Porażka Amerykanów w Detroit

Najbardziej pożądanymi autami 2016 roku w USA są Honda Civic i Volvo i XC90.

Publikacja: 11.01.2016 21:00

Honda Civic

Honda Civic

Foto: materiały prasowe

Jest to z pewnością wielka przegrana aut amerykańskich, bo do finałowej dziesiątki konkursu „Car of the Year 2016″ weszło ich zaledwie cztery. Tak zdecydowali dziennikarze amerykańscy i kanadyjscy. Cały konkurs nadzorowany był przez Deloitte.

Chociaż zwycięskie volvo furgonetką nie jest – to raczej SUV – na rynku amerykańskim jest prawdziwym hitem, który pomógł szwedzkiej marce we wzroście sprzedaży w USA z ok. 50 tys. w 2014 r. do ponad 70 tys. w 2015.

Zapomnieć o golfie

Tak oficjalnie zaczął się w Detroit tegoroczny międzynarodowy salon samochodowy. Najważniejszy, bo pierwszy w roku. Po nim przyjdzie czas na Genewę, Nowy Jork i Pekin. W Pekinie i Genewie także będą wybrane auta 2016 r., najpopularniejsze modele, już sprzedawane na rynku chińskim i europejskim.

Rok temu w Detroit tytuł Car of the Year 2015 otrzymał Volkswagen Golf. Mało który z jurorów chciał o tym w poniedziałek pamiętać. To golfy właśnie miały pokazać Amerykanom, że warto kupować auta z silnikami Diesla. Teraz stoją w kolejce do wymiany katalizatorów.

Prezes Grupy Volkswagen Matthias Mueller podczas nieoficjalnej kolacji dzień wcześniej zapewniał: nie jesteśmy kryminalistami. I zapowiedział zamontowanie katalizatorów w 430 tys. autach VW z silnikiem Diesla. Rynki przyjęły wypowiedzi Muellera pozytywnie, uznając, że VW poradzi sobie z kłopotami. Kurs akcji spółki na frankfurckiej giełdzie rósł w poniedziałek nawet o 4,6 proc. Chociaż faktem jest, że Europejczycy znacznie łagodniej potraktowali „aferę spalinową” niż Amerykanie.

Chiny niestraszne

Dla GM nieprzyjemną niespodzianką jest przegrana Chevroleta Malibu, który niedawno pojawił się na rynku i dał producentowi silną pozycję w segmencie aut średnich.

Dla Fiat Chrysler Automobiles dotkliwa jest porażka Jeepa Renegade, najlepiej sprzedającego się auta koncernu. Ale kierownictwo jest zadowolone: – Nasze wyniki za 2015 r. będą najlepsze z tego, co prognozowaliśmy – mówił w Detroit dyr. generalny Fiata Chryslera Sergio Marchionne. Giełda natychmiast zareagowała 3-proc. wzrostem kursu akcji FCA.

Atmosfery podczas prezentacji nowych modeli w Detroit nie psuje nawet pogarszająca się sytuacja na rynku chińskim. Ian Robertson, odpowiedzialny za sprzedaż i marketing w BMW, widzi jednocyfrowy wzrost w Chinach w tym roku. Sprzedaż BMW właśnie po raz kolejny okazała się największa w segmencie aut premium i wyniosła 1,81 mln aut. – Nie zamierzamy walczyć o tę pozycję kosztem wyników finansowych – zapowiedział Robertson.

Jest to z pewnością wielka przegrana aut amerykańskich, bo do finałowej dziesiątki konkursu „Car of the Year 2016″ weszło ich zaledwie cztery. Tak zdecydowali dziennikarze amerykańscy i kanadyjscy. Cały konkurs nadzorowany był przez Deloitte.

Chociaż zwycięskie volvo furgonetką nie jest – to raczej SUV – na rynku amerykańskim jest prawdziwym hitem, który pomógł szwedzkiej marce we wzroście sprzedaży w USA z ok. 50 tys. w 2014 r. do ponad 70 tys. w 2015.

Pozostało 80% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Materiał Promocyjny
Transformacja w miastach wymaga współpracy samorządu z biznesem i nauką