Branża motoryzacyjna to jedna z eksportowych specjalizacji polskiej gospodarki. A strategiczną – obok części i komponentów – specjalizacją w motoryzacji jest eksport autobusów. Polska należy w nim do europejskich liderów. To z jednej strony zasługa ulokowanych nad Wisłą zakładów produkcyjnych wielkich koncernów: Volvo we Wrocławiu, MAN-a w Starachowicach i Scanii w Słupsku. Z drugiej – efekt szybkiego rozwoju polskich producentów, głównie Solarisa, a ostatnio też Ursusa.
Solaris znalazł się nawet na drugim miejscu opracowanego przez Bank Zachodni WBK zestawienia top 30 największych producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem. Z analizy wywiadowni gospodarczej Bisnode, która opracowała dane do top 30, wynika, że blisko 70 proc. firm z branży produkcji autobusów jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej, z czego 55,4 proc. w bardzo dobrej. – Na tle innych sektorów to świetny wynik i dowód, że branża motoryzacyjna umacnia pozycję w polskiej gospodarce – mówi Tomasz Starzyk z Bisnode.
Prestiżowe nagrody
Atutem eksportowanych z Polski autobusów jest ich innowacyjność. W ostatni poniedziałek nowy model Solaris Urbino 12 electric został nagrodzony przez popularne czasopismo branżowe „Busplaner” tytułem „Innowacja roku 2018″. Wyróżnienie przyznano w kategorii transport publiczny za wkład w rozwój elektromobilności na rynku niemieckim. Jak podaje InfoBus.pl, autobusowy serwis w portalu TransInfo.pl, za wyborem Solarisa przemawiał wygrany przez polskiego producenta kontrakt na dostawę autobusów elektrycznych do Fürth oraz Norymbergi. W obu tych miastach będą to pierwsze autobusy bezemisyjne. Solaris już po raz trzeci został laureatem nagrody „Innowacja roku”; wcześniej otrzymał ją model Solaris Urbino 18 Hybrid z szeregowym systemem hybrydowym wyposażonym w baterie, superkondensatory oraz zewnętrzny system ładowania, a także pierwszy elektryczny Solaris Urbino zaprezentowany w 2011 roku.
Innowacyjne autobusy produkuje i eksportuje także wrocławska fabryka Volvo Buses. W zakładzie powstają autobusy miejskie, a także międzymiastowe i turystyczne, dostarczane do przewoźników w całej Europie. Dużą część produkcji stanowią pojazdy z napędem alternatywnym. W ostatnim czasie 90 elektrycznych hybryd Volvo zostało dostarczonych do Belgii. Wrocławska fabryka otrzymała także zamówienia z Luksemburga, Niemiec i Szwecji. Z kolei we wrześniu zakład dostał zamówienie z Norwegii na dostawę 25 autobusów z napędem wyłącznie elektrycznym. W sumie Volvo dostarczyło operatorom transportu już ponad 3,5 tys. zelektryfikowanych autobusów.
Na prąd i olej roślinny
W drugiej połowie października podczas Międzynarodowych Targów Autobusowych Busworld w belgijskim Kortrijk został zaprezentowany najnowszy elektryczny autobus fabryki: nowy model 7900 Electric. Jego zużycie energii ma być o 80 proc. niższe niż w porównywalnym pojeździe napędzanym silnikiem Diesla. Z kolei we Francji testowana jest elektryczna hybryda wrocławskiego Volvo, której napęd to połączenie technologii szybkiego ładowania akumulatorów z zasilaniem biopaliwem HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), czyli olejem roślinnym poddanym hydrolizie.