Polski rynek autobusów znowu się rozpędza. Po trzech miesiącach spadków ubiegły miesiąc wreszcie przyniósł wzrost rejestracji nowych pojazdów. Z danych Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM) i branżowej firmy analitycznej JMK wynika, że w pierwszych dziesięciu miesiącach roku krajowi przewoźnicy kupili 1346 nowych autobusów, o 11 proc. więcej niż w takim samym czasie przed rokiem.
W samym październiku rejestracje zwiększyły się w ujęciu rocznym o prawie 8 proc. co – jak twierdzą analitycy – kończy negatywny trend zapoczątkowany w końcu wakacji.
– Jest niemal pewne, że rynek utrzyma do końca roku dodatni bilans i będziemy mieli kolejny rok na plusie – prognozuje PZPM.
Wzrost zakupów firm przewozowych szczególnie widoczny jest w kategorii mini, która w okresie od stycznia do końca października powiększyła stan posiadania o 552 autobusów, czyli o jedną czwartą więcej niż rok temu. Atutem tego rodzaju pojazdów jest cena kilkakrotnie niższa od autobusu „normalnych” rozmiarów oraz zużycie paliwa na poziomie samochodu terenowego.
Część zakupów jest wspierana przez PFRON dotujący pojazdy przeznaczone do przewozu osób niepełnosprawnych. Autobusy mini kupują najczęściej prywatni przedsiębiorcy. Liderem marek w tym segmencie pozostaje Mercedes-Benz, który zagarnął już przeszło trzy czwarte rynku.