania sprzedaży w ostatnich 2 miesiącach roku, przykładem Wal-Mart Stores, Target i Amazona. Koncepcja zimowej wyprzedaży rozchodzi się po świecie. W Chinach zachęcano do kupowania w Dniu Singli 11 listopada, na wyspach brytyjskich atrakcyjniejsza sprzedaż z okazji Czarnego Piątku pojawiła się 6 lat temu.

Producenci aut ogłoszą wyniki listopada 1 grudnia, analitycy liczą na lepszy wynik niż rok temu. Roczny wskaźnik może jednak zmaleć do 17,7 mln sztuk – według WardsAuto. W listopadzie 2015 wyniósł 18,25 mln. Zasadniczym czynnikiem sprzyjającym producentom jest zaawansowany wiek pojazdów, średnio mają po 11,6 lat, a amerykańska flota liczy 264 mln sztuk. Nie wiadomo, jak dużych rabatów udzielą producenci w najbliższych tygodniach.

Dane firmy JD Power o rabatach na nowe pojazdy świadczą, że średnie w General Motors wzrosty o 1 proc. w październiku wobec września do 4700 dolarów na auto, rabaty Forda zmalały o 10,6 proc. do 4400 dolarów, w FCA nie zmieniły się i wynosiły 4920 dolarów. Ten ostatni koncern dawał jednak opust 7800 dolarów lub więcej na flagową furgonetkę Ram 1500.

Jednocześnie wielcy z Detroit zmniejszają produkcję, zapowiedziały to GM i Ford. GM ogłosił o zmniejszeniu załogi o 2 tys. ludzi w dwóch fabrykach, produkujących różne modele, Ford rozstanie się z częścią na pewien czas.

Wielka trójka z Detroit potrzebuje mocnego uderzenia, bo ma dużą liczbę niesprzedanych limuzyn, aut kompaktowych i sportowych, gdyż klienci wolą wersje sportowo-użytkowe i furgonetki. Akcje General Motors, Forda i Fiata Chryslera raczej zniżkują, co niepokoi inwestorów, że 6-letni boom sprzedaży w Stanach dobiega końca, a utrzymanie poziomu sprzedaży będzie wymagać dużego cięcia cen. – Widzimy, że warunki cenowe pogorszyły się, rabaty rosły – stwierdził prezes Forda, Mark Fields; przewiduje, że sprzedaż w listopadzie i grudniu będzie podobna do ubiegłorocznej, która dała 17,9 mln sztuk w skali rocznej.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Partnera
Polska ma ogromny potencjał jeśli chodzi o samochody elektryczne