Dobry rok francuskich opon

Grupa Michelin zarobiła w minionym roku na czysto o 43 proc. więcej niż rok wcześniej. Ma w tym udział także polska fabryka grupy – zakłady w Olsztynie.

Publikacja: 15.02.2017 11:23

Dobry rok francuskich opon

Foto: Bloomberg

Michelin podał wyniki za 2016 r. Zysk operacyjny był na poziomie 2,69 mld euro (2,57 mld rok wcześniej), co przełożyło się na zysk netto w wysokości przeszło 1,6 mld euro – o ponad 43 proc. wyższy niż w roku 2015.

Spółka zanotowała także wzrost marży operacyjnej na działalności bieżącej na poziomie 12,9 proc. (12,2 proc. rok wcześniej). Nakłady inwestycyjne (z wyłączeniem przejęć) były nieco wyższe – 1,811 mld euro (wobec 1,804 w 2015 r). Spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 3,25 euro na akcję.

Średni wzrost sprzedaży dla wszystkich linii produktowych (opony do samochodów osobowych i dostawczych, opony do ciężarówek oraz specjalistyczne) wyniósł 2,1 proc. To wskaźnik przewyższający średnie tempo wzrostu całego rynku.

Najlepiej sprzedawały się opony do samochodów osobowych i dostawczych. Grupa zanotowała wzrost średnio o 3 proc. – głównie dzięki sukcesom ubiegłorocznych nowości produktowych. Wzrosty sprzedaży opon zarówno na pierwsze wyposażenie jak i na wymianę nastąpiły na wszystkich rynkach, za wyjątkiem Ameryki Południowej.

Rynek opon do ciężarówek znajdował się w ubiegłym roku w stagnacji. W tym kontekście średni wzrost sprzedaży w tym segmencie na poziomie 1 proc. uznać należy za satysfakcjonujący. Największe wzrosty zanotowano w Europie, natomiast największe tendencje spadkowe zaobserwowano w Ameryce Południowej i Północnej.

Rynki opon specjalistycznych, rolniczych i przemysłowych cechowało w roku 2016 spowolnienie, co przełożyło się na 1 proc. spadek sprzedaży w tym segmencie, jednak spółce udało się utrzymać swój udział rynkowy w tych liniach produktowych.

W tym roku szefowie Michelina spodziewają się utrzymania tendencji rynkowych 2016 r. Oczekiwany jest wzrost cen surowców, który przełoży się na konieczność takiego zarządzania polityką cenową, aby utrzymać dotychczasowe marże.

– W obecnej sytuacji rynkowej celem Grupy Michelin jest utrzymanie sprzedaży na poziomie globalnych trendów rynkowych, utrzymanie zysku operacyjnego w wysokości równej bądź wyższej niż w roku ubiegłym, uzyskanie na koniec roku wolnych środków pieniężnych w wysokości ponad 900 mln euro – podaje Grupa w komunikacie.

Michelin podał wyniki za 2016 r. Zysk operacyjny był na poziomie 2,69 mld euro (2,57 mld rok wcześniej), co przełożyło się na zysk netto w wysokości przeszło 1,6 mld euro – o ponad 43 proc. wyższy niż w roku 2015.

Spółka zanotowała także wzrost marży operacyjnej na działalności bieżącej na poziomie 12,9 proc. (12,2 proc. rok wcześniej). Nakłady inwestycyjne (z wyłączeniem przejęć) były nieco wyższe – 1,811 mld euro (wobec 1,804 w 2015 r). Spółka planuje wypłatę dywidendy w wysokości 3,25 euro na akcję.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana