Wiosna w listopadzie na rynku samochodów

Listopad okazał się doskonałym miesiącem w sprzedaży samochodów. Tradycyjnie wzrosła w Stanach, bardzo poprawiła się w głównych krajach Europy. Nawet Japonia zanotowała nieśmiały wzrost o 0,3 proc.

Publikacja: 03.12.2015 07:51

USA

Amerykański rynek nie traci werwy mimo skandalu z emisjami Volkswagena, którego sprzedaż zmalała o 24,7 proc. Dla innych marek był to najlepszy miesiąc w historii dzięki różnym promocjom i niesłabnącej popularności pojazdów sportowo-użytkowych. Według General Motors, cały sektor sprzedał 18,2 mln pojazdów w skali roku, co było rekordem dla jedenastego miesiąca roku. Większość analityków przewiduje, że w 2015 r. rynek pobije rekord 17,34 mln sztuk z 2000 r.

W listopadzie sprzedano ok. 1,32 mln samochodów, najwięcej od 2001 r. — wynika z danych firmy Autodata. To oznacza wzrost o 1,4 proc. wobec listopada 2014, a w skali całego roku z poprawkami sezonowymi daje liczbę 18,2 mln.

GM sprzedał 229 296 aut (+2 proc.,), Ford — 187 894 (+0,4), FCA — 175 974 (+3), Toyota — 189 517 (+3,4), Nissan — 107 083 (+3,8). Doskonale sprzedawały się duże pojazdy, SUV, pickupy, crossovery, GM korzystał z popularności Chevroleta Silverado i Colorado, Ford z furgonetki F-150 (+10) i SUV-a Edge (+6 proc.), FCS z Jeepa (+20) i SUV Grand Cherokee.

Analityczka z Edmunds.com, Jessica Caldwell przypisuje ten boom promocjom podczas weekendu Święta Dziękczynienia, gdy zaczyna się okres zakupów przed świętami. — Wtedy sprzedaje się dwa razy więcej samochodów niż podczas innego weekendu listopada — uważa. Główny ekonomista w GM, Mustafa Mohatarem jest zdania, że sprzedaż w Stanach będzie rosnąć w 2016 r. dzięki solidnej gospodarce.

Stracona szansa

Volkswagen zaczyna odczuwać skutki skandalu z emisjami spalin. Grupa sprzedała 23 882 samochodów wobec 31 724 rok temu, o 24,7 proc. mniej. — VW miał ogromną szansę utrzymania udziału rynkowego w miesiącach po ujawnieniu problemów z emisjami spalin, ale ta szansa zniknęła w listopadzie — stwierdziła analityczka z Autotrader, Michelle Krebs. — Teraz musi dostosować pojazdy do norm amerykańskich, co nie gwarantuje sukcesu.

W segmencie luksusu Audi wyszedł obronną ręką osiągając +0,4 proc., Porsche zmniejszył sprzedaż o 5,3 proc., Mercedes-Benz o 10,2, a Ferrari nawet o 39,6 proc. Tylko BMW zyskał 3,2 proc.

Japonia

Japoński rynek z trudem podnosi się po podwyżce podatku VAT z 5 do 8 proc. od 1 kwietnia 2014. Wcześniej Japończycy robili zakupy „‚na zapas”, teraz są bardziej wybredni. W listopadzie rynek normalnych samochodów zwiększył się o skromne 0,3 proc. do 239 815, w tym 203 014 osobowych, natomiast rynek aut małolitrażowych (do 660 ccm) zmalał o 15,8 proc. do 149 002, kolejny jedenasty miesiąc. Łączna sprzedaż pojazdów wszystkich kategorii zmalała o 6,6 proc. do, 388 817.

Ogólnie trzecia gospodarka świata nie może osiągnąć trwałego rozwoju. W II i III kwartale wpadła w recesję w trzy lata po nowej strategii premiera Shinzo Abe, zwanej „abenomics”.

Niemcy

Na największym rynku w Europie nastąpiło nasycenie — stwierdził prezes federacji producentów VDA, Matthias Wissmann. Mimo skandalu w VW sprzedaż wzrosła o 8,9 proc. do 272 377. pojazdów, co dało od początku roku poprawę o 5 proc. do 2,96 mln sztuk. Federacja zakłada dla całego roku 3,17 mln sztuk, o 4 proc. lepiej niż w 2014 r. W 2016 r. powinna nastąpić poprawa do 3,2 mln pojazdów, o ile nie wystąpi nowe pogorszenie się warunków na rynku — zastrzegł Wissmann.

