Auta z napędem na 4 koła zdobywają serca europejskich klientów. Według danych Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów ACEA, w 2016 roku odsetek po raz pierwszy rejestrowanych aut z takim napędem sięgnął 14 proc., gdy w 2010 roku było to 8 proc. Razem z napędem na obie osie zwiększa się popularność SUV-ów, które w Europie stanowią już ćwierć rejestracji. Tego typu auta kupują zarówno klienci indywidualni jak i floty.
Marka Jeep w ciągu trzech lat zwiększyła sprzedaż blisko dwukrotnie, do 1,4 mln aut w 2016 roku. W zwiększeniu sprzedaży pomóc ma w tym nowy Compass. Kompaktowy model jest kluczowy dla europejskiego rynku. – W 2020 roku sprzedaż SUV-ów tej klasy wzrośnie w stosunku do ubiegłego o ponad 20 proc. do 7,5 mln pojazdów, zaś w Europie do 2 mln – szacuje szef marki Jeep w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka) Dante Zilli.
Kompaktowy model będzie produkowany w czterech fabrykach (na sześć jakimi dysponuje marka), rozmieszczonych na całym świecie. Do klientów z Europy kompaktowe Jeepy przyjadą z Meksyku i dostępne będą już w lipcu.
Dla Jeepa nowy Compass jest ważnym modelem, bo oferowany od 2007 roku poprzednik nie był popularny. Generalnie dotychczasowa oferta marki traciła konkurencyjność, co widoczne jest po małym, zaledwie 2,4-procentowym wzroście sprzedaży w Europie w 2016 roku, gdy tempo dla całego runku było trzy razy większe.
Do wyboru, do koloru
Auto wykorzystuje platformę znaną z Fiata 500X i Jeepa Renegade z wydłużonym o 8 cm, do 263 cm rozstawem osi. O tyle przybyło miejsca na nogi pasażerów tylnej kanapy. Z przodu Compass otrzymał sprawdzone kolumny MacPhersona, z tyłu poprzeczne wahacze i drążki reakcyjne. Skorupowe nadwozie, dzięki zastosowaniu blach o bardzo wysokiej wytrzymałości (stanowią 65 proc. proc. masy karoserii) jest na tyle sztywne, że nawet przy zawieszonych w powietrzu dwóch kołach po przekątnej można bez dodatkowego wysiłku otworzyć i zamknąć wszystkie drzwi.