USA
Amerykański rynek nie traci werwy mimo skandalu z emisjami Volkswagena, którego sprzedaż zmalała o 24,7 proc. Dla innych marek był to najlepszy miesiąc w historii dzięki różnym promocjom i niesłabnącej popularności pojazdów sportowo-użytkowych. Według General Motors, cały sektor sprzedał 18,2 mln pojazdów w skali roku, co było rekordem dla jedenastego miesiąca roku. Większość analityków przewiduje, że w 2015 r. rynek pobije rekord 17,34 mln sztuk z 2000 r.
W listopadzie sprzedano ok. 1,32 mln samochodów, najwięcej od 2001 r. — wynika z danych firmy Autodata. To oznacza wzrost o 1,4 proc. wobec listopada 2014, a w skali całego roku z poprawkami sezonowymi daje liczbę 18,2 mln.
GM sprzedał 229 296 aut (+2 proc.,), Ford — 187 894 (+0,4), FCA — 175 974 (+3), Toyota — 189 517 (+3,4), Nissan — 107 083 (+3,8). Doskonale sprzedawały się duże pojazdy, SUV, pickupy, crossovery, GM korzystał z popularności Chevroleta Silverado i Colorado, Ford z furgonetki F-150 (+10) i SUV-a Edge (+6 proc.), FCS z Jeepa (+20) i SUV Grand Cherokee.
Analityczka z Edmunds.com, Jessica Caldwell przypisuje ten boom promocjom podczas weekendu Święta Dziękczynienia, gdy zaczyna się okres zakupów przed świętami. — Wtedy sprzedaje się dwa razy więcej samochodów niż podczas innego weekendu listopada — uważa. Główny ekonomista w GM, Mustafa Mohatarem jest zdania, że sprzedaż w Stanach będzie rosnąć w 2016 r. dzięki solidnej gospodarce.
Stracona szansa
Volkswagen zaczyna odczuwać skutki skandalu z emisjami spalin. Grupa sprzedała 23 882 samochodów wobec 31 724 rok temu, o 24,7 proc. mniej. — VW miał ogromną szansę utrzymania udziału rynkowego w miesiącach po ujawnieniu problemów z emisjami spalin, ale ta szansa zniknęła w listopadzie — stwierdziła analityczka z Autotrader, Michelle Krebs. — Teraz musi dostosować pojazdy do norm amerykańskich, co nie gwarantuje sukcesu.