Eksportowym przebojem autobusy

W opracowanym przez Bank Zachodni WBK rankingu top 30 największych polskich producentów z branży motoryzacyjnej drugie miejsce zajął Solaris.

Publikacja: 07.12.2017 21:00

Autobusy Solarisa można spotkać na ulicach wielu europejskich miast.

Autobusy Solarisa można spotkać na ulicach wielu europejskich miast.

Foto: materiały prasowe

Branża motoryzacyjna to jedna z eksportowych specjalizacji polskiej gospodarki. A strategiczną – obok części i komponentów – specjalizacją w motoryzacji jest eksport autobusów. Polska należy w nim do europejskich liderów. To z jednej strony zasługa ulokowanych nad Wisłą zakładów produkcyjnych wielkich koncernów: Volvo we Wrocławiu, MAN-a w Starachowicach i Scanii w Słupsku. Z drugiej – efekt szybkiego rozwoju polskich producentów, głównie Solarisa, a ostatnio też Ursusa.

Solaris znalazł się nawet na drugim miejscu opracowanego przez Bank Zachodni WBK zestawienia top 30 największych producentów z branży motoryzacyjnej z większościowym polskim kapitałem. Z analizy wywiadowni gospodarczej Bisnode, która opracowała dane do top 30, wynika, że blisko 70 proc. firm z branży produkcji autobusów jest w bardzo dobrej i dobrej kondycji finansowej, z czego 55,4 proc. w bardzo dobrej. – Na tle innych sektorów to świetny wynik i dowód, że branża motoryzacyjna umacnia pozycję w polskiej gospodarce – mówi Tomasz Starzyk z Bisnode.

Prestiżowe nagrody

Atutem eksportowanych z Polski autobusów jest ich innowacyjność. W ostatni poniedziałek nowy model Solaris Urbino 12 electric został nagrodzony przez popularne czasopismo branżowe „Busplaner” tytułem „Innowacja roku 2018″. Wyróżnienie przyznano w kategorii transport publiczny za wkład w rozwój elektromobilności na rynku niemieckim. Jak podaje InfoBus.pl, autobusowy serwis w portalu TransInfo.pl, za wyborem Solarisa przemawiał wygrany przez polskiego producenta kontrakt na dostawę autobusów elektrycznych do Fürth oraz Norymbergi. W obu tych miastach będą to pierwsze autobusy bezemisyjne. Solaris już po raz trzeci został laureatem nagrody „Innowacja roku”; wcześniej otrzymał ją model Solaris Urbino 18 Hybrid z szeregowym systemem hybrydowym wyposażonym w baterie, superkondensatory oraz zewnętrzny system ładowania, a także pierwszy elektryczny Solaris Urbino zaprezentowany w 2011 roku.

Innowacyjne autobusy produkuje i eksportuje także wrocławska fabryka Volvo Buses. W zakładzie powstają autobusy miejskie, a także międzymiastowe i turystyczne, dostarczane do przewoźników w całej Europie. Dużą część produkcji stanowią pojazdy z napędem alternatywnym. W ostatnim czasie 90 elektrycznych hybryd Volvo zostało dostarczonych do Belgii. Wrocławska fabryka otrzymała także zamówienia z Luksemburga, Niemiec i Szwecji. Z kolei we wrześniu zakład dostał zamówienie z Norwegii na dostawę 25 autobusów z napędem wyłącznie elektrycznym. W sumie Volvo dostarczyło operatorom transportu już ponad 3,5 tys. zelektryfikowanych autobusów.

Na prąd i olej roślinny

W drugiej połowie października podczas Międzynarodowych Targów Autobusowych Busworld w belgijskim Kortrijk został zaprezentowany najnowszy elektryczny autobus fabryki: nowy model 7900 Electric. Jego zużycie energii ma być o 80 proc. niższe niż w porównywalnym pojeździe napędzanym silnikiem Diesla. Z kolei we Francji testowana jest elektryczna hybryda wrocławskiego Volvo, której napęd to połączenie technologii szybkiego ładowania akumulatorów z zasilaniem biopaliwem HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), czyli olejem roślinnym poddanym hydrolizie.

Do elektrycznych autobusów mocno zabrał się Ursus. Kojarzona do tej pory z traktorami firma już zdobywa kontrakty w kraju i mocno liczy na opanowanie rynków eksportowych. Eksportową szansę wykorzystuje również Autosan: w drugiej połowie listopada producent z Sanoka podpisał umowę z niemiecką firmą Ebe Europa GmbH z Memmingen na dostawę autobusów z napędem elektrycznym.

Działający w Polsce producenci autobusów wychodzą już na bardzo odległe rynki. Przykładowo Volvo wyeksportowało z Wrocławia autobusowe podwozia do Australii. Z kolei Solaris angażuje się we współpracę na rynku indyjskim. – Indie mają bardzo ambitny program rozwijania rynku autobusów elektrycznych, mogący sięgać nawet 20 tys. sztuk – mówi Zbigniew Palenica, wiceprezes Solarisa. W ubiegłym roku producent z Bolechowa założył spółkę joint venture z działającą w indyjskiej branży motoryzacyjnej firmą JBM. Będzie jej dostarczał komponenty do produkcji niskoemisyjnych autobusów oraz rozwiązania techniczne. Ale ekspansja w Indiach nie będzie łatwa. – Tam konkuruje wielu producentów, a rynek jest bardzo specyficzny, choćby ze względu na lewostronny ruch – dodaje Palenica.

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego