Wiosna w listopadzie na rynku samochodów

Listopad okazał się doskonałym miesiącem w sprzedaży samochodów. Tradycyjnie wzrosła w Stanach, bardzo poprawiła się w głównych krajach Europy. Nawet Japonia zanotowała nieśmiały wzrost o 0,3 proc.

Publikacja: 03.12.2015 07:51

USA

Amerykański rynek nie traci werwy mimo skandalu z emisjami Volkswagena, którego sprzedaż zmalała o 24,7 proc. Dla innych marek był to najlepszy miesiąc w historii dzięki różnym promocjom i niesłabnącej popularności pojazdów sportowo-użytkowych. Według General Motors, cały sektor sprzedał 18,2 mln pojazdów w skali roku, co było rekordem dla jedenastego miesiąca roku. Większość analityków przewiduje, że w 2015 r. rynek pobije rekord 17,34 mln sztuk z 2000 r.

W listopadzie sprzedano ok. 1,32 mln samochodów, najwięcej od 2001 r. — wynika z danych firmy Autodata. To oznacza wzrost o 1,4 proc. wobec listopada 2014, a w skali całego roku z poprawkami sezonowymi daje liczbę 18,2 mln.

GM sprzedał 229 296 aut (+2 proc.,), Ford — 187 894 (+0,4), FCA — 175 974 (+3), Toyota — 189 517 (+3,4), Nissan — 107 083 (+3,8). Doskonale sprzedawały się duże pojazdy, SUV, pickupy, crossovery, GM korzystał z popularności Chevroleta Silverado i Colorado, Ford z furgonetki F-150 (+10) i SUV-a Edge (+6 proc.), FCS z Jeepa (+20) i SUV Grand Cherokee.

Analityczka z Edmunds.com, Jessica Caldwell przypisuje ten boom promocjom podczas weekendu Święta Dziękczynienia, gdy zaczyna się okres zakupów przed świętami. — Wtedy sprzedaje się dwa razy więcej samochodów niż podczas innego weekendu listopada — uważa. Główny ekonomista w GM, Mustafa Mohatarem jest zdania, że sprzedaż w Stanach będzie rosnąć w 2016 r. dzięki solidnej gospodarce.

Stracona szansa

Volkswagen zaczyna odczuwać skutki skandalu z emisjami spalin. Grupa sprzedała 23 882 samochodów wobec 31 724 rok temu, o 24,7 proc. mniej. — VW miał ogromną szansę utrzymania udziału rynkowego w miesiącach po ujawnieniu problemów z emisjami spalin, ale ta szansa zniknęła w listopadzie — stwierdziła analityczka z Autotrader, Michelle Krebs. — Teraz musi dostosować pojazdy do norm amerykańskich, co nie gwarantuje sukcesu.

W segmencie luksusu Audi wyszedł obronną ręką osiągając +0,4 proc., Porsche zmniejszył sprzedaż o 5,3 proc., Mercedes-Benz o 10,2, a Ferrari nawet o 39,6 proc. Tylko BMW zyskał 3,2 proc.

Japonia

Japoński rynek z trudem podnosi się po podwyżce podatku VAT z 5 do 8 proc. od 1 kwietnia 2014. Wcześniej Japończycy robili zakupy „‚na zapas”, teraz są bardziej wybredni. W listopadzie rynek normalnych samochodów zwiększył się o skromne 0,3 proc. do 239 815, w tym 203 014 osobowych, natomiast rynek aut małolitrażowych (do 660 ccm) zmalał o 15,8 proc. do 149 002, kolejny jedenasty miesiąc. Łączna sprzedaż pojazdów wszystkich kategorii zmalała o 6,6 proc. do, 388 817.

Ogólnie trzecia gospodarka świata nie może osiągnąć trwałego rozwoju. W II i III kwartale wpadła w recesję w trzy lata po nowej strategii premiera Shinzo Abe, zwanej „abenomics”.

Niemcy

Na największym rynku w Europie nastąpiło nasycenie — stwierdził prezes federacji producentów VDA, Matthias Wissmann. Mimo skandalu w VW sprzedaż wzrosła o 8,9 proc. do 272 377. pojazdów, co dało od początku roku poprawę o 5 proc. do 2,96 mln sztuk. Federacja zakłada dla całego roku 3,17 mln sztuk, o 4 proc. lepiej niż w 2014 r. W 2016 r. powinna nastąpić poprawa do 3,2 mln pojazdów, o ile nie wystąpi nowe pogorszenie się warunków na rynku — zastrzegł Wissmann.

Skandal w VW naruszył zaufanie do sektora — przyznał prezes VDA — ale nie powinien mieć trwałych skutków handlowych i nie zdyskredytuje technologii Diesla. Sprzedaż Volkswagena zmalała o 2 proc. do 58 tys., ale jest to nadal ulubiona marka w tym kraju (21 proc. rynku), przed Mercedesem z 10 proc. — wynika z danych urzędu motoryzacji LKB.

Sprzedaż Audi wzrosła o 3 proc., Skody skoczyła o 13, a Porsche zmalała o 0,4, zaś Seata o 3,2 proc.

Francja

Listopad mógł ucieszyć wszystkich producentów, nawet Volkswagena. Łączna sprzedaż skoczyła o 11,3 proc., był to czwarty kolejny miesiąc wzrostu. Według organizacji producentów CCFA sprzedano 150 339 nowych samochodów. Grupa PSA zanotowała poprawę o 13,1 proc. (Peugeot o 16,6, Citroen o 7,8, DS o 10,9), Renault o 8,3 proc. (Renault +21,5 proc, ale Dacia minus 33 proc.). Po 11 miesiącach francuski rynek wynosi 1 733 511 pojazdów, co oznacza wzrost o 6,2 proc. Miesiąc temu CCFA zakładała dla całego 2015 r. wzrost o 4-5 proc.

Grupa VW jeszcze nie odczuła skutków skandalu, zmniejszyła tylko wzrost sprzedaży do 4,7 proc. (VW 4,4, Audi 3,9, Seat 7,9 Skoda 5,1). Poprawiły się także Mercedes o 25,8 proc., Fiat o 17,1 (Fiat 26,9, Jeep 37,1, Alfa Romeo 3,5), Ford o 16,3, BMW o 13,3, Nissan o 13,8 (Nissan 12,1, Infiniti 89,4!)

Jedynie Toyota zmniejszyła sprzedaż o 1,5 proc., bo poprawa Lexusa o 11,8 proc. nie zniwelowała spadku firmy matki o 2,3 proc.

Włochy

Sprzedaż na czwartym rynku europejskim wzrosła o 23,47 proc. do 134 021 pojazdów — podał resort transportu. Fiat Chrysler sprzedał 37 429 sztuk i zwiększył udział rynkowy do 27,93 proc. z 27,6 w październiku. Po 11 miesiącach sprzedano 1 464 747 sztuk, co oznacza poprawę o 15,48 proc.

Sprzedaż poprawiły także VW (21,37 proc.), Renault (25,96), PSA (30,44), Ford (29,11), GM (11,22), Hyundai (22,01), BMW (20,23), Daimler (37,89), Nissan (19,1), Jaguar Land Rover (62,73), tylko Toyota zmniejszyła o 2,15 proc.

Hiszpania

Rządowy Plan Pive dopłat za złomowanie starych pojazdów i wyraźne ożywienie gospodarki spowodowało, że listopad był 27. kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży nowych samochodów — o 25,4 proc. do 81 650, czyli o16 tys. więcej niż rok temu. Firmy zwiększyły kupno nowych aut o 20,8 proc. do 23 904 sztuk (o 31,5 proc. od początku roku), osoby fizyczne o 27,5 proc. do 52 863, a firmy rent-a-car o 25,7 proc. do 4910 sztuk.

Po 11 miesiącach hiszpański rynek zwiększył się o 20,9 proc. do 945 623 pojazdów, o 164 tys. więcej niż rok temu. Po raz pierwszy do 2007 r. istnieje szansa przekroczenia progu miliona sztuk. Ta dynamika powinna trwać także w 2016 r., bo rząd zapowiedział przedłużenie ósmy raz Planu Pive.

Wszystkie marki mające ponad 1 proc. udziału rynkowego skorzystały na tym boomie, zmieniła się tylko kolejność. VW ustąpił pierwszego miejsca Oplowi (6569 sztuk, +25 proc.) i spadł na trzecie miejsce (5897 sztuk, +18,8 proc.). Drugie zajął Peugeot (6338, +42,8), a czwarte Renault (5841, +2,8).

Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Naukowa Fundacja Polpharmy ogłasza start XXIII edycji Konkursu o Grant Fundacji
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana