Znów rośnie popyt na nowe autobusy

Przewoźnicy coraz bardziej interesują się pojazdami z ekologicznym napędem na prąd i na gaz.

Publikacja: 15.11.2015 21:00

Solarisy pojawiły się w Warszawie

Solarisy pojawiły się w Warszawie

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Polski rynek autobusów znowu się rozpędza. Po trzech miesiącach spadków ubiegły miesiąc wreszcie przyniósł wzrost rejestracji nowych pojazdów. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżowej firmy analitycznej JMK wynika, że w pierwszych dziesięciu miesiącach roku krajowi przewoźnicy kupili 1346 nowych autobusów, o 11 proc. więcej niż w takim samym czasie przed rokiem.

W samym październiku rejestracje zwiększyły się w ujęciu rocznym o prawie 8 proc. co – jak twierdzą analitycy – kończy negatywny trend zapoczątkowany w końcu wakacji.

– Jest niemal pewne, że rynek utrzyma do końca roku dodatni bilans i będziemy mieli kolejny rok na plusie – prognozuje PZPM.

Wzrost zakupów firm przewozowych szczególnie widoczny jest w kategorii mini, która w okresie od stycznia do końca października powiększyła stan posiadania o 552 autobusów, czyli o jedną czwartą więcej niż rok temu. Atutem tego rodzaju pojazdów jest cena kilkakrotnie niższa od autobusu „normalnych” rozmiarów oraz zużycie paliwa na poziomie samochodu terenowego.

Część zakupów jest wspierana przez PFRON dotujący pojazdy przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych. Autobusy mini kupują najczęściej prywatni przedsiębiorcy. Liderem marek w tym segmencie pozostaje Mercedes-Benz, który zagarnął już przeszło trzy czwarte rynku.

W październiku zwiększyły się zakupy autobusów miejskich, choć dane skumulowane liczone od stycznia pokazują względem ubiegłego roku minimalny spadek. Największe zakupy zrobiła Warszawa, gdzie pojawiły się m.in. Solbusy zasilane gazem, elektryczne Solarisy Urbino 12 oraz Autosany.

Kolejne miasta ze sporymi tegorocznymi dostawami autobusów miejskich to Wrocław oraz Gdynia.

Liderem segmentu jest Solaris z Bolechowa pod Poznaniem mający przeszło jedną trzecią rynku. Drugi w tym rankingu jest MAN, a trzecie miejsce zajmuje czeska marka SOR, która mocno widoczna jest zwłaszcza w prywatnych firmach przewozowych na Śląsku.

Bardzo dobre wyniki notuje teraz segment autokarów turystycznych, gdzie popyt na przestrzeni roku mocno falował. Jednak ostatecznie dotychczasowa sprzedaż na poziomie 261 sztuk okazała się najlepszym wynikiem w ciągu ostatnich sześciu lat.

Największym popytem cieszyła się Setra, kolejne miejsca zajęły Mercedes-Benz i Scania.

Gorzej niż przed rokiem wygląda sytuacja w grupie autobusów międzymiastowych – zakupy spadły o prawie jedną piątą, do 75 pojazdów. Kontrakty realizują głównie firmy inwestujące w tabor do przewozów pracowniczych oraz przewoźnicy regionalni.

W tym roku widać rosnące zainteresowanie przewoźników autobusami z ekologicznym napędem. W miastach pojawiać się będzie coraz więcej autobusów elektrycznych. W ubiegłym tygodniu wrocławska fabryka Volvo ogłosiła, że jest gotowa do seryjnej produkcji elektrycznego modelu 7900 Electric.

– To dla nas bardzo ważny krok na drodze do zrównoważonego transportu przyszłości – oznajmił prezes Volvo Buses, Hakan Agnevall.

Coraz więcej elektrycznych autobusów produkuje także Solaris.

Polski rynek autobusów znowu się rozpędza. Po trzech miesiącach spadków ubiegły miesiąc wreszcie przyniósł wzrost rejestracji nowych pojazdów. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżowej firmy analitycznej JMK wynika, że w pierwszych dziesięciu miesiącach roku krajowi przewoźnicy kupili 1346 nowych autobusów, o 11 proc. więcej niż w takim samym czasie przed rokiem.

W samym październiku rejestracje zwiększyły się w ujęciu rocznym o prawie 8 proc. co – jak twierdzą analitycy – kończy negatywny trend zapoczątkowany w końcu wakacji.

Pozostało 80% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana