Rząd Niemiec walczy o diesle w miastach

Rząd Niemiec zamierza działać, aby miasta nie zakazywały wjazdu dla starszych diesli po wyroku sądu administracyjnego z Lipska. Hamburg jest kolejnym, które chce to zrobić.

Publikacja: 28.02.2018 10:14

Kanclerz Niemiec Angela Merkel

Kanclerz Niemiec Angela Merkel

Foto: AFP

Kanclerz Angela Merkel oświadczyła po precedensowym wyroku Federalnego Trybunału Administracyjnego, że rząd zapoznaje się z nim i będzie rozmawiać z władzami miast i gmin, jak dalej postępować. Dodała, że poziom emisji spalin przez diesle w większości miejscowości przekracza w niewielkim zakresie unijne normy.

Minister transportu, Christian Schmidt powiedział na konferencji prasowej, że „musimy zrobić wszystko co możliwe, aby zapobiec utracie osobistej wolności i obniżenia wartości samochodów”.

Minister środowiska, Barbara Hendricks powiedziała z kolei dziennikarzom, że werdykt z Lipska „nie oznacza, że zakazy będą ogłaszane z dnia na dzień. Moim celem jest i pozostaje, aby nigdy ich nie stosowano, bo możemy doprowadzić do czystego powietrza innymi środkami”.

Jej zdaniem, unowocześnienie systemów dezaktywacji spalin w układach wydechowych starszych diesli może być czynnikiem znacznie zmniejszającym skażenie powietrza, a właściciele pojazdów powinni móc oczekiwać, że to firmy samochodowe zapłacą za to. Problem powstał przez producentów samochodów i nie powinniśmy zwalniać ich od odpowiedzialności za to” — dodała.

Policja niemiecka ogłosili, że nie ma uprawnień do sprawdzania, czy zakaz jest przestrzegany.

Burmistrz Stuttgartu, Fritz Kuhn stwierdził z kolei na konferencji prasowej, że nie będzie łatwo wdrożyć ten zakaz i dodał, że rząd kraju związkowego uzgodni zapewne nowy plan w ciągu 6 miesięcy.

Tymczasem władze Hamburga ogłosiły, że przystępują natychmiast do wdrażania ogłoszonych wcześniej ograniczeń wobec bardzo skażających starszych diesli. „Sąd administracyjny z Lipska orzekł, że zakazy wjazdu są dopuszczalne, dlatego też ograniczenia w ruchu dla starszych pojazdów z dieslami przedstawione w planie czystości powietrza zostaną wkrótce wdrożone” — stwierdza komunikat władz miasta.

Inne reakcje

Organizacja producentów VDA zauważyła z zadowoleniem, że sąd nie nalegał na wprowadzanie zakazów. „To oznacza odrzucenie generalnych zakazów. Muszą być proporcjonalne i brane pod uwagę jedynie w ostateczności” — oświadczył jej szef, Matthias Wissmann.

– Zakazy wjazdu będą mieć zmasowany wpływ na nasze prawa własności, mobilność i nasz zawód — stwierdził przewodniczący zrzeszenia niemieckich handlowców, Hans Peter Wollseifer. — Producenci samochodów stworzyli problem diesli, nie my, handlowcy — dodał.

Dla dyrektora organizacji ekologów DUH, Jürgena Rescha, „to wielki dzień dla czystego powietrza w Niemczech. To porażka polityki wielkiej koalicji, która wzięła stronę przemysłu samochodowego”.

Drogie usprawnienia

Samochody spełniające normę emisji Euro-4 mogą mieć zakaz wjazdu do Stuttgartu od stycznia 2019, a z normą Euro-5 od 1 września 2019. Zwolnieni z tego będą handlowcy i część mieszkańców.

Z 15 mln diesli jeżdżących w Niemczech jedynie 2,7 mln spełnią najnowszą normę Euro-6. Firma Evercore ISI oszacowała, że dostosowanie tylko floty spełniającej Euro-5 kosztowałoby do 14,5 mld euro. „Do czasu, kiedy tym samochodom będzie grozić zakaz wjazdu do pewnych miast, przemysł wspólnie z Berlinem znajdą rozwiązania praktycznego unowocześnienia sprzętu i atrakcyjne mechanizmy złomowania” — stwierdzili analitycy Evercore ISI.

Rząd już pracuje nad zmianami w prawie pozwalającymi na ogłaszanie zakazów na pewnych trasach w wyjątkowych sytuacjach. Rozważa też wprowadzenie bezpłatnego transportu publicznego w miastach o złej jakości powietrza

Kanclerz Angela Merkel oświadczyła po precedensowym wyroku Federalnego Trybunału Administracyjnego, że rząd zapoznaje się z nim i będzie rozmawiać z władzami miast i gmin, jak dalej postępować. Dodała, że poziom emisji spalin przez diesle w większości miejscowości przekracza w niewielkim zakresie unijne normy.

Minister transportu, Christian Schmidt powiedział na konferencji prasowej, że „musimy zrobić wszystko co możliwe, aby zapobiec utracie osobistej wolności i obniżenia wartości samochodów”.

Pozostało 85% artykułu
Archiwum
Gliwice walczą o motoryzacyjną nowość z silnikiem z Tych
Archiwum
Zarobki Elona Muska zatwierdzone, ale nie jednogłośnie
Archiwum
Dyrekcja Skody proponuje podwyżkę zarobków
Archiwum
Europejski plan produkcji PSA
Materiał Promocyjny
Jakie są główne zalety systemów do zarządzania zasobami ludzkimi?
Archiwum
Fabryka Opla w Tychach uratowana
Archiwum
Toyota wstrzymuje testy po tragicznym wypadku Ubera