Rośnie zagraniczna sprzedaż części i komponentów do produkcji samochodów, ale także samych aut. W przypadku tych ostatnich to przełom, bo do niedawna ten segment nieprzerwanie sunął w dół. Według monitorującej rynek firmy AutomotiveSuppliers.pl po pierwszych czterech miesiącach roku eksport polskiej motoryzacji zamknął się wynikiem 7,17 mld euro, lepszym o prawie 14 proc. od uzyskanego w tym okresie rok wcześniej.
Sprzedaż zwiększono na wszystkich dziesięciu kluczowych dla polskich producentów rynkach. Największym pozostają Niemcy, gdzie trafiło ok. 30 proc. zagranicznej sprzedaży branży, warte blisko 2,2 miliarda euro. W sumie eksport na rynki unijne zwiększył się o blisko 17 proc., podczas gdy poza UE osłabł o prawie 4 proc.
Największy udział w eksporcie zachowały części i komponenty do produkcji, sprzedane za 2,99 mld euro. To rezultat o jedną dziesiątą lepszy niż rok temu. Natomiast wartość wyeksportowanych aut była niższa – zbliżyła się do 2,2 mld euro, za to podskoczyła w ujęciu rocznym o blisko jedną czwartą. I to właśnie samochody mogą się okazać tegorocznym motorem wzrostu eksportu całej branży.
Przyczyni się do tego zwłaszcza fabryka Opla w Gliwicach. Według nieoficjalnych informacji plan na ten rok to wyprodukowanie 165 tys. samochodów. W porównaniu z 90 tys., jakie wyjechały z zakładu w ubiegłym roku, będzie to ogromny skok. W roku przyszłym produkcja będzie dalej rosła, prawdopodobnie nie mniej niż o 5–10 proc. Taki wynik przyniesie wprowadzenie do produkcji na przełomie września i października nowej generacji astry. Wcześniej, bo 8 sierpnia, z jej produkcją rusza zakład w brytyjskim Ellesmere Port. Pod koniec roku w Gliwicach będą więc powstawać cztery modele: pięciodrzwiowa astra V generacji, dotychczasowa trzydrzwiowa wersja GTC, kabriolet Cascada oraz obecnie produkowany czterodrzwiowy sedan.
Pozostali producenci aut – Fiat w Tychach i Volkswagen z Poznania – najprawdopodobniej zakończą bieżący rok produkcją na poziomie porównywalnym z rokiem ubiegłym. – Jeśli nie wydarzy się nic niespodziewanego, wyprodukujemy ok. 300 tys. samochodów – potwierdza rzecznik FCA Poland Bogusław Cieślar.