Skandal w VW naruszył zaufanie do sektora — przyznał prezes VDA — ale nie powinien mieć trwałych skutków handlowych i nie zdyskredytuje technologii Diesla. Sprzedaż Volkswagena zmalała o 2 proc. do 58 tys., ale jest to nadal ulubiona marka w tym kraju (21 proc. rynku), przed Mercedesem z 10 proc. — wynika z danych urzędu motoryzacji LKB.

Sprzedaż Audi wzrosła o 3 proc., Skody skoczyła o 13, a Porsche zmalała o 0,4, zaś Seata o 3,2 proc.

Francja

Listopad mógł ucieszyć wszystkich producentów, nawet Volkswagena. Łączna sprzedaż skoczyła o 11,3 proc., był to czwarty kolejny miesiąc wzrostu. Według organizacji producentów CCFA sprzedano 150 339 nowych samochodów. Grupa PSA zanotowała poprawę o 13,1 proc. (Peugeot o 16,6, Citroen o 7,8, DS o 10,9), Renault o 8,3 proc. (Renault +21,5 proc, ale Dacia minus 33 proc.). Po 11 miesiącach francuski rynek wynosi 1 733 511 pojazdów, co oznacza wzrost o 6,2 proc. Miesiąc temu CCFA zakładała dla całego 2015 r. wzrost o 4-5 proc.

Grupa VW jeszcze nie odczuła skutków skandalu, zmniejszyła tylko wzrost sprzedaży do 4,7 proc. (VW 4,4, Audi 3,9, Seat 7,9 Skoda 5,1). Poprawiły się także Mercedes o 25,8 proc., Fiat o 17,1 (Fiat 26,9, Jeep 37,1, Alfa Romeo 3,5), Ford o 16,3, BMW o 13,3, Nissan o 13,8 (Nissan 12,1, Infiniti 89,4!)

Jedynie Toyota zmniejszyła sprzedaż o 1,5 proc., bo poprawa Lexusa o 11,8 proc. nie zniwelowała spadku firmy matki o 2,3 proc.

Włochy

Sprzedaż na czwartym rynku europejskim wzrosła o 23,47 proc. do 134 021 pojazdów — podał resort transportu. Fiat Chrysler sprzedał 37 429 sztuk i zwiększył udział rynkowy do 27,93 proc. z 27,6 w październiku. Po 11 miesiącach sprzedano 1 464 747 sztuk, co oznacza poprawę o 15,48 proc.

Sprzedaż poprawiły także VW (21,37 proc.), Renault (25,96), PSA (30,44), Ford (29,11), GM (11,22), Hyundai (22,01), BMW (20,23), Daimler (37,89), Nissan (19,1), Jaguar Land Rover (62,73), tylko Toyota zmniejszyła o 2,15 proc.

Hiszpania

Rządowy Plan Pive dopłat za złomowanie starych pojazdów i wyraźne ożywienie gospodarki spowodowało, że listopad był 27. kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży nowych samochodów — o 25,4 proc. do 81 650, czyli o16 tys. więcej niż rok temu. Firmy zwiększyły kupno nowych aut o 20,8 proc. do 23 904 sztuk (o 31,5 proc. od początku roku), osoby fizyczne o 27,5 proc. do 52 863, a firmy rent-a-car o 25,7 proc. do 4910 sztuk.

Po 11 miesiącach hiszpański rynek zwiększył się o 20,9 proc. do 945 623 pojazdów, o 164 tys. więcej niż rok temu. Po raz pierwszy do 2007 r. istnieje szansa przekroczenia progu miliona sztuk. Ta dynamika powinna trwać także w 2016 r., bo rząd zapowiedział przedłużenie ósmy raz Planu Pive.

Wszystkie marki mające ponad 1 proc. udziału rynkowego skorzystały na tym boomie, zmieniła się tylko kolejność. VW ustąpił pierwszego miejsca Oplowi (6569 sztuk, +25 proc.) i spadł na trzecie miejsce (5897 sztuk, +18,8 proc.). Drugie zajął Peugeot (6338, +42,8), a czwarte Renault (5841, +2,8).

USA

Amerykański rynek nie traci werwy mimo skandalu z emisjami Volkswagena, którego sprzedaż zmalała o 24,7 proc. Dla innych marek był to najlepszy miesiąc w historii dzięki różnym promocjom i niesłabnącej popularności pojazdów sportowo-użytkowych. Według General Motors, cały sektor sprzedał 18,2 mln pojazdów w skali roku, co było rekordem dla jedenastego miesiąca roku. Większość analityków przewiduje, że w 2015 r. rynek pobije rekord 17,34 mln sztuk z 2000 r.

Pozostało 91% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana